Michelisz Norbert
A SzeBIT – Szeged Business & IT az innovációk világának éves rendezvénye a jövő technológiáinak kelet-európai fővárosává tette egy napra Szegedet. November 21-én izgalmas és nagy érdeklődéssel kísért – lényegében telt házas – kerekasztal-beszélgetést rendeztek az Ady téri TIK-ben, Szujó Zoltán “moderálásával”. A sportriporterhez, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnökéhez Michelisz Norbert háromszoros világbajnok autóversenyző, és Bári Gergely, a HUMDA csapat versenymérnöke csatlakozott. Gondolataik az autóversenyzés jövője körül forogtak, beszélgetésük középpontjában az önvezető technológia állt, és annak hatása az autósport világára.
A szegedi rendezvény beharangozója
Mint ismert, a magyar túraautózás legendája a rendezvényt közvetlen megelőző hétvégén nyerte el Makaóban a TCR World Tour bajnoki címét egy felettéb izgalmas versenyen, így immár háromszoros világbajnoknak mondhatja magát. A szegedi sajtó követte az eseményeket, és azzal az olvasócsalogató felütéssel promótálta az eseményt, hogy Michelisz Norbert egyenesen Makaóról érkezik a rendezvényre, a repülőről leszállva egyből a VI. SzeBIT-re jön.
Ebben természetesen volt némi újságírói túlzás, hiszen egy nappal korábban, Budapesten, a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontban a Hyundai és az OMV közös sajtótájékoztatóján is ott volt már Michelisz Norbert, aki oda valóban szinte a repülőtérről érkezett. A fő támogatók által szervezett eseményről itt írt portálunk.
Szegeden is sokakat érdekelt a járműsport jövője, az önvezető autók világa, és az, hogy milyen lehet a versenyzés, a motorsport következő fejezete. Szujó Zoltán beszélgetésindító felvetésében elmondta, Norbi azt szereti, ha mindent ő kontrollál, a mérnökök pedig azt szeretnék, hogy segítsen nekik a mesterséges intelligencia.
Makaói csapatkép, sapkában Michelisz Norbert
– Mérnök végzettségem van, úgy tapasztaltam, sok dolog fejleszthető a versenyzésben adatelemzéssel. Szerintem a mesterséges intelligencia tanul az embertől és viszont. A vezető nélküli autók nem fognak olyan érzelmes versenyeket futni, mint amikor hús-vér pilóták ülnek a volánnál – mondta Michelisz Norbert, hozzátéve, ugyanakkor kell a robotpilóta ahhoz, hogy fejlődjön az autóipar, az önvezető technológia.
Szóba került, hogy a Széchenyi Egyetemhez tartozó HUMDA Lab csapata sikeresen szerepelt Abu Dhabiban az önvezető formulaautós versenyen, amelyen világszinten is elismert egyetemek és kutatóközpontok csapatai indultak. Bári Gergely, a HUMDA Lab technológiai igazgatója vezetésével az újoncok között az első helyen végeztek, így a magyarok is felkerültek a vezető nélküli autók versenyének világtérképére.
– Először az autónak kell megtanulnia a pályát. Ez technikailag nem igazán bonyolult, sokkal nagyobb nehézség a csapatot megtalálni. Vannak szoftverfejlesztők, vannak hagyományos mérnökök és még sokan mások különböző szakterületekről, kihívás belőlük ütőképes csapatot kovácsolni. Az összecsiszolódás azoknál is tart még, akik 6-7 évvel korábban szálltak be ebbe a sportba – mondta Bári Gergely.
A HUMDA Lab csapata az önvezető formulaautós versenyen
Elhangzott, mennyire fontosak a mesterséges intelligencia mögötti tanulóalgoritmusok, illetve a szimuláció és a valóság közötti eltérések. Hogyan kell végigmenni egy versenypályán a leggyorsabban? Erre a kérdésre először természetesen Michelisz válaszolt.
– Mindig a maximum közelében kell mozogni, a határon autózni, és nem biztos, hogy az ideális íven célszerű menni. Könnyen előfordul, hogy a felgumizott rész nem esik egybe az ideális ívvel, a versenyző pedig menet közben lényegében becsléseket végezve autózik – mondta a háromszoros világbajnok.
