karosszéria

Merev, de könnyű részletek az autóiparból

2019.02.28.

Íme, következzen néhány finomság, amely egy kis izgalmat csempész az acélos mindennapokba. Néhány érdekes megoldás, igazolva, hogy mely területeken hódítanak a kompozitok egy autót vizsgálva.

Már hidrogéntank is készül kompozitból, nem beszélve az elektromos autók szívét képező akkumulátorházról. Te rá mernél ülni előbbire? Állítólag a Toyota fejlesztget, hogy szabálytalan alakú hidrogéntároló egységeket is készíthessenek – ugye a szabályos forma a nagy belső nyomás miatt kritikus tényező. Az akkuházat illetően, legyen könnyű és erős, így véd és több kilométert autózhatunk egy töltéssel, ha alacsonyabb az össztömeg.

Tisztán emlékszem a pillanatra, amikor a skandináv ízlésvilág és nyugalmat árasztó szemlélet elcsábított, és meglapítottam kis volvós blogocskámat anno. Nos, a svédek modelljeinek vonzereje mit sem változott azóta, de erre egy lapáttal még rátett a teljesítményorientált elektrifikált márka, a Polestar. A Volvo csoporton belül az erős és felvillanyozott autók így ezen a márkanéven futnak – később ehhez hasonlóan vált ki a Seatból a Cupra.

A genfi kiruccanások alkalmával találkoztam szembe egy ilyen csodával, a Polestar 1-essel. Szép és piszkosul gyors, 600 hibrid lóerő, ~3 másodperc alatt van százon. Nem is sejtettem akkor, micsoda innováció rejlik a megnyerő tekintetű gépezet karosszériája mögött: a felső réteget karbonszál erősítésű polimer (CFRP) alkotja. A tömeg így 230 kg-mal mérséklődött, ezzel párhuzamosan 45%-kal nőtt a torziós merevség, és persze lejjebb vándorolt a tömegközéppont, amely a dinamizmusban játszik fontos szerepet. És nemcsak a mérnökök, hanem a formatervezők is örülhettek: sokkal vékonyabb, kecsesebb élek-ívek születhettek az innovatív felső borítás révén.

Aztán evezzünk át a német vérvonalra! Az új Audi A8 hátsó fala szintén CFRP-ből készült, ez utóbbi a teljes torziós merevség 33%-áért felel… Az karbonszál erősítésű polimer panel képezi a legnagyobb egységét az Audi A8 utascellájának. A hossz-, oldal-, illetve nyíró irányú igénybevételek hatékony kezelésére 6-19 réteg épül egymásra. Az egyedülálló szálrétegek 50 mm széles szalagokból állnak. Érdekességük, hogy megkövetelt rostszög nélkül és minimális szálvágással illeszthetők egymásra. Az innovatív, direkt építő folyamat lehetővé teszi a hagyományos, teljes szálas lemezek gyártásához tartozó előkészítő lépés elhagyását. Szintén új fejlesztésű folyamat a rétegelt panel nedvesítése epoxigyantával, majd a pár perces utókezelés.

Vagy álljunk meg egy szóra a Mercedes-AMG E63 alsó, csomagtartó paneljánál. Itt klasszikus értelemben a pótkerék lakik, vagyis a vendég állandó, de maga a házikó erősen megújult. Több szempontból is ígéretes az, hogy a tényérszerű elemet karbonszálas anyagból készítették, például, a tömeg 44%-kal mérséklődött acél elődjéhez képest, emellett javultak a szilárdsági és torziós értékek, illetve hatékony a kompozit előállítása is.

A járművek alsó burkolóelemei is készülhetnek kompozitból. Vannak helyek, ahol acél teljesít szolgálatot, nos, ezeket lecserélve több mint 50%-os tömegcsökkentés érhető el úgy, hogy a koptató igénybevétel és az ütésbiztonság területein támasztott követelményeket maximálisan kielégítik a merev, aramidból és üvegszálból készített elemek. Alakjuk kialakításakor végeselemes módszerrel vizsgálják meg a feszültség szempontjából kritikus helyeket, hajlatokat, csúcspontokat, így egészen összetett geometria is megvalósítható. És akkor említsük még meg a Lamborghinik belső dekorációs elemeit is, tehát nemcsak hatékony, de sportos és esztétikus is lehet a kompozit elemek felhasználása – utóbbiak újrahasznosított forrásból.

Csupán néhány megoldás, amely hasznos és a jövőbe mutató. Eközben kínai autóóriások gyártós cégekkel szövetkezve építenek jóformán egy darabból városi járgányokat, amelyek ülését nem lehet „kiülni”, amelyek karcállók, amelyek kiforduló székei az egyre aktívabb idős generáció komfortigényeit is kielégítik – egyszóval kompromisszumok nélkül alkalmasak a carsharingre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....