Mesél a szakértő – Mi ez, KRESZ-tábla cső? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Mi ez, KRESZ-tábla cső?

2018.07.21.

Így kiáltott a kolléga az S60-as Volvo alól...

Vásárlás előtti, független járművizsgálat. Ez a szolgáltatásunk neve, de őszintén szólva, soha nem gondoltam volna, hogy vizsgálataink kimeríthetetlen tárházát adják majd a cikktémáknak. Sajnos azonban az a szomorú valóság, hogy néha olyan dolgok jönnek szeme, amiről álmodni sem mertünk, nem gondoltam volna, hogy vannak ennyire durva esetek.

Pedig nem a 200 ezer forintos selejtről beszélünk

Nagyon kedves barátom egyszer elhatározta, hogy Volvo S60-ast vesz. 1-2 éves autókat nézett, a Bécsi úton talált egy kereskedést, akik kifejezetten erre szakosodtak, még színválaszték is volt a 40 ezer kilométer alatti futásteljesítményű, automataváltós S60-asokból.

Nem tartozik ide, de soha nem felejtem el, hogy kezdő szakértő voltam és mennyire jól esett, hogy elhívtak, én is nézzem meg a kocsit. A Volvo-kban az első ülések első élén szokott lenni egy zseb. Reflexből belenyúltam az egyikbe és volt benne 60 amerikai dollár, ami az enyém lett.

Ülészsebek - egész istenes a beltér, hihető a 240 ezer KM

Tehát annak idején 1 évesen bőven 6 millió forint felett mentek ezek az autók, és most, már hivatalos megrendelésre egy ugyanilyet kell vizsgálnunk. A barátom Volvo-ja azóta is megvan, mindig beszélünk a tapasztalatokról és együtt helyeslünk, amikor arra jutunk: ezek a luxuskocsik 10 éves korukra a gazdasági totálkár mintapéldái. (A link mögött egy V70-es Volvo esettanulmánya nyílik.)

A legolcsóbb D5-ös automata

Aranyszabály, hogy egy megfelelően szűkített keresés után is minimum élünk a gyanúperrel, hogy a legolcsóbb találat – ha tényleg kiugróan olcsó – akkor tartogat kellemetlen meglepetéseket. Most is ezzel a jelenséggel volt dolgunk.

A cikk írásának pillanatában még mindig aktív a hirdetés, amely 1,2 millió forintért árulja ez a 240.000 km-t futott, szervizkönyv nélküli Volvo-t. A 9 autós felhozatal 2 milliónál zárul egyébként.

Kinetic vagy Momentum?

Ez a két szó a Volvo belépő, illetve közepes felszereltségű kivitelét jelenti. Ha nem tudjuk milyen felszereltség, akkor inkább ne írjuk ki! A hirdetés megjelent Kinetic felszereltséggel, de az autó Momentum felszereltségű. Annyit azért meg kell jegyezni, hogy fordítva rosszabb lett volna, mert a megadott Kinetic alacsonyabb felszereltséget jelent, mint a Momentum.

Volvo vásárlóknak mondom, hogy a felszereltség fantázianeve a típustáblán 99%-ban fel van tüntetve. A típustáblát pedig a jobboldali B-oszlop hátsó ajtó felé eső részén kell keresni.

Facelift

Azt hiszem 2006-ban varrták fel az akkori S60-as ráncait. Ahogy a barátom mantrázta régebben, (szerinte) az öt fő jellemzője ez volt:

  1. tükörbe integrált oldalsó irányjelzők (ejtsd: tükörindex)
  2. 400 Nm-es csúcsnyomaték
  3. 185 lóerő
  4. krómozott kipufogóvég (meg talán díszcsíkok) és
  5. fajlagosan a legerősebb dízel Volvo.

Ha ez utóbbi némi magyarázatra szorul, megértem: Mivel a zászlóhajó S80-ban is ez volt a legerősebb motor, a kisebb modellekben pedig talán csak kétliteres volt a csúcs, a kg/lóerő arány ebben a kivitelben lehetett a legkedvezőbb. (Magunk között szólva, ez amolyan önmeggyőzés volt talán.)

