Mesél a szakértő – Szondi két Accord-ja | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Szondi két Accord-ja

2021.09.03.

A pofátlanul árazott drégeli rom.

Arany János után szabadon jutott eszembe a cím, mert ügyfelünknek nemrégiben két Honda Accord-ot is vizsgáltunk, de egyik nagyobb tragédia volt, mint a másik. (Tudom, hogy a szóban forgó vers műfaja ballada.)

Ha lenne időm kellőképpen elmélyülni benne, az egész verset átfordítanám autó vásárlásos témába, de ez esélytelen, és hát a tehetségnek is híján vagyok.

Rovatunk mit sem változott, most is a használt autó vásárlás előtti átvizsgálásaink során látottakból csemegézünk.

Mesélem a rosszabbat

A két megvizsgált Accord kombi (elnézést, Tourer) közül az első még egész istenes volt. Küzdött ugyan nem is jelentéktelen visszajavítással, ami sajnos (az összes jobboldali elemen kívül) a jobboldali C-oszlopot is érintette, és persze körben ütött-kopott volt, de 185.000 km és 12 év után erre azért elég nagy az esély. Az ügyfél elengedte, mi sem tiltakoztunk.

Aztán jött az újabb kiszemelt példány, egy fekete, 2008-as, 157.000 km-es (?) Executive felszereltségű Accod Tourer.

Az autó karosszériája a hirdetésben gyönyörű volt. Ott persze friss polírozás után fotózták a kocsit, mi már egy esőtől némileg elvert kocsit néztünk át még a vásárlás előtt. Közelebb érve azért már árulkodott magáról az autó, a hátsó vészhárító baloldalán a fényezés egy közepesnél nagyobb részen matt és egyenetlen volt.

Amiről sem a hirdetésben nem esett szó, és nem látszik személyesen sem első blikkre, az a kocsi alvázának és futómű alkatrészeinek állapota. Meg sem kellett emelni az autót, egy egyszerű térdelős betekintéssel is látható volt az az előhaladott korrózió, ami a futóművet jellemzi, de nem csak a lengőkarok és a bölcsők, hanem az alváz bizonyos részei is.

A jobb első sárvédő kerékjárati ívénél is rügyezik a fényezés, pedig ez az elem nem is volt korábban javítva. A rozsdásodással tehát ennél az autónál nagyon komolyan és minél zárosabb határidőn belül foglalkozni kell.

A tetőablak gumi szigetelése több helyen át volt szakadva. Ez még akkor is aggasztó, ha a tetőkárpiton egyelőre nem látszik beázási nyom.

Nem tudom bizonyítani, de kevésnek tűnik a 157 ezer kilométer

A diagnosztikai lekérdezés a régi japán kocsik esetében a Bosch rendszerrel, amit mi is használunk, némiképp korlátozott. Míg egy kortárs BMW-nél, vagy Mercedes-nél a futásteljesítményre vonatkozóan jó eséllyel nyerünk ki megbízható információt akár több helyről a vezérlőegységekből, addig ennél az Accordnál is csak nagyon szerény eredményekkel büszkélkedhettünk.

Még mindig műszaki eszköznek tekinthető, ha megnézzük a kopásnak leginkább kitett kezelőszervek kopottsági állapotát. A kormány és a pedálok a legszembetűnőbbek. A kormány bőr borítású, ami eltérően reagál a kéz pH-értékére, ráadásul vezetője is válogatja, hogy kinek mennyire érdes a tenyere, száraz a bőre, visel-e például gyűrűt. Ezek bizonyos kombinációja még a legstrapabíróbb bőrt is idő előtti kopásra kényszerítik. A fekete Accord kormánya erősen kopott volt, talán 157.000 km után még nem így kellene kinézni, de ennek alapján nem vonhatunk le egyértelmű következtetést.

A kuplungpedál gumi burkolata azonban durván, gyakorlatilag simára kopott. Nekem ránézésre egy „százassal” több, mint amit le lehet olvasni az autóból, de nem kézzel fogható bizonyíték.