Ehhez Bári Gergely úgy csatlakozott, hogy a mesterséges pilótánál nagyon fontosak a tanuló algoritmusok. Ugyanakkor náluk nem annyira a járműkontroll a fontos, inkább egyfajta kockázatmenedzsment, amit végeznek, ahogy versenyeznek az önvezető autóval.
A kerekasztal-beszélgetésen kiderült, Szujó Zoltán nem szeretne olyan versenyt közvetíteni, ahol pilóta nélküli autók köröznek, ugyanakkor bevallotta, élvezettel nézte, ahogy Abu Dhabiban egymásnak feszültek az önvezető autók.
Asztal nélküli kerekasztal Szegeden. Fotó: PC Trade Systems
Elhangzott, hogy ha egy profi hús-vér pilóta 1 perc 45 másodperces köridőre képes, ugyanazzal az autóval önvezető módban még 10 másodperccel tovább tart megtenni egy kört. Az pilóta ekkor Daniil Kvyat, korábbi F1-es versenyző volt, ezt a különbséget kell lefaragni… De mikor fog odáig fejlődni a technológia, hogy már versenyképes legyen az emberrel?
Michelisz Norbert erre úgy reflektált, hogy szerinte tíz olyan pilóta is van most a Forma-1-ben, aki képes szinte teljesen egyformán, 2 századmásodperces különbségen belüli köridőt autózni. De ezt csak kettő tudja minden pillanatban, mert a hús-vér pilóta fárad, rossz napja van stb. Úgy látja, Verstappen egy “buborékban” van, kizárja a külvilágot és minden helyzetben képességei maximuma közelében tud autózni. Las Vegasban be is húzta a vb-címet.
Az autóversenyző részletesen beszélt arról, hogy mennyire fontos a telemetria, látja, mit csinál máshogy, mint a csapattársa, ki és mikor fékez, vagy vált sebességet stb. – Gyakran érzi a versenyző, hogy ez a maximum, de kiderül, a csapattárs jobb nála fél másodperccel. Mérnök vagyok, hiszek az adatelemzésben, versenytársaimat is alaposan tanulmányozom – mondta Michelisz Norbert, hozzátéve, mindig szerette a csapaton belüli versenyzést.
Verstappen van legközelebb a robotpilótához...
Beszéltek a versenymérnök és a pilóta kapcsolatáról, ami természetesen függ a csapat méretétől is. Szujó Zoltán Michael Schumachert hozta fel példának, a legendás F1-es pilóta a több tucat okból le tudta szűkíteni versenymérnökének a négy lehetségesre azt, hogy miért dobja a farát a versenyautó.
– Schumachernél más idők voltak, ma sokkal több eszköz van, és a mérnök gyakran jár a versenyző előtt. Húsz éve a Ferrarinál messze nem volt ennyi technikai segítség – árnyalta a példát Michelisz Norbert.
A témánál maradva Szujó Zoltán arról beszélt, hogy a Forma-1 adatfeldolgozási verseny is, ezen a területen ugyancsak nagy a háborúzás. Nem véletlenül jelennek meg a támogatók között az adatfeldolgozó cégek. Elmondta, több mint háromszáz szenzor van a szabadedzésen az F1-es autón, ebből 100-at leszednek a versenyre a súly miatt. A szenzorok óriási adattömeget produkálnak…
Michelisz Norbert száguldása a makaói pályán
Talán Michelisz Norbert említette, hogy van egy frappáns mondás, amit valamelyik versenymérnöknek tulajdonítanak: “Nagyon jó játék lenne, csak elrontják a pilóták…” Ez az emberi tényező, a technikai pedig az, hogy nincs tökéletes autóbeállítás, csak próbálják közelíteni azt.
Szujó Zoltán úgy vélte, 5 éven belül megrendezhetik az első éles versenyt a robotpilótás és az ember vezette autók között. Felvetette, hogy a technika mai állása szerint a safety car akár robotpilótával is körözhetne a Forma-1-es mezőny előtt, ha szükség van a bevetésére. Erre Bári Gergely azt mondta, technikailag megoldható, de kérdés, ki akarja? Hozzátette, elvileg már ma összerakható lenne a Verstappent verő robotpilóta…
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!