körforgalom

Megvakult a nagy szegedi lámpás körforgalom

2022.02.01.

Az ország legkülönlegesebb, legnagyobb, legtöbb sávos körforgalma Szegeden található, a Kosuth Lajos sugárúti csomópontot mára egyre inkább megszokták a helyiek. Zseniális ötlet volt a betonba épített prizmasor, amely este és éjszaka vezette az autósokat a sávokat mutatva, ám ez egy jó ideje már nem működik.

Érted vagyunk – Trükkös körforgalmak címmel írtunk tavaly év végén egy cikket közlekedésbiztonsági megközelítéssel. A körforgalom mérsékli és közel azonossá teszi a járművek sebességét, egyszerűsíti a konfliktusokat, az áthaladást, csökkenti a csomóponton való átjárás időszükségletét, rugalmasságot és folytonosságot biztosít. Ezen kívül megoldottá válik az útvonalon való biztonságos visszafordulás, a legtöbb esetben lámpás forgalomirányítást nem igényel és idővel egyre kedvezőbbé vált a közösségi fogadtatása is.

A győri lámpás körforgalom sem egyszerű...

A körfogalmú csomópontok kapacitása növelhető, ha a körben nem csak egy, hanem két sávot alakítanak ki. Az így épített csomópontok használata csaknem megegyezik a hagyományos, egysávos kialakítással, mindössze azzal segíthetjük a saját és mások átjutását, ha nem a behaladásunktól számított első kijáraton hagyjuk majd el a körforgalmat, akkor megfelelő körültekintéssel behajthatunk a belső sávba.

A spirális körforgalomhoz már a behajtáshoz felkészülten, a megfelelő sávban illik érkezni, ugyanis a külső sávot tartva, az legfeljebb a következő két kijárat megközelítésére lesz alkalmas. Mivel a körforgalom sávjai között legtöbbször záróvonalakkal találkozunk, érdemes előre tájékozódni a tovább haladás lehetőségéről, amit a besorolást előjelző táblák segítenek a csomópont előtt.

Bármekkora is legyen a körforgalom, legyen abban bármennyi ág és sáv, az alapvető szabályok ugyanazok maradnak. Oda kell figyelnünk a sávvezetésre és tartásra. Nem maradhat el a sávváltás közbeni, vagy a lehajtáskori irányjelzés.

...de a szegediben több a sáv és vilamos is bonyolítja.

Cikkünkre Zoltán keresztnevű olvasónk reagált, szerinte Szegeden van egy következő körforgalmi fokozat. – Éjszaka világítottak is a sávhatárok, amerre éppen menni lehetett a közlekedési lámpák jelzése alapján. Körülbelül a tizedik garanciális javítás után feladták, azóta nem világít semmi az aszfaltban – írta. Olvasónk hozzátette, amikor esik a hó és nem látszanak az útburkolati jelek, rövid időre átalakul egysávos normál körforgalommá a Kossuth Lajos sugárúti csomópont, de gyorsan le szokták takarítani. – Régóta megvan, azóta is vezetek, nemrégiben sikerült benne 1,25 kört mennem, mert közben jöttem rá, hogy mégis jobbra van az utam. Azért megnézném, hányszor pár százezerbe került volna a mutatvány – fejezte be némi önironikus túlzással.

– Hétfőn megkezdődött a szegedi Rókusi csomópontban kialakított többsávos, jelzőlámpás körforgalom átvételi folyamata. Az elmúlt napok tesztelése alapján a vezérlőprogram pontosítása, hangolása folyik. Ezek után várhatóan a hét folyamán a jelzőlámpákat is bekapcsolják. Ettől függetlenül már most is minden irányban használható a csomópont – írta a helyi napilap, a Délmagyarország 2010 május utolsó napján. Hozzátették, a sávkövetést a jelzőlámpák bekapcsolása után a burkolatba épített prizmasor fogja segíteni.

“Az új körforgalom valójában egy jelzőlámpás kereszteződés körpályán, minden be- és kilépő közlekedését a lámpa vezényli. Belépés előtt a táblák és burkolati jelek alapján időben kell sávot választani, a haladási irány szerint, a körpályán már tilos sávot váltani.” Ez is olvasható volt a cikkben, segítve az egyedülálló megoldás használatát.

Innen sem tűnik egyszerűnek - a képre kattintva hasznos videó indul.

