kátyú

Mi a teendő kátyú által okozott kár esetén?

2016.02.24.

Az elmúlt hónapok változékony, csapadékos időjárása kedvezett a kátyúk kialakulásának. Emiatt a járművezetők az elkövetkezendő hetekben számtalan helyen kénytelenek lesznek lassítani, akkor is, ha az adott útszakaszon egyébként semmi sem indokolná a kisebb sebességet. Bár a kátyúk miatt keletkező károk akár több százezer forintos kiadást is okozhatnak az autósoknak, az adott útszakasz fenntartója csak szigorú feltételek teljesítése esetén fizet kártérítést. A Continental Hungaria Kft. összegyűjtötte mi a teendő akkor, ha a felmerül a gyanú, hogy útburkolati hiba miatt keletkezett kár a gumiabroncsokban.

„Ha a sofőr későn észlelte a kátyút és már csak a jobb- vagy a bal oldali kerekek kellemetlen döccenését érzékelte a kátyún történő áthaladáskor, akkor a legközelebbi lehetőségnél célszerű megállni és ellenőrizni a gumiabroncsokat” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Ilyenkor a járművezető első gondolata az, hogy kár keletkezhetett a gumiabroncsban, vagy a felniben. Mivel az autóban ülők biztonsága a sofőr felelőssége, minden esetben ajánlott szemrevételezni a jármű kerekeit.

Menkó Illés, a Continental Hungária Kft. műszaki szakértője szerint akár a csere is indokolt lehet. Fotó: Horváth Miklós

A sofőrnek ellenőriznie kell a gumiabroncsok oldalfalát és futófelületét.  Abban az esetben, ha kidudorodást észlel a járművezető, sürgősen ajánlott a gumiabroncs cseréje. Ha viszont a gépjárművezető nem talál semmilyen sérülésre utaló jelet, célszerű az ellenőrzést egy héttel később megismételni. Egy esetleges károsodásra akár napokkal később is fény derülhet. „A kerekek kátyúval történő találkozása során legtöbbször a gumiabroncsok külső oldalfalán keletkezik sérülés, mindössze az esetek 1-2%-ában könyvelhető el a belső oldalfalak sérülése” – tette hozzá a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Ilyenkor valószínűsíthető, hogy a felniben és a gumiabroncsban is keletkezett kár, amivel mindenképpen érdemes felkeresni egy gumiabroncsszervizt, hiszen a futóművet is károsíthatta a frissen keletkezett sérülés!

Nem csak a mély gödör okozhat sérülést

Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a gumiabroncsok csak a mélyebb kátyúkban sérülhetnek meg, holott az abroncsokban már 5-6 centiméter mély gödörbe hajtva is keletkezhet károsodás. Természetesen nehéz előre megjósolni a kátyúkár bekövetkezését, mivel a gumiabroncsok esetleges károsodása nagyban függ a jármű sebességétől, illetve a gödör szélességétől és annak mélységétől. „Nincs általános érvényű szabály, a gumiabroncsok nem csak kátyún történő áthaladáskor sérülhetnek meg. Rongálódásukra akkor is nagy esély van, ha a fekvő rendőrön a táblával jelzettnél nagyobb sebességgel hajt át a jármű” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés.

Fotózni és dokumentálni

A Continental Hungaria Kft. azt tanácsolja az autósoknak, hogy a gumiabroncsok, vagy a felni sérülése esetén dokumentálják a kátyúkárt. Ezt megelőzően ajánlott ellenőrizni az adott útszakaszt, hiszen előfordulhat, hogy előzőleg tábla hívta fel a figyelmet az útburkolati hibára. Amennyiben a sofőr nem hagyott figyelmen kívül erre vonatkozó figyelmezetést, célszerű fotókat készíteni a sérülésről, valamint az úthibáról is. „Fontos figyelni a képek elkészítésénél arra, hogy a helyszín jól beazonosítható legyen. Jelentős több tízezer forintos kár esetén pedig indokolt lehet rendőri intézkedést kérni és jegyzőkönyvben rögzíteni a keletkezett kárt”- jegyezte meg a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.

A rendőrség által kiállított hivatalos jegyzőkönyv segítséget jelenthet az útszakasz fenntartójával szemben támasztott követelések során, ugyanakkor kárigényünket enélkül is benyújthatjuk. Fontos tudni, hogy az esetleg javítási számlát is csatolni kell a kárbejelentő laphoz. A járműtulajdonos kárigényét csak és kizárólag az adott útszakasz kezelője térítheti meg.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy február 1-től kizárólag a 2025-re érvényes....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....