autószínek

Miért piros, fehér, zöld, vagy...?

2022.11.19.

Az autód színe megmondja ki vagy, sőt, azt is, hogy…

Vannak látványos színek, amik a nem éppen szép karosszériaformákat is feldobják, és vannak az olcsó, a hálás meg a feltűnő színek. A merkúri időkben sem autóban, sem színben nem volt komoly választási lehetőség, a megrendelő olyat Zsigulit kapott, amilyen festékből éppen volt raktáron Togliattiban. Napjainkban szinte végtelen variációkból választhat a megrendelő, ráadásul a színek nevei is változatosak: van gyöngyház fehér, racing blue, vagy manufaktur patagónia-vörös metál.

Ízlés és gyári ajánlat után egy kis történelem.

Egy kis optika

Isaac Newton 1666-os Optika című művében ismertette üvegprizmás módszerét, mellyel a nap sugarait a szivárvány színeire bontotta. A spektrum, vagyis a színskála alkotórészeiként jegyezte fel a vörös, a narancs, a sárga, a zöld, a kék, indigó és az ibolya árnyalatait. Amit látunk, az a különböző hullámhosszúságú fénysugár, amit csodálunk, az a szivárvány valamelyik árnyalata, amit pedig választunk, az a szín. Ruha, vagy autó vásárlásakor többnyire nem gyakorlati, hanem inkább érzelmi szempontok érvényesülnek, ez sok családnál okoz konfliktust.

Sztárszínek

A hetvenes években még a piros volt a sztár, minden harmadik vásárló ilyen színű kocsit rendelt, majd jött a metál-korszak, versenybe szállt a zöld, aztán évtizedeken át egyre jobban gyarapodott a szürkeállomány. Az autószínek között sokáig vezetett az ezüst-metál: volt olyan év, amikor a vevők közel fele ezt választotta. Nem túl izgalmas, de hálás, mert kevésbé kényes a koszra, miközben az unalmasabb karosszériákat is látványosabbá teszi, ráadásul jól mutat fényképen. Amiről viszont csak tanulmányokban esett szó: ezüstszínű autóval kisebb a baleseti kockázat.

Kétezerben még versenyben volt a kék, az elmúlt években jön felfelé a fekete, mely kétségtelenül dögössé teszi a karosszériát, különösen a látványos könnyűfém keréktárcsákkal, ám ennél kényesebb színt elképzelni sem lehet. Itthon nagyjából a mosás utáni első órában gyönyörködtető, aztán már inkább a por látványa dominál.

Szaloncsendélet és színválaszték                Fotó: Boros Jenő

Bukott arany

Napjainkban a vevők 35 százaléka fehéret, 18 százaléka feketét, 14 százaléka szürkét, 11 százaléka ezüstöt, 8 százaléka kéket, 7 százaléka pirosat, 4 százaléka barnát, 2 százaléka zöldet választ.

A maradék egy százalékon osztozók között szerepel a pszichológusok szerint átlagosnál nagyobb agresszivitást sugalló sárga és egyéb színek mezőnye.

Nevéhez illően aranyszínben mutatta be az Aurist a Toyota, ám közönségsikere elmaradt, igaz, a genfi premier után nem is szerepelt a márka ajánlatában.

A flottások általában a legolcsóbbat, vagy saját céges színüket választják, a legtöbbnél policy a takarékosság, ezért többnyire fehér dominál, amit egyébként is reklám-matricáznak, de terjed a fekete és a szürke is.

Maserati egy veterántalálkozón                Fotó: Boros Jenő

Nemzeti GP szín

Ritka darab Festetics Ernő gróf piros-fehér-zöld színűre fényezett Maserati versenyautója, melyet restauráltak és többször száguldott a Hungaroringen és a Millenáris oválpályáján rendezett veterán találkozókon. Egy másik Maserati az 1936-os Magyar Grand Prix-n száguldott az öt kilométeres városligeti körön Hartmann László pilótával, aki az első magyar profi autóversenyző volt.

Ferrari prototípus, hagyományos olasz fényezéssel           Forrás: LSB

Klasszikus fényezés helyett diéta

Egykor a nemzeti hovatartozás határozta meg a versenyautók színét: az angoloknál a zöld, a franciáknál a kék, az olaszoknál a piros, a németeknél a fehér, majd az ezüst szín dominált. Később a japán versenyautók rajtoltak fehéren.

Hogy miért váltott az Auto Union és a Mercedes? A németek ezüstös megjelenését a szabályokból adódó kényszer szülte, mert a II. világháború előtti futamokon még maximális tömeget írtak elő: a Mercedes 1934-es versenyautója túl nehéznek találtatott a gépátvételen, ezért könnyíteni kellett rajta. Miután kevésnek bizonyult néhány nélkülözhető idom, alkatrész eltávolítása, majdnem feladták a kilókkal vívott versenyt, ám ekkor jött a zseniális felismerés: a festéknek is van tömege, tehát meg kell tőle szabadulni.

Max. 750 kg

Egész éjszaka kaparták az alumínium karosszériát, a radikális diétának köszönhetően reggelre másfél kilóval fogyott és így már rajthoz állhatott az alumínium nyersanyagától fémesen csillogó, és persze a szabályoknak megfelelő 750 kilós autó. Ezt a hagyományt aztán folytatja a német cég, bár a különböző reklámok miatt jelentősen csökkent az ezüst felület.