– Győrben két hasonló lámpás körforgalom van, ami sokkal egyszerűbb, mint a szegedi, hiszen nincs villamos se, és a sávokból is kevesebb van. De hadd ne mondjam, hány baleset volt már eddig, egyesek képtelen megtanulni, hogy melyik sávban mit lehet csinálni, pedig egyértelműen jelzik a körforgalom előtt – ezt egy kommentelő írta, több mint 11 éve.

Egy másik vélemény: Bevált a jelzőlámpás körforgalom, jó az áteresztőképessége! Mint mindenütt a közlekedésben, figyelni kell, és az előjelzőtáblák szerint kell besorolni!

A harmadik hozzászólás is hasonló megközelítésű: Nem értem, miért sírnak sokan, semmi bonyolult nincs benne. Egyértelműen jelezve van előre minden. Emberek, csak meg kellene tanulni vezetni!”

A körforgalom egy csendesebb időszakban.

– Egy sávra szűkítették a rókusi körforgalmat és a jelzőlámpákat is kikapcsolták. A csomópont ledes futófényeit javítja a kivitelező, várhatóan egy hónapig tartanak a garanciális munkálatok – írta a szegedma.hu 2013 júniusában. Hozzátették, a csomópont átmenetileg jelzőlámpa nélküli egysávos körforgalomként használható.

A cikkből kiderült, a kivitelező A-Sz-E Konzorcium a várossal kötött szerződés alapján köteles saját költségén garanciálisan kijavítani a teljes LED prizmasor hibáit, melyek időről időre jelentkeznek... előreláthatólag bő egy hónapon keresztül kikapcsolják a jelzőlámpákat.

Tényleg segített a prizmasor, ameddig működött - a képre kattintva videó indul.

A Rókusi csomópont rendszerét 2010. decemberében, fél évvel az átadása után kapcsolták le először rendszerhiba miatt. Akkor a fő vezérlő relék működésének akadozását észlelték a téli időszakban, amelyeket ki is cseréltek. 2011. tavaszán kiderült, a világító prizmák egy részével is problémák adódtak, zárlatosak lettek vagy összetörtek. Akkor a Németországból rendelt prizmák 15 százalékát cserélte le a kivitelező, majd a zárlatosak pótlására kellett várni.

2016 közepén is megjelent egy cikk, „Ismét javítják a lámpás körforgalmat” cimmel, ebből kiderült, hogy a futófényeket 2013 nyarán is megbolygatták, illetve akkor a vezetékekkel is voltak gondok, ezért ki kellett bontani bizonyos szakaszokat, és újrahúzni a vezetékeket. 2014-ben az őszi iskolaszünetet sem úszták meg az autósok, újfent egy sávra szűkítették a csomópontot, majd nem egészen félévvel később ismét forgalomkorlátozás fogadta a sofőröket.

A prizmasor javítása sávlezárásokkal járt.

– A Kossuth Lajos sugárút Izabella hídhoz vezető lámpás körforgalmát ismét javítják, ami sok szegedinek okoz bosszúságot – írta 2018 nyarán az egyik utolsó cikk, amit találtunk. Bár a jelzőlámpás körforgalom útburkolatba épített futófényei már 8 éve működnek, azokat többször javítani kellett. Az írásból kiderült, 2017-ben a megbízott alvállalkozó egy új rendszert telepített, amitől azt várták, jobban fog működni.

Ám a csere sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a beázási hiba ismét jelentkezett. – A problémák megszüntetése után évente legalább egy alkalommal karbantartásokra még szükség lehet, hiszen az izzók még így is tönkre mehetnek, de reményeik szerint rendszerszintű probléma a mostani javítás után már nem fog bekövetkezni – mondta Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. Igazgatója 2018 június elején.

Előjelzőtáblák és villamos - szokni kelett.

Azóta viszonylagos csönd körforgalom ügybe, a szegediek tényleg megszokták megszerették és egyre kevesebb szabálytalanság mellett használják, ezt a véleményt osztja a sorok írója. A prizmasort már nem javítgatják, cserében viszont nem világít. Minap este megkérték az egyik szegedi taxitársaság diszpécserét, kérdezze meg a placcon dolgozó kollégáktól, ki, mikor látta utoljára világítani a prizmasort. A választ gyorsan megkaptuk, másfél két éves időtartamot saccoltak, ami ugyancsak egybeesik a szerző véleményével, emlékezetével.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....