Mesél a szakértő – Ennek a fele sem tréfa | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Ennek a fele sem tréfa

2015.06.02.

Látszólag minden stimmelt a furgonnal. Csak látszólag…

Még áprilisban jelent meg lapunk hasábjain a Mesél az eladó című írásunk. Ebben megígértem, hogy bővebben is kifejtem a Renault Master ügyet, vagyis, hogy hogyan lesz egy csaknem 150 ezer km-t futott autóból majdnem 75 ezres kocsi.

Már az újfajta kivitel - pofás

Kell egy autó

Közeli jó barátom évekkel ezelőtt úgy döntött, megcsinálja a saját vállalkozását. Asztalosműhelyt nyitottak, és a bolt szépen lassan fel is futott. Egy régi, „kikémélt” T4-es Transporterrel oldották meg a fuvarokat, gyakran a külföldieket is. Hiába volt a T4-es leharcolt, egy nap hajnalán lába kelt a parkolóból Dunakeszin. Persze a kocsinak se híre, se hamva, a bolt viszont igényelte a szállítási kapacitást. Körbejárták a lehetőségeket, a hitel opciókat és elkezdték nézegetni az autókat is.

Ha már mindenképpen beszerzés van, akkor olyan autót szerettek volna, amely hosszútávon is megbízható, néhány lépéssel korszerűbb, mint a régi Volkswagen, és sokáig nem kell majd nagyobb összegekért javíttatni. Mivel hitelt mindenképpen fel kellett venniük, már nem akartak azon spórolni, hogy magasabb km-es kocsit szereznek be.

A kiszemelt példány

A típusok közötti keresgélésben végül a Renault Master – Opel Movano típuspár mellett tették le a voksukat, amely kapható megfelelő méretű dobozzal – hiszen fontos volt a hosszú raktér a cég profilja miatt. A piacon a Movano-k eléggé alulreprezentáltak, maradt a francia márka által gyártott verzió, a Master. 2,3 literes dCi motor 125 lóerővel, középmagas és a négy közül a harmadik leghosszabb kivitel. A Budapest XVI. kerültében található kereskedésben több alkalmas modellt is árusítottak, mindet hasonló 70-80 ezer km közötti futással.

Jó hosszú, jó magas (L3H2)

A kereskedésben segítőkészek voltak. Átvállaltak a hitelügyintézéstől az átírásig minden adminisztratív teendőt és az autó napokon belül munkába tudott állni. A vevő – tudatos vásárló lévén – be is vitte a szervizbe, hogy biztos, ami biztos nézzék át a kocsit. A márkaszervizben lekérdezték a járművön eddig elvégzett karbantartásokat is, és akkor jött az első meglepetés.

Nem teljesen laikus vevő

Mivel a vevővel annak idején együtt koptattuk az iskolapadot, tudom, hogy ő is konyít azért a kocsikhoz. Így ellenőrizte például az abroncsok kopottságát és a gyártási idejüket is. Tény, hogy a gumik állapota alapján hihető volt a futásteljesítmény. Megnézte még az ülések, a kormány és a gombok kopottságát, de semmi nem utalt rá, hogy a 74.000 km ne lenne valós. Még a motorja is szépen jár szerencsére, ami nem is csoda, hiszen hordták szervizbe, máris mondom hogyan.

A DOT szám elárulja mikor készült az abroncs - stimmelt.

A tulajdonos tudhatja, a vevő nem

A márkaszervizekben a legtöbb esetben elérik a márka világszerte egységes rendszerben nyilvántartott adatait, köztük az olajcsere szervizek-nél beírt futásteljesítmény adatokat. Barátomat immár tulajdonosként ki is szolgálták ezekkel az információkkal. Megnyugtatták, hogy minden rendben, a kocsit rendszeresen hordták a karbantartásokra – 10 alkalommal.

Nem volt őszinte a tulajdonos mosolya, mert a fenti adatokból az következik, hogy a kocsi valahol a 150.000 km környékén járhat, a vételkor leolvasott hetvennégyezer kilométer helyett. Aki ismeri a dCi motorok lelkivilágát, az tudja, hogy 150.000 km után minden gondmentes nap ajándék. Persze ez sincsen kőbe vésve, a nagynyomású befecskendezők (vagyis a porlasztócsúcsok) általában ilyen futásteljesítmény után kezdenek fáradni. A porlasztócsúcs, ha meghibásodik, jobb esetben javítható és akkor még kihúzza egy darabig, rosszabb esetben azonnali cserét igényel, és sajnos a precíz alkatrész ára is elég „precíz”: Százezer forint környékén alakul és négy darab van belőle…

Egy jól felszerelt darab: még zsinór nélküli kihangosító is van benne

Egyéb furcsaságok

Az átverés biztos tudatában a vevő persze visszamehetne reklamálni a kereskedőhöz, de papírok alapján az eladó személye nem volt annyira egyértelmű. Az adás-vétel pillanatában jó sok papírt kellett aláírni. Voltak ugye a hitelezéshez szükséges papírok, a szerződés és még valami. A még valami egy olyan papír volt, amelyben a vevő hozzájárul ahhoz, hogy a hitelösszeget ne az a (jogi) személy kapja, akitől a járművet megveszik, hanem egy másik. Hogy ez a csere milyen jogcímen történt, azt ne kérdezzék, mert nem tudom. A lényeg, hogy a reklamáció így már nem annyira egyszerű, hiszen akitől vettük, annak nem fizettünk és fordítva. Ügyvéd legyen a talpán, aki ezt majd kibogozza.

