körforgalom

Megvakult a nagy szegedi lámpás körforgalom

2022.02.01.

Az ország legkülönlegesebb, legnagyobb, legtöbb sávos körforgalma Szegeden található, a Kosuth Lajos sugárúti csomópontot mára egyre inkább megszokták a helyiek. Zseniális ötlet volt a betonba épített prizmasor, amely este és éjszaka vezette az autósokat a sávokat mutatva, ám ez egy jó ideje már nem működik.

Érted vagyunk – Trükkös körforgalmak címmel írtunk tavaly év végén egy cikket közlekedésbiztonsági megközelítéssel. A körforgalom mérsékli és közel azonossá teszi a járművek sebességét, egyszerűsíti a konfliktusokat, az áthaladást, csökkenti a csomóponton való átjárás időszükségletét, rugalmasságot és folytonosságot biztosít. Ezen kívül megoldottá válik az útvonalon való biztonságos visszafordulás, a legtöbb esetben lámpás forgalomirányítást nem igényel és idővel egyre kedvezőbbé vált a közösségi fogadtatása is.

A győri lámpás körforgalom sem egyszerű...

A körfogalmú csomópontok kapacitása növelhető, ha a körben nem csak egy, hanem két sávot alakítanak ki. Az így épített csomópontok használata csaknem megegyezik a hagyományos, egysávos kialakítással, mindössze azzal segíthetjük a saját és mások átjutását, ha nem a behaladásunktól számított első kijáraton hagyjuk majd el a körforgalmat, akkor megfelelő körültekintéssel behajthatunk a belső sávba.

A spirális körforgalomhoz már a behajtáshoz felkészülten, a megfelelő sávban illik érkezni, ugyanis a külső sávot tartva, az legfeljebb a következő két kijárat megközelítésére lesz alkalmas. Mivel a körforgalom sávjai között legtöbbször záróvonalakkal találkozunk, érdemes előre tájékozódni a tovább haladás lehetőségéről, amit a besorolást előjelző táblák segítenek a csomópont előtt.

Bármekkora is legyen a körforgalom, legyen abban bármennyi ág és sáv, az alapvető szabályok ugyanazok maradnak. Oda kell figyelnünk a sávvezetésre és tartásra. Nem maradhat el a sávváltás közbeni, vagy a lehajtáskori irányjelzés.

...de a szegediben több a sáv és vilamos is bonyolítja.

Cikkünkre Zoltán keresztnevű olvasónk reagált, szerinte Szegeden van egy következő körforgalmi fokozat. – Éjszaka világítottak is a sávhatárok, amerre éppen menni lehetett a közlekedési lámpák jelzése alapján. Körülbelül a tizedik garanciális javítás után feladták, azóta nem világít semmi az aszfaltban – írta. Olvasónk hozzátette, amikor esik a hó és nem látszanak az útburkolati jelek, rövid időre átalakul egysávos normál körforgalommá a Kossuth Lajos sugárúti csomópont, de gyorsan le szokták takarítani. – Régóta megvan, azóta is vezetek, nemrégiben sikerült benne 1,25 kört mennem, mert közben jöttem rá, hogy mégis jobbra van az utam. Azért megnézném, hányszor pár százezerbe került volna a mutatvány – fejezte be némi önironikus túlzással.

– Hétfőn megkezdődött a szegedi Rókusi csomópontban kialakított többsávos, jelzőlámpás körforgalom átvételi folyamata. Az elmúlt napok tesztelése alapján a vezérlőprogram pontosítása, hangolása folyik. Ezek után várhatóan a hét folyamán a jelzőlámpákat is bekapcsolják. Ettől függetlenül már most is minden irányban használható a csomópont – írta a helyi napilap, a Délmagyarország 2010 május utolsó napján. Hozzátették, a sávkövetést a jelzőlámpák bekapcsolása után a burkolatba épített prizmasor fogja segíteni.

“Az új körforgalom valójában egy jelzőlámpás kereszteződés körpályán, minden be- és kilépő közlekedését a lámpa vezényli. Belépés előtt a táblák és burkolati jelek alapján időben kell sávot választani, a haladási irány szerint, a körpályán már tilos sávot váltani.” Ez is olvasható volt a cikkben, segítve az egyedülálló megoldás használatát.

Innen sem tűnik egyszerűnek - a képre kattintva hasznos videó indul.

– Győrben két hasonló lámpás körforgalom van, ami sokkal egyszerűbb, mint a szegedi, hiszen nincs villamos se, és a sávokból is kevesebb van. De hadd ne mondjam, hány baleset volt már eddig, egyesek képtelen megtanulni, hogy melyik sávban mit lehet csinálni, pedig egyértelműen jelzik a körforgalom előtt – ezt egy kommentelő írta, több mint 11 éve.

