SUV

Miért olyan népszerűek az SUV-k?

2023.09.13.

Ha ki akarsz tűnni a tömegből, és merésznek és másnak akarod érezni magad, akkor ne vegyél SUV-t, mert a világon szinte mindenki ezt teszi.

A nagy, ormótlan, szőrös kezű LandCruiserek, Patrolok és Pajerók indították el a trendet, de most a középkategóriás városi terepjárók viszik új, nem is akármilyen magasságokba.

A középkategóriás SUV-ok szegmense ma már a második legnagyobb a magyar iparban. Tetszik vagy sem: A SUV-ok és crossoverek gyorsan a legnépszerűbb karosszériatípusokká válnak a városban, és vidéken is.



De miért is ilyen népszerűek ezek a nem is igazán terepjárók, amelyek közül rengeteg kétkerék-meghajtásúak? Nyilván nem az összkerékhajtás nélkül elérhetetlen helyekre való kalandozás csábítása miatt. Mint azt bármelyik kritikus szívesen elmondja, a legtöbb ilyen terepjáró legközelebb a terephez egy kavicsos parkolóban jut.





És bár valószínűleg azzal érvelnek, hogy a terepjáróknak a vad messzeségben kellene járniuk, a közmegegyezés nagyjából az ellenkezője. Bármilyen perverznek is tűnik, a terepjárók valójában ésszerű választásnak bizonyulhatnak a nyílt utakon és még a városközpontban is.



Leginkább a helykínálat miatt választják az emberek. Egy furgon vagy kisbusz megvásárlásán kívül nincs jobb módja annak, hogy mindent, amit birtokol és szeret, egyetlen járműbe zsúfoljon.  A "terepjárók" ezt szinte mindennél jobban tudják; a magas tető, az alacsony padló és a kocsiforma viszonylag határtalan fej-, láb- és tárolóteret biztosít a SUV-oknak.



A SUV-ok tetővonala a szedánoktól és a kocsiktól eltérően hátul nem keskenyedik vagy csapódik lefelé, így a hátsó utasok fejtere sem szenved csorbát (kivéve, ha valamiért egy BMW X6-osra, vagy az általa ihletett rengeteg modell valamelyikére vágyik).





Ez a beállítás csodákat művel az autóba való be- és kiszálláskor, különösen azok számára, akik már nem olyan hajlékonyak, mint régen. A nagyobb hasmagasság, a magasabb ajtók és a rövidebb küszöbök miatt a vezetőknek és az utasoknak nem kell úgy lehajolniuk, mint a szedánokban és ferdehátúakban, ami kevesebb erőfeszítést, kevesebb fájdalmat és több méltóságot jelent.



A SUV az autók svájci bicskája



A nagyobb hasmagasság is segít a városban és a városon kívül, bizonyos védelmet biztosítva a kátyúktól, járdaszegélyektől és útburkolati lapoktól. A hosszabb rugóút tompítja az ütéseket és kíméli a karosszériát.



A terepjárók az autók svájci bicskái; vezetheted őket jó utakon, rossz utakon vagy utak hiányában, és mindent nagyjából jól viselnek.



A népszerűségük egyébként segít abban, hogy még népszerűbbek legyenek. Minden gyártó akar egy szeletet a SUV tortából, és ez nagyobb versenyt és jobb árakat jelent. Ez azt is jelenti, hogy az autógyártók új réseket alakítanak ki a szegmensben, így mindenki megtalálhatja azt, ami nagyon közel áll ahhoz, amit szeretne.





Ha ugyanezt egy kombiban szeretné, a választék valójában elég szegényes lett mára, egyre kevesebb ilyen modell érhető el. Tetszik vagy sem; pusztán a használati érték miatt egy SUV könnyen az egyetlen lehetőséggé válhat.



A régi, nagy terepjárók egyméretű megközelítését felváltotta egy szinte méretre szabott piac; ha SUV-t vagy crossovert szeretne, számtalan méret és specifikáció közül választhat, nagyjából bármilyen költségvetéshez igazítva.





A közös hibák még mindig érvényesek, de a gyártók többnyire mindent megtesznek azért, hogy kijavítsák ezeket. Az üzemanyag-fogyasztás mindig is a SUV modellek Achilles-sarka volt, a súlyuk és a téglaszerű felépítésük miatt. Manapság azonban a behemótok és a karcsú szedánok közötti szakadék egyre csökken. Az apró részek itt-ott történő lefaragásának és átformázásának köszönhetően a SUVok példátlan könnyedséggel siklanak a levegőben, mint egy orrkúpos konténer.



A kisautókkal persze sosem fognak felérni, és a nagyobb fogyasztás több szennyezést is jelent, de a globális kibocsátási célok szigorodása miatt az autógyártók minden eszközt bevetnek, hogy a határérték alatt maradjanak.



Szóval a SUV modellek itt vannak és maradnak is, egészen addig, amíg már mindenki SUV-ot vezet majd, és valakinek feltűnik, hogy mennyivel egyedibb lenne egy kombi. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy február 1-től kizárólag a 2025-re érvényes....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....