autóárak

Miért drágulnak ennyire az autók?

2024.10.11.

Konkrét példák, korrekt válaszok.

 

Az autók ára sokat emelkedett az elmúlt években és ezt minden autós észrevette. A Transport & Environment tanulmánya szerint a nagy európai gyártók 41%-kal növelték modelljeik árait. De próbáljuk meg jobban megérteni a jelenség miértjét.

Vezessük végig az okokat egy konkrét példán, vegyük az egyik legkelendőbb modellt Európában és hasonlítsuk össze árlistáját a korábbi évekkel. Példánka Volkswagen Golf. 2004-ben a Golf 5 alapváltozata 15 950 euróba került, 2014-ben a Golf 7 már 17 650 euróról indult, aztán a nagy ugrás az idei évben volt, ma már 30 150 eurót fizetünk érte. Majdnem kétszer annyit, mint tíz évvel ezelőtt.

Mikrochip válság

Az áremelkedés egyik fő oka a mikrochip hiánya. A covid 2020 és 2023 között a félvezetőgyártás lassulásához (befagyasztásához) vezetett, ami lelassította a járműgyártást. A csökkentett kínálat és a megnövekedett kereslet emelte az autók árát.  Az integrált áramkörök gyártóüzemei még ma is többnyire keleti országokban, például Kínában, Tajvanon és Dél-Koreában koncentrálódnak és ez továbbra is importfüggővé teszi az autópiacot, a kapcsolódó ellátási problémákkal együtt.

A nyersanyagok költségeinek növekedése

A JP Morgan Chase amerikai multinacionális pénzügyi szolgáltató becslése szerint az új járművek áremelkedésének csaknem fele a nyersanyagok költségeinek növekedésével magyarázható. Az acél, az alumínium, a réz és műanyag ára 2022-ben tetőzött, de továbbra is problémát jelentenek a logisztika, a munkaerő és a villamos energia magas költségei, amelyeket a beszállítók az autógyártókra hárítanak. Ehhez hozzáadódik az infláció magas szintje, amely a világ különböző részein befolyásolja az autók gyártási költségeit, ezért a fogyasztói árakat.

Kevesebb eladott autó, több nyereség/darab

Az autóértékesítés még mindig messze van a világjárvány előtti szinttől. Kevesebb eladott autó kevesebb profitot jelent az autógyártók számára, akik ezért minden egyes szállított jármű árrését növelik. Ez azt jelenti, hogy minden eladott autóból nagyobb profitot kell elérni, hogy a tagok között elosztandó nyereség magas maradjon. Ezért növelik a listaárat, hogy a Covid előtti vagy annál nagyobb nyereséget érjenek el.

Környezetvédelmi előírások

Aztán ott vannak az egyre szigorúbb európai környezetvédelmi előírások, amelyek arra kényszerítik az autógyártókat, hogy fektessenek be az alacsony kibocsátású technológiákba. A belső égésű autók tervezett 2035-ös leállítása arra késztette a nagy csoportokat, hogy több milliárd eurót fektessenek be egy új elektromos autóipar fejlesztésébe.

Vezetési segédeszközök és biztonsági rendszerek

Az elmúlt években az Európai Bizottság egy sor biztonsági rendszert és vezetési segédeszközt (ADAS) tett kötelezővé az újonnan homologizált autók számára, amelyek végül növelik az autók árát. A közúti biztonság fontos funkcióiról beszélünk, mint például az automatikus vészfékezés, a sávtartás, a vezető fáradtságának észlelése vagy az e-segélyhívás. Mindez költségekkel jár, ami szintén befolyásolja az autó árát.

Forrás: it.motor1.com

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.10
A Datahouse adatai szerint 2024-ben 146 ezer 393 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2025.01.10
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.10
Meghúzta a kocsija oldalát? Vagy valaki pusztán „brahiból” összekarcolta az autóját egy kulccsal?....
2025.01.10
Egy moldovai állampolgárságú férfit gyanúsít a rendőrség annak a vasárnapi balesetnek az okozásával....
2025.01.10
Az új autóban debütál a Volvo következő generációs SPA3 modulja, amely a vállalat eddigi....
2025.01.10
Csökkentek a Mercedes-Benz eladásai tavaly, elsősorban a mintegy negyedével kevesebb eladott....
2025.01.10
Túl vagyunk az Év Autója-szavazáson, megvan a 2025-ös nyertes, úgy hívják: Renault 5. És persze a....
2025.01.10
Az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító, úgynevezett DiscoverEU-programja keretében....
2025.01.10
A VDA logisztikai bizottságának elnöke, Simon Motter, a Volkswagen Group Logistics vezetője....
2025.01.10
Egy 27 éves nő és hároméves gyermeke életét veszítette, miután egy személyautó elgázolta őket a 3-....