Fénykorában egy álom volt, most már inkább rémálom

A facelift az erősebb és nyomatékosabb motor, meg a kicsit átszabott külsőn kívül még valamit hozott, amit sok tulajdonos talán nem is tudott: a részecskeszűrőt. (Ezt bele is írták a hirdetésbe amúgy…)

Diagnosztika

Általában a diagnosztika elsőre a motor vezérlőegységét próbálja megtalálni és kiolvasni. Ahány vezérlő, annyi szokás – mondhatnánk – mert nem minden autó szolgáltatja ugyanazokat az adatokat. Mivel a részecskeszűrő a károsanyag kibocsátással kapcsolatos, ezért az értékeit a legtöbb esetben hozza a gép.

Most így volt, de azonnal egy „nem megfelelő jel” tárolt hibakód tartozott a DPF-hez, a tényleges értékekben pedig az oly beszédes DPF nyomáskülönbség is állandó zérus volt, ami gyakorlatilag lehetetlen.

A rajzon látszik, hogy hogyan helyezkedik el az S60-as kipufogórendszere. Sőt találtam egy korábbi vizsgálatot, és nem sajnos rossz minőségű képet, mutatom ezt is.

A színnel jelölt részek fontosak lesznek

KRESZ-tábla cső

És akkor következzen, amiért egyáltalán megszületik ez az írás. Az, hogy ki van kötve, vagy szedve a részecskeszűrő már 90%-os volt, amikor fordulatszámtól függetlenül a DFP előtti és utáni nyomások különbsége nulla volt, de hogy ilyen tákolást látunk, arra azért nem voltunk felkészülve, egy nem is olyan régen még felső-középkategóriás autónál.

A helyszínen csak ennyire lehet megemelni az autót, de ez is sok mindenre jó

A szó, amit eddig kerestem a „méltatlan”. Csövek elvágva, lógnak a semmibe. A feljebb lévő kipufogórendszer részeket nem is tudtuk igazán megvizsgálni, de tulajdonképpen már szükség sem volt rá. A katalizátor után következő részt a gyári dob helyett egy vaskos cső behegesztésével oldották meg. Gondolom a megfelelő áramkörökbe pedig a megfelelő ellenállások, rövidzárak, vagy éppen szakadások statikus kialakításával elérték, hogy az autó ne menjen tiltásba. Azt mondtam már, hogy ez illegális is? Igen.

Beszéljenek helyettem a képek!

Másik irányból...

...közelről

Mégis mit vártál?

Nagyon-nagyon sokszor elhangzott már itt is, de igazából minden értő fórumon. Hagyjunk fel a csodavárással! Luxuskocsink 10-plusz évesen is csak méregdrágán lehet, ráadásul ilyen állapotban megvenni egy autót már-már vétek. Úgyhogy sújtsa a dolgozó (és környezetvédő) nép megvetése azt, aki ilyet tesz az autójával, és azt tízszeresen, százszorosan, aki ezután még el is adja.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.08
Nem csak az elképesztő, hogy egy widebody városi crossover átment a rostán, hanem az is, hogy ilyen....
2025.04.07
Amíg a versenytársak látszólag rossz irányba indultak el a villanyosítás útján, addig a BMW soha....
2025.04.07
A gyorsabb haladás miatt azt kéri a rendőrség, hogy aki teheti, kerülje el az M1-es autópálya Győr-....
2025.04.07
Rövid kisfilmben mutatom meg az AMTS legmenőbb autóit. ..
2025.04.07
Az amerikai Greenbrier bezárja aradi vagongyárát, amely egyike a cég Romániában működő három....
2025.04.07
És egyáltalán, miért van ezekre szükség?   ..
2025.04.07
Marek Výborný cseh mezőgazdasági miniszter szerint jelentős fennakadásokra kell számítani a....
2025.04.07
Hagyományainkhoz híven idén is a Húsvéti Nyitnikék rendezvényünkkel indítjuk a szezont – családi....
2025.04.07
Az Audi átmenetileg vissza tartja az összes Mexikóban és más tengerentúli piacokon gyártott és az....
2025.04.07
Egyedülálló méretű, egész Kína területét lefedő akkumulátorcsere-hálózatot épít ki a CATL és a....