kátyú
„Ha a sofőr későn észlelte a kátyút és már csak a jobb- vagy a bal oldali kerekek kellemetlen döccenését érzékelte a kátyún történő áthaladáskor, akkor a legközelebbi lehetőségnél célszerű megállni és ellenőrizni a gumiabroncsokat” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Ilyenkor a járművezető első gondolata az, hogy kár keletkezhetett a gumiabroncsban, vagy a felniben. Mivel az autóban ülők biztonsága a sofőr felelőssége, minden esetben ajánlott szemrevételezni a jármű kerekeit.
Menkó Illés, a Continental Hungária Kft. műszaki szakértője szerint akár a csere is indokolt lehet. Fotó: Horváth Miklós
A sofőrnek ellenőriznie kell a gumiabroncsok oldalfalát és futófelületét. Abban az esetben, ha kidudorodást észlel a járművezető, sürgősen ajánlott a gumiabroncs cseréje. Ha viszont a gépjárművezető nem talál semmilyen sérülésre utaló jelet, célszerű az ellenőrzést egy héttel később megismételni. Egy esetleges károsodásra akár napokkal később is fény derülhet. „A kerekek kátyúval történő találkozása során legtöbbször a gumiabroncsok külső oldalfalán keletkezik sérülés, mindössze az esetek 1-2%-ában könyvelhető el a belső oldalfalak sérülése” – tette hozzá a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Ilyenkor valószínűsíthető, hogy a felniben és a gumiabroncsban is keletkezett kár, amivel mindenképpen érdemes felkeresni egy gumiabroncsszervizt, hiszen a futóművet is károsíthatta a frissen keletkezett sérülés!
Nem csak a mély gödör okozhat sérülést
Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a gumiabroncsok csak a mélyebb kátyúkban sérülhetnek meg, holott az abroncsokban már 5-6 centiméter mély gödörbe hajtva is keletkezhet károsodás. Természetesen nehéz előre megjósolni a kátyúkár bekövetkezését, mivel a gumiabroncsok esetleges károsodása nagyban függ a jármű sebességétől, illetve a gödör szélességétől és annak mélységétől. „Nincs általános érvényű szabály, a gumiabroncsok nem csak kátyún történő áthaladáskor sérülhetnek meg. Rongálódásukra akkor is nagy esély van, ha a fekvő rendőrön a táblával jelzettnél nagyobb sebességgel hajt át a jármű” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés.
Fotózni és dokumentálni
A Continental Hungaria Kft. azt tanácsolja az autósoknak, hogy a gumiabroncsok, vagy a felni sérülése esetén dokumentálják a kátyúkárt. Ezt megelőzően ajánlott ellenőrizni az adott útszakaszt, hiszen előfordulhat, hogy előzőleg tábla hívta fel a figyelmet az útburkolati hibára. Amennyiben a sofőr nem hagyott figyelmen kívül erre vonatkozó figyelmezetést, célszerű fotókat készíteni a sérülésről, valamint az úthibáról is. „Fontos figyelni a képek elkészítésénél arra, hogy a helyszín jól beazonosítható legyen. Jelentős több tízezer forintos kár esetén pedig indokolt lehet rendőri intézkedést kérni és jegyzőkönyvben rögzíteni a keletkezett kárt”- jegyezte meg a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.
A rendőrség által kiállított hivatalos jegyzőkönyv segítséget jelenthet az útszakasz fenntartójával szemben támasztott követelések során, ugyanakkor kárigényünket enélkül is benyújthatjuk. Fontos tudni, hogy az esetleg javítási számlát is csatolni kell a kárbejelentő laphoz. A járműtulajdonos kárigényét csak és kizárólag az adott útszakasz kezelője térítheti meg.