Mercedes Ezsüt nyílak               Forrás: Daimler AG

Füstös korszak

A szponzorok megjelenése alaposan megváltoztatta a versenyautók fényezését. Először csak kisebb matricák, aztán egész karosszériát betöltő kreatív kompozíciók terjedtek el. Így került 1968-ban dohányleveles matrica a piros-fehér fényezésű Gold Leaf Lotusra, mely korábban hagyományosan zöld fényezésű volt. A hetvenes évek elején ennél is radikálisabban változott a brit márka megjelenése, mert Emerson Fittipaldi már feketére fényezett és arany betűs John Player Special díszítésű Lotusszal versenyzett. A Forma 1-et megmentő dohányreklámok betiltása után alaposan megváltozott az autók megjelenése, de továbbra is a főszponzor dominál a színváltozásban és a megjelenésben.

British Green Careham és Lotus versenyautók                 Forrás: LSB

Színváltó iX Flow

Az idei CES-esen mutatta be különleges technológiáját a BMW: az iX Flow karosszériáját borító fólia több millió hajszálvékony mikrokapszulából áll, mindegyik negatív töltésű fehér és pozitív töltésű fekete pigmenteket tartalmaz. Elektromossá hatására a kapszulák felületét fehér, vagy fekete pigmentek töltik ki, így az iX Flow képes gombnyomásra megváltoztatni a karosszéria színét.

Az iX Flow színváltó technológia                Fotó: BMW AG

Színszótár

Az autód színe megmondja ki vagy, sőt, sokkal többet árul el tulajdonosának temperamentumáról, vagy éppen annak hiányáról.

Fekete: az elegáns, nehezen megközelíthető, kellő mértéktartást és tekintélyt sugárzó személyiségek, a törekvők színe, akik választásukkal is jelezni akarják sikerességüket, mindenre kiterjedő illetékességük tudatát.

Fehér: a problémáktól és konfliktusoktól irtózó, érzékeny emberek választása.

Szürke: az olyan tartózkodó és hűvös emberek színe, akik az előkelőség látszatát szeretik kelteni. Kék: a nyugodt, megbízható, előkelő emberek a sötétkéket, a kissé nagyképű újgazdagok a türkizt választják.

Zöld: szerény, kiegyensúlyozott, türelmes és konzervatív, olykor meglehetősen gátlásos személyek színe. A világos árnyalatú zöld egyfajta kitörési kísérlet, szakítás a hagyományokkal.

Piros: élénk árnyalata az aktív és vállalkozó típusú emberek színe. Az erőszakosságot kedvelők a vöröset, a méltóságteljesek a mélybordót választják.

Rózsaszín: a romantikus és erotikus érzelműek jellemzője

Lila: a szentimentálisak, valamint a rózsaszínhez hasonlóan az ugyancsak romantikára hajlamosak és erotikára érzékenyek választása.

Sárga: a feltűnési vágy segédeszköze, az ilyen autó tulajdonosa jódevet próbál mutatni, miközben hiányzik belőle a természetes vidámság.

Fényezés a Seat gyárban                 Fotó: VW AG/SEAT

Egy kis technológia

A karosszérián lévő négyrétegű fényezés (kétféle alapozó, bázisszín, lakk) az olcsó autóknál általában 60-80, az átlagosoknál 100-140, a prémiumautóknál 140-180 mikron (ezred mm) vastagságot ad ki. Előfordulhat a fentiektől eltérő érték, de akkor annak az összes elemen eltérőnek kell lennie. Általában a 250–300 mikron újrafényezést jelent, a még magasabb értékek gittet mutathatnak a lakk alatt. Különösen használtautó-vásárláskor ajánlott festékvastagság-mérőt használni, a jobb darabok nemcsak az acél, hanem az alumínium elemeket is képesek mérni.

Öngyógyító fényezés

Tartósabb a karosszéria fényezése nanolakkal: a mikroszkopikus kerámiaszemcsék a fényezőüzem szárítójában sűrű rácsszerkezetű fedőréteget alkotva megkeményednek, és így háromszor karcállóbb lesz a fényezés: az eljárást először a Mercedes alkalmazta modelljeinél.

A Nissan átlátszó festéke kijavítja a fényezett felületeken esett karcolásokat, mert a Scratch Guard Coat nevű bevonat rugalmas gyantája meggátolja, hogy az erősebb mosókefe, bokorág vagy macskakarom a belső rétegekig hatoljon. Az így kezelt karosszérián az autó megkarcolt felülete a hőmérséklettől és a sérülés mélységétől függően egy nap-egy hét alatt visszaalakul eredeti állapotába. A szer három évig nyújt hatásos védelmet. A karcolásjavító festékbevonat többek között a karosszéria egyes elemeire, a lökhárítókra és a külső visszapillantó tükrökre kerül fel.

Lamborghini paletta                Forrás: LSB

Kommunális festés

Vannak praktikus, divatos, kirívó és szolid színek. A jó láthatóság és a közlekedésbiztonság jegyében a kommunális járművek Európa szerte többnyire sárgák, csakúgy, mint az útépítő munkások, kukások ruhája. Párizsban már világító zöldre váltottak a köztisztasági gépek fényezésénél. Sárgák a new-york-i és barcelonai taxik, igaz utóbbiak némi fekete fényezés is van.

Magyar kreálmány az AMTS-en                 Fotó: Boros Jenő

Bohócruhával az autólopás ellen

A színválasztás gondjától mentesítette vásárlóit a Volkswagen, mely 1996-ban piacra dobta a Polo Harlekin modellt. A kisautó sárvédőit, ajtajait, motorházát és tetejét különböző színűre fényezték, ami szinte tökéletes védelmet jelentett az autótolvajok ellen, hiszen nem sokáig lehet feltűnés nélkül furikázni egy bohócruhás kocsival, aminek karosszériaelemeit egyébkén is nehéz karambolos kocsi alkatrészeként felhasználni. A sokféle színű kocsi forgalmijába tarkát jegyeztek be a német hatóságok. Itthon egy veteránépítő mutatta be hasonló recept alapján készült sokszínű Fiat 500-asát.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....