A szervizkönyv

A kocsit vezetett szervizkönyvvel együtt árulták. Igen ám, de a szervizkönyv nem volt jelen az átvétel pillanatában. Éppen nem találták, vagy nem is tudom mi történt vele, de azt mondták, ahogy előkerül, szólnak. Nem szóltak, de a tulajdonos visszament és kérte a dokumentumot. Érdekes lett volna összevetni a márkaszerviz által megadott futásteljesítményekkel. Végül kerítettek valami szervizfüzetet és átadták a tulajdonosnak.

A tulaj még ott belenézett a füzetbe és kiszúrta, hogy a füzetben lévő járműazonosító (alvázszám) nem egyezik meg a kocsiéval, úgyhogy azonnal reklamált. (Kár, hogy nem maradt a kezében a dokumentum, mert azért az még egy adu lenne a kezében.) Visszavették a füzetet, hogy biztosan összekeverték valamelyik másik autóéval, de a sajátja csak nem került elő.

Andris, rá tudtok nézni?

Amikor a sötét fellegek egész hada sorakozott fel a fejük felett, felkerestek, hogy a kocsiból próbáljuk meg kiolvasni a tárolt futásteljesítményeket. Februárban járt bent nálam az autó, amellyel akkorra már mentek vagy ezer kilométert.

A vizsgálat pillantanában ezt mutatta a km-óra

Rátettük a diagnosztikát. Rövid kutatás után meg is mutatta a kocsi valószínűleg igaz futásteljesítményét. Az aktuálisan kijelzett 75.229 km-t két helyen ellenőriztük le a jármű komputerében. A jármű műszercsoportja által tárolt érték a diagnosztikával is megegyezett, de a motorvezérlésben (és más helyeken is) elfelejtették manipulálni a rendszert, így gyorsan kiderült az igazság: az autóban 149.136 km volt éppen.

Felül a műszerből, alul a vezérlőegységből kiolvasott érték - nem egyeznek. Nagyon nem.

Ha nem látszana rendesen a képen, a vezérlőegységben tárolt futásteljesítmény 149.136 km! Térjünk kicsit vissza akkor az abroncsokra. A 150 ezer km mindenképpen nyomott hagyott volna a gumikon, tehát azokat megfelelő profilmélységű kerekekre kellett cserélni az eladás előtt. Figyelni kell még arra is, hogy a gyártási idő (DOT szám) megfeleljen a kocsi forgalomba állítás időpontjának. Megfelelt. Ügyes.

A profilmélység is megfelelő

Mindez megelőzhető

Kérdeztem a barátomtól, hogy miért nem a vásárlás előtt kerestek meg? A válasz persze az volt, hogy nem volt idő ilyesmire, mert gyorsan kellett a kocsi. Ez a vizsgálat nagyjából 10 percet vesz igénybe, az átverés miatt pedig, azóta is álmatlan éjszakák, szervizekbe és kereskedésbe járás viszi a drága időt és persze a pénzt is. Megint csak oda tudok kilyukadni, hogy a használtautó vásárlás nem játék, és sajnos hazánkban nagyon egyszerű a csalók hálójába akadni. Legyünk okosabbak és vizsgáltassuk át még a vásárlás előtt a hőn áhított csodát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.15
A J. D. Power idén is kiadta a hivatalos és szerződött márkaszervizek teljesítményét mérő Customer....
2025.04.15
A CUPRA bejelentette a CUPRA Design House érkezését, amely a márka küldetésének középponti elemét....
2025.04.15
Figyelmükbe ajánljuk a Toyota Magyarország YouTube csatornáján útjára indított Toyota Insider....
2025.04.15
A Volkswagen Golf ráncfelvarrásának fontos hozadéka, hogy Európa egyik legnépszerűbb autója is....
2025.04.15
Innovációs elismerésben részesült a győri Széchenyi István Egyetem, az intézmény Digitális....
2025.04.15
A személyautó és a motorkerékpár a szlovákiai Továrne és Sedliská községek (Vranov nad Topľoui....
2025.04.15
A RabócsiRingen zajló húsvéti szezonnyitó hétvégén az autósportok rajongói és családtagjaik is....
2025.04.15
A rendőrök és az útdíj ellenőrök Simmeringben megállítottak egy lengyel rendszámú nyerges....
2025.04.14
Az idei első negyedévben 0,7 százalékkal kevesebb motorbenzin és 0,7 százalékkal több gázolaj....
2025.04.14
Az említett SUV mérete még nagyobb lesz, továbbá a spanyol márka már a teljes elektromosításra való....