Még egy kérdés felvetődik: Miért nem gyári szőnyeg van benne? 157.000 km alatt elrongyolódott volna?

Térjünk hát rá az adminisztratív ellenőrzésre! A hirdetés alapján az autó végig vezetett szervizkönyvvel rendelkezik, ami esetünkben azt jelentette, hogy 2014-ig (7 évvel ezelőttig) végig vezették. Akkor 98 ezer kilométer volt benne, tehát 6 év alatt 100, 7 év alatt 57 ezer kilomtéter ment bele. A kocsi importból származik, a magyar lekérdezés tehát nem hoz eredményt. Ezeket a felvetéseinket természetesen megkapja az ügyfél, aki majd saját belátása szerint eldönti, hogy hisz-e a kilométerórának.

De mivel nem kilométert veszünk, hanem állapotot, ezt a részt zárjuk is le! Az Accord motorikusan rendben volt. A szelepfedél csavarjainál azért látszott egy kis olajszivárgás, de egy ilyen korú autóban ez a jelenség természetes. A kuplung is megfelelően működött.

A próbaúton azonban nagyon hamar kibukott egy kritikus hiba.

Fékhatás, az nem volt!

A tesztúton nem csak a lassító fékezést próbáljuk, hanem oda is tapasunk a fékpedálnak, hogy lássuk, egy intenzív lassulásra hogyan reagál a futómű: nem húz-e a kocsi egyik irányba, nincs-e rendellenes hang, vagy adott esetben működik-e az ABS.

De már a próba kör el méterein 30-40 km/h-ról megpróbálva a fékezést azt tapasztaltuk, hogy a fékpedál a megszokottnál sokkal nagyobb úton mozog a fékhatás pedig csak nem akar megjönni. Végül a padlólemezig nyomott pedállal valahogyan csak megállt az autó.

Még egy két sikertelen próbálkozás után kiszállva megtekintettük az első fékek állapotát. A tárolásban felrakódott rozsda a baloldalról szépen lekopott, a jobboldali viszont rozsdás maradt, tehát a fék nem működött.

Az eladó elmagyarázta nekünk, hogy merre van az előre, mert hogy ő versenyző és tudja, hogy hogyan kell működnie, neki ne mondjuk, már, hogy fékhibás a kocsi!

A rögzítő fék kar is kapott már az élettől.

Fel kell tennem a szerencsére költői kérdést: Ha egy ilyen autóval balesetet, ne adj Isten, halálos balesetet okoznak, azért ki fogja tartani a hátát? Miért kell azt állítani a hirdetésben, hogy végig szervizkönyves, amikor nem az?

És a legfelháborítóbb dolog:

Amikor a szokásos pénteki élő Facebook bejelentkezésben meséltem erről az autóról, a „performanszhoz” készítettem egy kis infografikát a kocsi képével és a hirdetésben szereplő árral.

Tehát ma, Magyarországon, egy csaknem 13 éves, elvileg 157.000 km-t futott, kétliteres japán középkategóriás kombi kínálati ára nem kevesebb mint:

Az állam leesett. OK, rendben elszálltak a használt autó árak. Megértem, hogy az új autó több ok miatt is elérhetetlen. Vágom, hogy szívó benzines, meg minden, de 3.300.000,- Ft egy ilyen állapotban lévő, eléggé elítélhető módon hirdetett járműért kicsit soknak tűnik.

Viszont egy használt autó vásárlás előtti átvizsgálás ára elenyésző a fékjavítás és a korróziós gondok költségéhez képest, arról nem is beszélve, hogy ezeket aligha lehet lealkudni az árból.

Érdemes átvizsgáltatni a kiszemelt kocsit, pláne, hogy ilyen összegekkel dobálózunk még tizenéves autóknál is. Tudunk segíteni!

Végül nézzék vissza az erről a kocsiról is szót ejtő élő videónkat és kövessék Facebook oldalunkat, ahol rendszeresen jelentkezünk élő kérdezz-felelek adással, ahol közvetlenül lehet bármilyen használt autó vásárlással, vagy az átvizsgálással kapcsolatos kérdést feltenni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....