car sharing

Mindenki második autója

2017.01.13.

Könnyű beszállni, könnyű kiszállni: az autómegosztás rövid távú megoldást kínál a gépkocsihasználat egyébként fajsúlyos kérdésére. Teszteltük a GreenGo carsharing szolgáltatását, amely ha nem is helyettesíti egy nagyvárosi család autójának fenntartását, a második autót kiválthatja.

Ha az autózás csak racionális döntéseken alapulna, senki nem venne magának sok millió forintos új autót, amelyik aztán naphosszat ott áll a lakás vagy a munkahely közelében, és úgy olvad az értéke, mint a tűző napra tett jégkocka. De nem vagyunk rideg észlények, különösen nem, ha a gépkocsiról van szó, amely minden férfiember személyes megmutatkozásának, önmárkájának egyik legfontosabb eleme. Csakhogy az átlagos magyar háztartásba 2008 óta nem került új gépkocsi, a hazai flotta átlagéletkora közelíti a 14 évet. Valamit tenni kell tehát előbb vagy utóbb: lemondani az autóról, másikat (újat vagy használtat) venni, vagy valami más megoldást találni. Ha van félretett pénz, el lehet gondolkodni az autócserén, de sok embernek még a banki finanszírozás igénylése is komoly akadályt jelent. Vagyis egy új vagy fiatal használt kocsiba „beszállni” komoly vállalkozás és elköteleződés.

Visszafogott megjelenés, korszerű tartalom jellemzi a VW e-Up autókat

Az ilyen helyzetben lévő autósnak érthetően felcsillan a szeme, ha meglátja a Greengo szerte a fővárosban parkoló VW e-Up-jait. Könnyű beszállni: elég egyszer bemenni a cég központi irodájába és szerződést kötni. Könnyű az okostelefonos applikációval megtalálni a legközelebbi kocsit, és nem nehéz megtanulni a protokollt, amivel be lehet jutni az autóba és be lehet indítani. Megértem, hogy azok, akik a használati utasítást olvasgatják, elsőre tartanak a többszörös kódbeírástól, de higyjék el nekem, másodikra már magától megy, aztán nem is kell nagyon odafigyelni. Tehát könnyű a kormánykerék mögé kerülni. Mindez nem is kerül sokba: az egyszeri regisztrációs díj 5000, a havidíj jelképes, ezresnél olcsóbb. Jöhet maga a közlekedés. Az e-Up kisautó, de ne becsüljük le, németesen megcsinált, korrekt gépkocsi, és az első két ülésben tágas jól áttekinthető. Nem fapados: automata sebességváltó, automata légkondi, vezetést segítő rendszerek, led-fények vannak benne. Érthetően sok energiatakarékos fedélzeti megoldást vonultat fel, a műszerfal világítása lehet minimalista és csilivili, sőt a panel alsó határvonalát kék derengéssel is fel lehet dobni. A sebváltó is okos jószág, az első kigyorsításban nincs párja az e-Upnak, de 50 km/h körül kicsit visszafogja a robogást. Van olyan állása a választókarnak, amikor motorféket imitál, azaz ha levesszük a lábunk a pedálról, hatásosan fékez: ilyenkor visszatáplálja a helyzeti energiát az akkumulátorokba.

Minden új ügyfél kap egy kis ismertetőt, ami végigvezeti a beüzemelés lépésein

Az elektromos Up ideális városi kisautó, nagyon jól gyorsul, fordulékony, könnyű vele parkolni. Emellett kifejezetten komfortos, amelynek alapvető eleme, hogy hiányzik belőle a robbanómotor zaja, rezonanciája. A Greengo autójából visszaülve saját tizenéves benzines járgányomba úgy éreztem, mintha egy korábbi korba repültem volna.

Van néhány dolog, amire azért oda kell figyelni. A teszt hideg téli időben zajlott, a hatótáv folyamatosan korlátot szabott a használatnak. A telefonos applikáción látható, hogy melyik autóban mennyi kilométer van. A töltés egyébként a rendszer üzemeltetőjének a feladata. Tapasztalatom szerint „csutkára töltött” kocsit nehéz találni, annál több a félig-harmadig lefogyasztott Up. A hideg miatt ráadásul a feltüntetett hatótáv felével számolhatunk csak, az 50 kilométeres autó 25-öt tud. Ezt figyelembe kell venni, amikor tervezi az utat a használó. A másik korlátozás területi: csak a megszabott zónán belül szabad kiszállni a használatból, ellenkező esetben a beszállítás költsége a felhasználót terheli.

 

Az applikáción lehet kiválasztani, lefoglalni, aztán kinyitni az autót. A töltöttséget mutató adat csak tájékoztató jellegű

Az, hogy az jármű épségét, tisztaságát, műszaki állapotát meg kell őrizni, az természetes kívánalom. Aki baleset okoz, az fizeti a casco önrészét, ez sem okozhat meglepetést. De mi van, ha kisebb sérülést okoz valaki – karcolásokra gondolok, vagy a beltérben törésre, szakadásra – és nem jelenti be? Nos, a következő felhasználót mindig felszólítja a kommunikációs panel, hogy értékelje a kocsi külső-belső állapotát, és ennek keretében fotót is lehet küldeni, ami bizonyítja, hogy megtörtént a sérülés. A hanyag egyént így meg lehet találni és a kárt vele meg lehet téríttetni.

A végére hagytam a szolgáltatás árát és a fizetést. Roppant egyszerű a képlet, percenként 56 forint a díj, parkolás közben 15. A szolgáltató a pénzt a használat után automatikusan levonja a megadott bankszámláról. Aki napi félórát autózik, annak havonta nagyságrendileg 50 ezer forintjába kerül a Greengo. Egy saját gépkocsi fenntartása – törlesztőrészletek nélkül – és használata talán valamivel kevesebből kijön, de annak az árát egyszer ki kellett fizetni. Cserébe viszont az elektromos autóval nem lehet nyaralni vinni a családot, sőt még az agglomerációba tett kiruccanások is megfontolandók mind a költségek, mind a jármű hatótávja miatt.

Vagyis ha a családi batárt teljes értékűen nem is tudja helyettesíteni a carsharing, a belvárosi ügyintézésekre, lótásra-futásra nagyon is megfelel. Bizonyos élethelyzetekben, fiatal párok, egyedülállók rábízhatják magukat hosszabb távon is, családoknak pedig, ha a város belső részein laknak, dolgoznak, teljes mértékben helyettesítheti a második autót.

Jámbor Gyula

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....