Egy másik vélemény: Bevált a jelzőlámpás körforgalom, jó az áteresztőképessége! Mint mindenütt a közlekedésben, figyelni kell, és az előjelzőtáblák szerint kell besorolni!

A harmadik hozzászólás is hasonló megközelítésű: Nem értem, miért sírnak sokan, semmi bonyolult nincs benne. Egyértelműen jelezve van előre minden. Emberek, csak meg kellene tanulni vezetni!”

A körforgalom egy csendesebb időszakban.

– Egy sávra szűkítették a rókusi körforgalmat és a jelzőlámpákat is kikapcsolták. A csomópont ledes futófényeit javítja a kivitelező, várhatóan egy hónapig tartanak a garanciális munkálatok – írta a szegedma.hu 2013 júniusában. Hozzátették, a csomópont átmenetileg jelzőlámpa nélküli egysávos körforgalomként használható.

A cikkből kiderült, a kivitelező A-Sz-E Konzorcium a várossal kötött szerződés alapján köteles saját költségén garanciálisan kijavítani a teljes LED prizmasor hibáit, melyek időről időre jelentkeznek... előreláthatólag bő egy hónapon keresztül kikapcsolják a jelzőlámpákat.

Tényleg segített a prizmasor, ameddig működött - a képre kattintva videó indul.

A Rókusi csomópont rendszerét 2010. decemberében, fél évvel az átadása után kapcsolták le először rendszerhiba miatt. Akkor a fő vezérlő relék működésének akadozását észlelték a téli időszakban, amelyeket ki is cseréltek. 2011. tavaszán kiderült, a világító prizmák egy részével is problémák adódtak, zárlatosak lettek vagy összetörtek. Akkor a Németországból rendelt prizmák 15 százalékát cserélte le a kivitelező, majd a zárlatosak pótlására kellett várni.

2016 közepén is megjelent egy cikk, „Ismét javítják a lámpás körforgalmat” cimmel, ebből kiderült, hogy a futófényeket 2013 nyarán is megbolygatták, illetve akkor a vezetékekkel is voltak gondok, ezért ki kellett bontani bizonyos szakaszokat, és újrahúzni a vezetékeket. 2014-ben az őszi iskolaszünetet sem úszták meg az autósok, újfent egy sávra szűkítették a csomópontot, majd nem egészen félévvel később ismét forgalomkorlátozás fogadta a sofőröket.

A prizmasor javítása sávlezárásokkal járt.

– A Kossuth Lajos sugárút Izabella hídhoz vezető lámpás körforgalmát ismét javítják, ami sok szegedinek okoz bosszúságot – írta 2018 nyarán az egyik utolsó cikk, amit találtunk. Bár a jelzőlámpás körforgalom útburkolatba épített futófényei már 8 éve működnek, azokat többször javítani kellett. Az írásból kiderült, 2017-ben a megbízott alvállalkozó egy új rendszert telepített, amitől azt várták, jobban fog működni.

Ám a csere sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a beázási hiba ismét jelentkezett. – A problémák megszüntetése után évente legalább egy alkalommal karbantartásokra még szükség lehet, hiszen az izzók még így is tönkre mehetnek, de reményeik szerint rendszerszintű probléma a mostani javítás után már nem fog bekövetkezni – mondta Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. Igazgatója 2018 június elején.

Előjelzőtáblák és villamos - szokni kelett.

Azóta viszonylagos csönd körforgalom ügybe, a szegediek tényleg megszokták megszerették és egyre kevesebb szabálytalanság mellett használják, ezt a véleményt osztja a sorok írója. A prizmasort már nem javítgatják, cserében viszont nem világít. Minap este megkérték az egyik szegedi taxitársaság diszpécserét, kérdezze meg a placcon dolgozó kollégáktól, ki, mikor látta utoljára világítani a prizmasort. A választ gyorsan megkaptuk, másfél két éves időtartamot saccoltak, ami ugyancsak egybeesik a szerző véleményével, emlékezetével.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
Cikázott az almádi forgalomban, aztán hátulról belerohant egy szabályosan közlekedő autóba. ..
2025.12.21
Igen, egy újabb kínai gyártó a láthatáron az európai piacok számára, ám a Changan látványosan....
2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....
2025.12.20
A sikeres futáspróbákat és a hatósági vizsgát követően újabb, immár a 25. CAF-villamost vette át és....