Citroën
Az idén 100 éves Citroën alapítása után már néhány évvel megjelent Magyarországon. Az első képviselet, a praktikus elnevezésű „Részvénytársaság Francia Gépkocsik Behozatalára” 1923. március 10-én tartotta alakuló közgyűlését.
Ennek a részvénytársaságnak vadregényes a története. Dr Rakovszky István, ismert politikus az első világháborúban megsérült, s felépülését Strauss Antal fuvarozó leánya vigyázta, mint ápolónő. A fiatalok egymásba szerettek, összeházasodtak. Az apuka pénzügyi segítségével és Landy István autókereskedő támogatásával 1921-ben megalakult a Dandy Automobilgyár Rt, s két évvel később annak leányvállalata az Rt Francia Gépkocsik Behozatalára. Rakovszky Iván belügyminiszterré választása után testvére, István vette át a cégben viselt poziciót.
A központi irodák az V. Árpád u 11 alatt kaptak helyet, a VIII. Tavaszmező utca 6 alatti tágas javítóműhelyt és garázst rendeztek be, ezen kívül az Andrássy u 67. szám alatt díszes bemutatótermet nyitottak.
A Rakovszky család kapcsolatai révén 1924. végére már 38 Citroën "szaladgált Pest utcáin". Az elégedett tulajdonosok között találjuk Somogyi Nusi színésznőt, aki imádott versenyezni is, s Citroënjével részt vett az 1925-ös svábhegyi versenyen.
Ezt a Citroën B2-t eredetileg Budapesten értékesítették, később Békéscsabára került (Forrás: Farnadi Zsolt)
1924. áprilisában Magyarországra érkezett egy Kegresse-féle lánctalppal felszerelt Citroën automobil. A bemutatón részt vett Csiky Károly hadügyminiszter és Hasbburg József főherceg is. . A korabeli tudósítás zerint "a Citroën kocsi bámulatos produkciókat végzett. Vontatott két - emberekkel zsúfolásig megrakott - teherautót, szántott, buckákon járt fel-le, meredek hegyoldalakon kúszott fel, lépcsőkön mászott le”.
A Citroën Kegresse bemutatója (Forrás: Rakovszky István)
A Citroën Kegresse bemutatója (Forrás: Zsuppán István/Oldtimer Média Kft)
A képviselet a Királyi Magyar Automobil Club 25 éves jubileuma alkalmából, 1925. májusában megrendezett Budapesti Nemzetközi Autókiállításon saját standot bérelt: "A kocsikkal bőségesen ellátott stand egyik legérdekesebb tárgya a felvágott 10 LE Citroën kocsi, amely az európai Ford legbelsőbb titkait tárja elénk, illetve bizonyítja, hogy nincsenek titka, mert egy igen jól megszerkesztett és szolidan megépített kocsit mutat a metszet, s megérteti velünk annak nagy népszerűségét.
(Fortepan/84240)
1926. májusában már összesen 84 Citroën személyautót regisztráltak hazánk területén. Ebből 70 darab Budapesten, 14 pedig vidéken közlekedett.
A Dandy Automobil Rt és a hozzá tartozó cégek évek óta tartó pénzügyi nehézségeiről már 1926. nyarán megjelentek az első híradások. Az Rt Francia Automobilok Behozatalára élére új vezető került Farkas Kálmán személyében, aki korábban a Magyar Általános Hitelbank érdekeltségébe tartozó autókereskedő cégeknél tanulta ki a szakmát.
Végül 1927. októberében először Farkas Kálmán vált ki a cég kötelekéből, majd az Rt teljesen beszüntette működését. A Citroën képviseletet a Jelzáloghitelbankhoz tartozó Gépkocsi Import Rt vette át. Az új vállalkozás nagy üzembővítésre készült. Irodáikat a Jelzáloghitelbank épületébe költöztették át és tervbe vették az Andrássy út 67 alatti szalon helyett egy még fényűzőbb belvárosi "showroom" berendezését. A Tavaszmező utcai javítóműhely is a tulajdonukba került. Az új vállalkozás vezetői Wollemann István nyugalmazott hajóskapitány, a társasági élet elismert alakja és Rácz László, Honthy Hanna férje, nem mellékesen ambíciózus autókereskedő lettek.
