marketing

Miért őrül meg fél Amerika?

2014.01.30.

Az évben gyakorlatilag egy olyan éjszaka van, amikor tévénézők százmilliói várják ugyanolyan lelkesedéssel a műsort megszakító reklámblokkokat, mint magát a programot. Lássuk, melyik márka hogyan készül az Egyesült Államok alternatív nemzeti ünnepére, a Super Bowl-ra.

Szerző: Sóstói Tamás

A tengerentúlon közel harminc éve stabilan nő az amerikai futball döntőjét nézők száma. Az elmúlt nyolc esztendőben évente több mint száz millióan követték az eseményt. A klasszikus rögbiből átalakult sportág egyre népszerűbb nemzetközi szinten is, Magyarországon egy évtizede dinamikusan fejlődik a kultusz és bukkanak fel mindenhol a tojáslabdák. Mivel amerikai idő szerint este indul a közvetítés, könnyen kiderül, ki nézte körülöttünk élőben a meccset, az időeltolódás miatt karikás szemekkel révedve és másnap kialvatlanul szenvedve. Ahol magas a nézőszám, ott bizony fontos szerepet kapnak a minőségi, szórakoztató reklámok is. A Super Bowl estéje már régóta a legjövedelmezőbb közvetítés a csatornák számára, az egész évet figyelembe véve. 

Hatalmas pénzekről van itt szó, egy-egy fél perces reklámblokk ára közel 3,5-4 millió dollárba kerül, ami annyit jelent, hogy egy-egy levetített másodpercért hozzávetőlegesen 27 millió  magyar forintot képesek kifizetni a cégek. Hogy mindez miért érdekel minket? Mert a blokkok többségét autógyártók veszik meg és ilyenkor láthatjuk az év legjobb spotjait. A hirdetések azon kívül, hogy instant elérnek az amerikai népesség feléhez, hetekig keringenek még utána a világhálón, köztudatban. Elég, ha a három éve bemutatott mini Darth Vader történetére gondolunk.

Mivel, hogy már csak néhány nap választ el bennünket a neves eseménytől, elindult a hangolódás a gyártók részéről is. Azért jó ez, mert így látjuk, kiktől várhatunk biztosan valami nagy durranást a gálán. Vannak egyébként veszélyei is, hsizen ha nem sikerül megfelelően csattanó spottal szerepelni, annak negatív hatásai lesznek a márka számára. Az Audi amerikai divíziója folytatja a tavalyi delíriumát. A Luxury Car Abstinence után valószínűsíthető volt, hogy az Audi A3 limuzin verziója lesz a reklám tárgya, a beharangozó spotok után páran azonban ennek sportváltozatára, az S3-ra tippeltek jogosan.

A múlt hét végéig két teaser került fel a videómegosztóra: az első jelenet egy hetvenes éveket idéző kutyaszépségverseny zsűri tagjait mutatja, akik unalmát elrettenti egy roppant mérgesen vicsorgó példány, ennek kinézetét azonban egyelőre homály fedi. Második klipjükben Sara McLahlan kanadai(!) énekesnő énekel egy dalt a ’Doberhuahua’ nevű kutyáról. A spot kezdetben akár még jó is lehetne: a megrögzötten állatvédő énekesnő belekezd egy balladába, azonban megjelenik a Doberhuahua. Ahogy azt el lehet képzelni, csivava testtel és dobermann fejjel. Valószínűleg mindenkinek átjön a metafora, amiben egy apró kutya bőrébe bújt harci ebhez hasonlítják a modelljüket, de ezt ilyen formában filmre vinni… Elég merész. A teljes reklámfilmből azonban kiderül, hogy a német gyártó pontosan elhatárolódik az ilyesfajta kompromisszumoktól, ezért az Audi A3 limuzin egy teljesen egészséges négylábúként liheg a zárójelenetben.

A Fordnál ennél mélyebb mondanivalóval készülnek, azonban a teljes képet még nem láthatjuk. Öt rövid videót közöltek eddig, mindegyikben Rob Riggle színészt láthatjuk különböző humorbonbonokban. Ez a tőlük jól megszokott csepegtetéses módszer, amivel az új technológiai vívmányaikat is bemutatják. A szeánszokon Rob egy Ford-os kollégával edz a nagy napra, idétlen feladatokkal bizonyítja tehetségét. A Ford-os minden spotban kérdezi, hogy "...mikor beszélünk már végre az autóról?" De választ természetesen nem kapunk. Annyit lehet tudni, hogy egy hibrid modellről van szó és a kihangsúlyozott fogalom a „majdnem kétszer annyi”. Erre egyelőre szabad asszociációs játékot is indíthatunk: majdnem kétszer annyi kilométert lehet menni egy tankkal? A szemfülesek azonban az egyik klipben láthatnak a háttérben egy Ford Fusion Hybrid SE-t. Jópofa pillanat, mikor Rob megpróbálja utánozni egy griffmadár hangját ami elméletileg a hibrid motor metaforája: oroszlán test (dízel) sas fejjel (villanymotor).

Az eddigi legjobb kampány azonban nem másé, mint a Volkswagen-é. A beharangozókban két német tudóst láthattunk, akik híres precizitásukra építve egy algoritmus alapján megpróbálják létrehozni az amerikaiak számára a legérdekesebb reklámot, amit a Super Bowl alatt vetíthetnek. Olyan non-plus ultra elemket szórtak egy spotba, mint a svéd bikini modellek, egyszarvúak, kisbabával rohangáló Abraham Lincoln vagy épp dinoszauruszok. Nem nagyon lehetett számítani arra, hogy mi fog ebből az egészből kisülni, hiszen akár ezen a vonalon is mozoghattak volna tovább, de az eredmény valami egészen más lett. A valódi spot egy apukát és lányát ábrázolja, akik épp felfedezik, hogy autójuk kilométer számlálója átlépte a százezer megtett kilométert. Erre az apa kifejti lányának miért is olyan nagy dolog ez: minden 100 000 km-t megtett autó után egy VW mérnőknek angyali szárnyai nőnek. Nézzük hát, mi sül ki mindebből:

A spot végén a VW elárjulja, hogy a legtöbb százezer kilométert megtett autó az utakon bizony az ő emblémájukat viseli. Ennél az adatnál már csak az lenne érdekesebb, hogy ezt mégis hogyan számolták meg?

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..