Mesél a szakértő – Így bukott le az Espace tekert órája | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Így bukott le az Espace tekert órája

2022.07.15.

Nagyterű egyterűt 2 milla alatt? Ezt kapod!

Megint nem történt csoda. A csábító óriási egyterű autó 13 évet szolgált, ennek a nagy részét külföldön, ugyanis a magyar forgalmi engedély adatai alapján 2021 novemberében érkezett az országba.

A hirdetésben 216.000 km szerepelt, mi egészen mást gondolunk a vásárlás előtti vizsgálat alapján, de erről majd később. A 2009-es gyártású Renault Espace széleskörű felszereltségi között olyan extrák találhatók, amelyek akkoriban már-már a prémiumkategóriába sorolták a kocsit: például az adaptív xenon fényszóró eléggé jól mutat az extralistán.

Nagy vonalakban

A kocsi motorja indítható volt és megfelelően is járt. A kipufogógáz visszavezető szelep környezetében volt egy kis olajfolyás, de hát nem új autóról beszélünk és elvileg az EGR jól is működik a diagnosztika szerint.

A hatsebességes kéziváltó és az előtte lévő lendítőkerék is megfelelő állapotban volt, autózni tehát lehet az Espace-el.

Ami a kipufogórendszert illeti, a részecskeszűrő – ami később még nagy szerepet kap a történetben – némiképp magas nyomáskülönbsége aggasztó, számítani kell arra, hogy azt a közeljövőben cserélni kell. A gyári alkatrész ára kb. 300.000,- Ft, utángyártottból biztosan megoldható ennél jelentősen olcsóbból is.

A féktárcsák- és fékbetétek állapota jó volt, a fékhatás is megfelelő. A menetpróbán különösebb futóműzaj nem volt hallható. Az autón egyik „kedvenc” gumimárkám, a Giti abroncsai voltak, méghozzá 2019-es gyártással és elöl 3-4, hátul 6 mm-es profilmélységgel téli kivitelben. Az abroncsok minőségére jellemző, hogy a 3 éves gumik erősen elöregedtek, hiszen jelentős repedezettség látható rajtuk.

Külalak

A kocsi elejét, a vészhárítót és a motorház fedelet kavicsnyomok tarkították. Ami inkább zavaró volt az a hátsó sárvédőíveken egészen szembetűnő rozsdásodás. Mint később a festékréteg-mérési adatokból kiderült, mindkét elemet javították már korábban. Csakúgy, mint a jobboldali ajtókat, de a mérhető értékek alapján, és mert a küszöbök, oszlopok gyári értékeken voltak, olyan nagy töréskárra nem lehetett következtetni.

Az első szélvédőt is megtalálta egy nagyobb kő útközben, mert kb. a geometriai középpontjában egy ötágú csillag alakú repedés éktelenkedik, oldalt pedig szépen ívelt repedés teszi érdekesebbé a látványt, nem is kérdés, hogy az üveg cserés. És hát jó nagy üveg van benne, a gyári alkatrész ára 240.000,- Ft, ennek kb. a feléből kihozható utángyártott szélvédővel.

A négy könnyűfém keréktárcsából három kapott a padkáktól puszit. Ezeknek jobb esetben műszaki jelentőségük nincs, a szemet azért eléggé zavarja a látvány.

A bukás

Az autó által kijelzett futásteljesítmény 218.000 km, ami éves átlagban 16.000 km-nek felel meg. Ez, ha akarom vemhes, ha akarom nem vemhes, hiszen miért ne lehetne csak ennyi, illetve gondolhatom azt is, hogy aki megvesz egy ekkora családi cirkálót, az használja is. A dízelek megtérülési futásteljesítménye meg amúgy is évi 20 ezer kilométer felett van.

Mivel a kocsi régi (és francia) nem sok helyen olvasható a tárolt kilométer adat, de a párizsi mérnökök azért hagytak egy kiskaput, amin mi most be is rontottunk.

A részecskeszűrő – mert ez a kocsi 2009-ben már kapott ilyet – tárol egy adatot, amely arról szól, hány km-el ezelőtt cseréltek utoljára DPF-et a kocsiban. Ha még soha nem cseréltek benne, akkor ez a kilométer adat nagyjából meg kell egyezzen a kocsi futásteljesítményével.

Ha annál 160-200 ezer kilométerrel kevesebb, akkor tudjuk, hogy lecserélték már a szűrőt, de ha a leolvasható futásnál több, akkor abból jól következtethetünk arra, hogy a kocsi kijelzőjén visszaállították a km-t.

Ez történt itt is. A diagnosztikai lekérdezés eredményei szerint az utolsó DPF csere 290.000 km-el ezelőtt történt, ami azért érdekes, mert az autó a hirdetés és a km-óra szerint is csak 218 ezret futott. 70.000 km valahogy lemaradt a műszerfalról.

Szívesen ellenőriztük volna a dolgot a szervizkönyvben, de az természetesen sajnos nem volt már az autóhoz.

Jobb lenne egyenesnek lenni

Én nem is értem, hogy ennek a visszaállításnak mi értelme volt. A kocsi olyan amilyen: itt-ott javították, néhány helyen rozsdásodik, a gumikat, a szélvédőt és a részecskeszűrőt cserélni kell. Kell még persze rá az olajcsere-szerviz, de amúgy egy használható kocsi lenne 1,6 millióért.

A vásárlás előtti használtautó vizsgálat most is elérte a célját. Ügyfelünk nem csak megismerte a kiszemelt autó valódi műszaki és esztétikai állapotát, hanem képet kapott arról is, kivel kellene szerződést kötnie.

A hirdetésben azt emelték ki, hogy piros cérnával van varrva a bőrülés, hogy hatalmas méretekkel rendelkezik és hogy takarékos, ugyanakkor dinamikus, megbízható, láncos vezérlésű dízelmotorja van. Azt írják még, kívül-belül (!sic) abszolút gyönyörű állapotban. A belült hosszű ű-vel…

A kocsi belső állapota azért ettől messze volt, a vezetőülés bőr combtámasza a (piros) varrás mentén már szakadt volt, a lábszőnyegek nem gyáriak voltak és azért egy értőbb belső tisztítást is elbírna az utastér.

Ha nem akar használtautó-vásárlásnál ilyen csapdába sétálni, Ön is jobban teszi, ha vásárlás előtt átvizsgáltatja velünk a kiszemelt autót.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....
2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....
2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....