(Forrás: Farnadi Zsolt)
A már bejáratott csatornákon kívül új lehetőségeket is kerestek, amelyre az éppen akkor rövidéletű virágkorát élő piacon több lehetőség is nyílott. Az egyik legkedveltebb társasági lap, a Színházi Élet autós pletykákkal foglalkozó, néhol enyhén reklámízű rovatában addig is fel-felbukkantak Citroën-nel kapcsolatos hírek, 1927. őszétől kezdve azonban minden héten felmerül valamilyen a francia márkával kapcsolatos esemény. Íme egy kisebb csokor a Színházi Életben 1927. szeptember és 1928. január között közölt hírekből:
- a héten sikerült 11 autót eladni
- Jouard francia katonai attasé Budapestre érkezett Citroën Berline gépkocsiján, amely "egész úton oly jól viselkedett, hogy Budapestig hozzá sem kellett nyúlni".
- Fischer Simon és Tsa Citroën teherkocsit vett a karosszériát maga Fischer Géza tervezte.
- Citroën reklámfilm készült a kor népszerű szinésznőjével, Posner Magdával a főszerepben.
Ekkor már Páger Antal és az akkori idők legismertebb magyar futballjátékosa, Orth György is Citroën kormányánál élvezte az automobil előnyeit. Az intenzív reklámhadjáratnak meg is lett az eredménye: míg 1927-ben 61, addig 1928-ban már 149 új Citroën talált gazdára
1928-ban a párizsi Citroën gyár igazgatói budapesti látogatást tettek európai képviselet-ellenőrzési kőrútjuk során. "Örömmel látták a Citroen magyarországi sikereiet és megelégedéssel azt a két Citroen kabrioletet, amely együttvéve 64000 kilométert szaladt be és most jött meg 3 nap alatt Párizsból" - írja a korabeli krónikás.
A Gépkocsi Import Rt az 1928. év végén Magyarországon is bemutatta az új C6 modellt, majd 1929. áprilisában a Kígyó tér 2-4 szám alatt megnyította "rendkívül izlésesen berendezett városi kiállítási szalonját, ahol hetenként változó kirakat csábítja a közönséget a gyönyörűen karosszált Citroën C4 és C6 autók vásárlására".
1929. májusának utolsó hétvégéjén került sor a Margitszigeten a II. Concours d'Elegance autós szépségversenyre, ahol többek között egy Nagy Géza-karosszériás Citroën C6 is szerepelt. A Wolleman Istvánné által vezetett autót, "amelyet tavasziasan könnyed világos bézs színezésével a világ legnyulánkabb Citroën-jének" titulált az egykori tudósító Charles Rocherand, a Citroën gyár propaganda igazgatója is megtekintette a Gépkocsi Import Rt vezetőinek társaságában. A rendezvényről végül egy ezüst szalaggal távozhatott a francia márka.
Citroën C6 Balatonbogláron (Forrás: Mészöly Nóra)
Sajnos az Amerikából begyűrüző gazdasági válság Magyarországot sem kímélte meg. A dicsőséges Concours d'Elegance után néhány hónappal az üzletbezárási hullámnak a Gépkocsi Import Rt is áldozatul esett. Wollemann István a hitelezők elöl Dél-Amerikába szökött.
Alig telt el két év s 1931. októberében már jelentették is az újságok, hogy Bárdi József átvette a Citroën képviseletet. Sajnos a gazdasági légkör nem kedvezett a Citroën által kínált típusoknak, így a Traction Avant sem terjedt el hazánkban. Ennek részben politikai okai is voltak, ugyanúgy, ahogy annak is, hogy 1937-ben a képviselet gazdát cserélt. Bárdi helyett a politikailag megbízhatóbbnak ítélt (!) Bolgár Aladár Szabadság téri autószalonjában kellették magukat egy rövid ideig a Traction Avant-k. Azonban a második világháború kitörését ez az üzlet sem úszta meg. Bolgár Aladár a háborúban elesett, vállalatát a háború után özvegye folytatta tovább – de már csak alkatrészekkel foglalkozott.
Út közben Citroënnel (Forrás: Farnadi Zsolt)