autóárak
Az autók ára sokat emelkedett az elmúlt években és ezt minden autós észrevette. A Transport & Environment tanulmánya szerint a nagy európai gyártók 41%-kal növelték modelljeik árait. De próbáljuk meg jobban megérteni a jelenség miértjét.
Vezessük végig az okokat egy konkrét példán, vegyük az egyik legkelendőbb modellt Európában és hasonlítsuk össze árlistáját a korábbi évekkel. Példánka Volkswagen Golf. 2004-ben a Golf 5 alapváltozata 15 950 euróba került, 2014-ben a Golf 7 már 17 650 euróról indult, aztán a nagy ugrás az idei évben volt, ma már 30 150 eurót fizetünk érte. Majdnem kétszer annyit, mint tíz évvel ezelőtt.
Mikrochip válság
Az áremelkedés egyik fő oka a mikrochip hiánya. A covid 2020 és 2023 között a félvezetőgyártás lassulásához (befagyasztásához) vezetett, ami lelassította a járműgyártást. A csökkentett kínálat és a megnövekedett kereslet emelte az autók árát. Az integrált áramkörök gyártóüzemei még ma is többnyire keleti országokban, például Kínában, Tajvanon és Dél-Koreában koncentrálódnak és ez továbbra is importfüggővé teszi az autópiacot, a kapcsolódó ellátási problémákkal együtt.
A nyersanyagok költségeinek növekedése
A JP Morgan Chase amerikai multinacionális pénzügyi szolgáltató becslése szerint az új járművek áremelkedésének csaknem fele a nyersanyagok költségeinek növekedésével magyarázható. Az acél, az alumínium, a réz és műanyag ára 2022-ben tetőzött, de továbbra is problémát jelentenek a logisztika, a munkaerő és a villamos energia magas költségei, amelyeket a beszállítók az autógyártókra hárítanak. Ehhez hozzáadódik az infláció magas szintje, amely a világ különböző részein befolyásolja az autók gyártási költségeit, ezért a fogyasztói árakat.
Kevesebb eladott autó, több nyereség/darab
Az autóértékesítés még mindig messze van a világjárvány előtti szinttől. Kevesebb eladott autó kevesebb profitot jelent az autógyártók számára, akik ezért minden egyes szállított jármű árrését növelik. Ez azt jelenti, hogy minden eladott autóból nagyobb profitot kell elérni, hogy a tagok között elosztandó nyereség magas maradjon. Ezért növelik a listaárat, hogy a Covid előtti vagy annál nagyobb nyereséget érjenek el.
Környezetvédelmi előírások
Aztán ott vannak az egyre szigorúbb európai környezetvédelmi előírások, amelyek arra kényszerítik az autógyártókat, hogy fektessenek be az alacsony kibocsátású technológiákba. A belső égésű autók tervezett 2035-ös leállítása arra késztette a nagy csoportokat, hogy több milliárd eurót fektessenek be egy új elektromos autóipar fejlesztésébe.
Vezetési segédeszközök és biztonsági rendszerek
Az elmúlt években az Európai Bizottság egy sor biztonsági rendszert és vezetési segédeszközt (ADAS) tett kötelezővé az újonnan homologizált autók számára, amelyek végül növelik az autók árát. A közúti biztonság fontos funkcióiról beszélünk, mint például az automatikus vészfékezés, a sávtartás, a vezető fáradtságának észlelése vagy az e-segélyhívás. Mindez költségekkel jár, ami szintén befolyásolja az autó árát.
Forrás: it.motor1.com