Mesél a szakértő – Csak a szokásos | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Csak a szokásos

2016.07.25.

Járművizsgálataink között előkelő helyet foglalnak el a Ford Focus-ok. Most egy 1.8 TDCi volt górcső alatt.

A Focus népszerű modell, nem csak nálunk, hanem egész Európában. És egyáltalán, maga a kategória nagyon népszerű, amelyben a Ford előbb az Escort-tal, utána pedig a „Fókával” képviselteti magát. Bár a kategória névadója, a Golf, egyszerűen letaszíthatatlan a trónjáról, a Fordnál mégis megtalálták a receptet, és ha jobb kocsit nem is tudnak (vagy akarnak) csinálni a VW-nél, de hogy többet adnak el belőle, az biztos. A múltkor is volt már Focus-os Mesél a szakértő esettanulmány.

Miért?

A Ford nem csak a minőségi járműveivel, hanem a jól kitalált flottás értékesítésével is tarol. Emlékszünk még, amikor a rendőrség is kettes Focus-okkal járt? Na és vajon a céges flották mit választottak a középvezetőknek? Hát persze, hogy a Focus-t.

A Focus jelenleg a 3. generációnál tart és egyre jobb autó (Forrás: Wikipedia)

És sokan is keresik, mert széles a motorpaletta, csúcs a futóműve, és amiből sok van, ahhoz bontott alkatrész is akad bőven.

Facebook oldalunkon élő videóval jelentkeztünk be a vizsgálat helyszínéről, amiben egy LIKE, egy szavazatot jelentett arra, hogy szülessen ebből a vizsgálatunkból is esettanulmány. Íme:

Mit láttunk?

Az akkoriban elérhető legmagasabb felszereltséggel, a Ghia-val készült 1.8-as TDCi motoros Focus, nem Magyarországra született. Bár a forgalmi engedély alapján a gyártási éve és a forgalomba helyezés dátuma egy évben volt, a szervizkönyv német nyelvű szövege arról árulkodott, hogy a kocsit még viszonylag fiatalon Magyarországra hozták. És miért adnak el Németországban egy autót még egy éves kora előtt?

Azért, mert összetörték

A festékréteg mérés gyorsan kideríti, mit, hol és hogyan (milyen minőségben) javítottak meg. Az is kiderül, hogy a sérülés milyen mélyre hatolt. Mértünk ezen mi mindent 96 és 960 mikrométer között. Bíztató volt, hogy az előbbi, alacsonyabb rétegvastagság a küszöbökön és az oszlopokon volt jellemző, tehát a karosszéria fő tartóelemeit nem érte károsodás.

 

A tetőlemez és a csomagtér ajtó kivételével azonban az összes többi elem törve, vagy legalább is fényezve volt már korábban. Az 1.000 mikron körüli értéket egyébként a jobb hátsó ajtón mértük. Az ütközésekkor könnyen és viszonylag nagymértékben sérülő alkatrészek a kiálló sárvédő ívek. Ezek közül a hátsók a kényesebbek, mert az első sárvédők csavarozott elemek, így ha nagyobb a baj, könnyen cserélhetők. Ezen a Focus-on 1.000 és 1.100 mikrométer között voltak a sárvédő ívek, de a fényezés szép és egyenletes volt, csak néhol és csak nagyon szőrszál hasogatva lehetett azt mondani rá, hogy csúnyán fújták. Egyszóval: elfogadható, lépjünk is tovább.

Egy klasszikus

Minden nagyon jól ment addig, amíg el nem indultunk próbaútra a kocsival. Az elektromos ablakok mentek szépen le-fel, a klíma süvített az arcunkba, az emeléskor is csak a szokásosnak mondható kormányösszekötő és stabilizátor rúd csere került a jegyzőkönyvbe, sőt a diagnosztikai lekérdezés is meggyőző volt.

