anglia

Miért mennek a "rossz oldalon" az autók Angliában?

2022.06.24.

Angliában járva nehéz megszokni, hogy az autók a "rossz oldalon" közlekednek. Az igazság az, hogy történelmi szempontból nézve mi megyünk a rossz oldalon és bár az angolok elgondolkolkodtak a váltáson, nem valószínű, hogy valaha átállnának a jobb oldalra.

Bár a mai Magyarországról nézve furcsa hóbort a baloldali közlekedés, a történelem nagyrészében általánosnak számított. A régészek és történészek többnyire arra jutottak, hogy az ókori görögök és a rómaiak is az út bal oldalán közlekedtek.

Ennek okai nem teljesen biztosak, de sokan úgy vélik, hogy a biztonság miatt alakult így. Az emberek többsége jobbkezes, az elmélet szerint a bal oldali vezetés vagy lovaglás lehetővé tette számukra, hogy domináns kezükkel fegyvert forgatjanak, ha ellenség útjait keresztezik. Szintén felmerül, hogy a mivel a kard a bal oldalon lógott, praktikus volt balról felszállni a nyeregbe és maradni is azon az oldalon a közlekedés során.

Az 1700-as években Franciaországban és az Egyesült Államokban kezdett terjedni a jobb oldali közlekedés, elsősorban a több ló által húzott teherszállító kocsik miatt. Ezeken a kocsis a bal hátsó lovon ült és mivel a bal oldalon ült, azt akarta, hogy mindenki a bal oldalon haladjon el, hogy le tudjon nézni, és megbizonyosodjon arról, hogy távol tartja magát a szembejövő kocsi kerekeitől.

Anglia és Franciaország szép lassan elkezdte exportálni a saját stílusát gyarmataira, ezért sok korábbi brit fennhatóság alá tartozó terület, mint Ausztrália, Új-Zéland vagy India még ma is a balra tart. A Franciaországban általános jobbra tartást pedig Napóleon terjesztette el.

Napóleon számára már csak azért is fontos projekt lehetett ez, mert balkezes volt, de minden bizonnyal az is fontos szempont volt, hogy Angliában az ő idejében már törvény rendelkezett a másik megoldásról.

Napóleon bevezette a jobb oldali közlekedést az általa elfoglalt országokban, így többek között Belgium, Hollandia, Lengyelország, Németország és Spanyolország is elkezdett jobbra tartani és Napóleon halála után is megtartották ezt a szokást.

Az Osztrák-Magyar Monarchia azonban maradt a bal oldali közlekedésnél, 1890-ben törvény is született nálunk arról, hogy minden járművel balra kell tartani. A 30-as évekre változtak a tendenciák és a németek kezdték el terjeszteni a jobb oldali közlekedést. A környező országok kivétel nélkül átálltak, de Magyarországon csak 1941-ben vezették be a jobb oldali közlekedést. Ezzel utolsó előttiek voltunk Európában, nálunk később csak Svédország állt át, ők 1967-ben váltottak.

Néhány évvel a svédek váltása után a brit kormány felmérte, mennyibe kerülne ugyanez az országban és arra jutottak, hogy 264 millió fontba kerülne. Ez mai árfolyamon nagyjából 4 milliárd fontot jelent, de azóta sokkal bonyolultabb lett a közlekedési rendszer, így mára ennek tízszerese sem kizárt.

Az angolok tehát azért mennek a bal oldalon, mert eredetileg és az volt a szokás és azért nem fognak soha átállni, mert rettenetesen drága lenne.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....