Aztán beindítottuk a kocsit és első kuplung kinyomáskor lebukott. Szólt a kettős tömegű lendítőkerék. Felmerülhet a kérdés: miért nem javíttatja meg az eladó, hiszen ő biztosan tud róla és akkor később ebből nem lenne reklamáció.

A válasz egyszerű: túl drága a javítás és sajnos az a valószínűbb, hogy így is el fogja tudni adni, mert lesz, aki nem veszi észre a hibát, sőt, nem is jön vissza utána reklamálni.

A következő videót kb. 4 éve forgattam egy vizsgálat helyszínén azért, hogy alátámasszam a szakvéleményemet vele, mindig ezt a hangot keressük.

Aki közelebbről szeretné hallgatni, az nézze meg gyorsan a második részt is.

Nem akarom nagyon cifrázni, a lendítőkereket az egész kuplunggal együtt ki kellene cserélni. Baráti áron sem áll meg kétszázezer alatt a dolog, erről azért érdemes tudni, mielőtt kocsit vennénk.

A fék

A szemle legelején szoktunk benézni a féktárcsákra, és ha lehet, a betétekre is. Most könnyű dolgunk volt, mert a Ghia felszereltség részét képező alufelniken keresztül mindent lehetett látni.

Darabokban a féktárcsa

Például a peremén már rétegesen rohadó korrodáló féktárcsákat és a hozzájuk tartozó „ippeghogy” fékbetéteket. Pedig a fék nem játék, sőt ennél cifrább dolgokat is találnak a szervizekben.

Költségek

Sok ügyfelünk kéri, hogy a talált hibák és hiányosságok közül mondjuk meg melyek a halaszthatatlan javítani valók és ezek mennyibe fognak kerülni. Hát ugye ezt szervize válogatja, de azért a minőségi javítás árát megpróbáljuk körülbelül belőni. A fékjavításhoz és a lendítőkerék plusz kuplung szett cseréhez még hozzá kellett vennünk a gumik cseréjét is, mert azok 2-3 millimétert hoztak, ráadásul el is voltak már öregedve. A becsült azonnali költség, minőségi alkatrészekkel és gumiabroncsokkal kb 400.000 Ft.

Az 1.350.000 forintos vételárnak ez csaknem 30%-a, tehát jó az ökölszabály, hogy a lutrira vett használt autó vételárának kb. egy harmada legyen még zsebben a talpra állításhoz. Vagy át kell vizsgáltatni a kocsit, például velünk.

Utóirat

Talán feltűnhetett, hogy a szokásostól eltérően a cikk nem tartalmaz a képeket a vizsggált járműről. Ez azért van, mert a készített fényképek közléséhez a jármű eladója nem jártult hozzá.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.15
Innovációs elismerésben részesült a győri Széchenyi István Egyetem, az intézmény Digitális....
2025.04.15
A személyautó és a motorkerékpár a szlovákiai Továrne és Sedliská községek (Vranov nad Topľoui....
2025.04.15
A RabócsiRingen zajló húsvéti szezonnyitó hétvégén az autósportok rajongói és családtagjaik is....
2025.04.15
A rendőrök és az útdíj ellenőrök Simmeringben megállítottak egy lengyel rendszámú nyerges....
2025.04.14
Az idei első negyedévben 0,7 százalékkal kevesebb motorbenzin és 0,7 százalékkal több gázolaj....
2025.04.14
Az említett SUV mérete még nagyobb lesz, továbbá a spanyol márka már a teljes elektromosításra való....
2025.04.14
Hat hónappal a vadonatúj Škoda Elroq világpremierje után a márka piacra dobja az RS csúcsmodellt,....
2025.04.14
Közel egyötödével csökkent a kínai villanyautók elképesztő léptékű importja. ..
2025.04.14
A Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság munkatársai 2025. április 12-én 16 óra 58 perckor a Zalacsány....
2025.04.14
Nézze meg a videót! ..