körforgalom
Érted vagyunk – Trükkös körforgalmak címmel írtunk tavaly év végén egy cikket közlekedésbiztonsági megközelítéssel. A körforgalom mérsékli és közel azonossá teszi a járművek sebességét, egyszerűsíti a konfliktusokat, az áthaladást, csökkenti a csomóponton való átjárás időszükségletét, rugalmasságot és folytonosságot biztosít. Ezen kívül megoldottá válik az útvonalon való biztonságos visszafordulás, a legtöbb esetben lámpás forgalomirányítást nem igényel és idővel egyre kedvezőbbé vált a közösségi fogadtatása is.
A győri lámpás körforgalom sem egyszerű...
A körfogalmú csomópontok kapacitása növelhető, ha a körben nem csak egy, hanem két sávot alakítanak ki. Az így épített csomópontok használata csaknem megegyezik a hagyományos, egysávos kialakítással, mindössze azzal segíthetjük a saját és mások átjutását, ha nem a behaladásunktól számított első kijáraton hagyjuk majd el a körforgalmat, akkor megfelelő körültekintéssel behajthatunk a belső sávba.
A spirális körforgalomhoz már a behajtáshoz felkészülten, a megfelelő sávban illik érkezni, ugyanis a külső sávot tartva, az legfeljebb a következő két kijárat megközelítésére lesz alkalmas. Mivel a körforgalom sávjai között legtöbbször záróvonalakkal találkozunk, érdemes előre tájékozódni a tovább haladás lehetőségéről, amit a besorolást előjelző táblák segítenek a csomópont előtt.
Bármekkora is legyen a körforgalom, legyen abban bármennyi ág és sáv, az alapvető szabályok ugyanazok maradnak. Oda kell figyelnünk a sávvezetésre és tartásra. Nem maradhat el a sávváltás közbeni, vagy a lehajtáskori irányjelzés.
...de a szegediben több a sáv és vilamos is bonyolítja.
Cikkünkre Zoltán keresztnevű olvasónk reagált, szerinte Szegeden van egy következő körforgalmi fokozat. – Éjszaka világítottak is a sávhatárok, amerre éppen menni lehetett a közlekedési lámpák jelzése alapján. Körülbelül a tizedik garanciális javítás után feladták, azóta nem világít semmi az aszfaltban – írta. Olvasónk hozzátette, amikor esik a hó és nem látszanak az útburkolati jelek, rövid időre átalakul egysávos normál körforgalommá a Kossuth Lajos sugárúti csomópont, de gyorsan le szokták takarítani. – Régóta megvan, azóta is vezetek, nemrégiben sikerült benne 1,25 kört mennem, mert közben jöttem rá, hogy mégis jobbra van az utam. Azért megnézném, hányszor pár százezerbe került volna a mutatvány – fejezte be némi önironikus túlzással.
– Hétfőn megkezdődött a szegedi Rókusi csomópontban kialakított többsávos, jelzőlámpás körforgalom átvételi folyamata. Az elmúlt napok tesztelése alapján a vezérlőprogram pontosítása, hangolása folyik. Ezek után várhatóan a hét folyamán a jelzőlámpákat is bekapcsolják. Ettől függetlenül már most is minden irányban használható a csomópont – írta a helyi napilap, a Délmagyarország 2010 május utolsó napján. Hozzátették, a sávkövetést a jelzőlámpák bekapcsolása után a burkolatba épített prizmasor fogja segíteni.
“Az új körforgalom valójában egy jelzőlámpás kereszteződés körpályán, minden be- és kilépő közlekedését a lámpa vezényli. Belépés előtt a táblák és burkolati jelek alapján időben kell sávot választani, a haladási irány szerint, a körpályán már tilos sávot váltani.” Ez is olvasható volt a cikkben, segítve az egyedülálló megoldás használatát.
Innen sem tűnik egyszerűnek - a képre kattintva hasznos videó indul.
– Győrben két hasonló lámpás körforgalom van, ami sokkal egyszerűbb, mint a szegedi, hiszen nincs villamos se, és a sávokból is kevesebb van. De hadd ne mondjam, hány baleset volt már eddig, egyesek képtelen megtanulni, hogy melyik sávban mit lehet csinálni, pedig egyértelműen jelzik a körforgalom előtt – ezt egy kommentelő írta, több mint 11 éve.
Egy másik vélemény: Bevált a jelzőlámpás körforgalom, jó az áteresztőképessége! Mint mindenütt a közlekedésben, figyelni kell, és az előjelzőtáblák szerint kell besorolni!
A harmadik hozzászólás is hasonló megközelítésű: Nem értem, miért sírnak sokan, semmi bonyolult nincs benne. Egyértelműen jelezve van előre minden. Emberek, csak meg kellene tanulni vezetni!”
A körforgalom egy csendesebb időszakban.
– Egy sávra szűkítették a rókusi körforgalmat és a jelzőlámpákat is kikapcsolták. A csomópont ledes futófényeit javítja a kivitelező, várhatóan egy hónapig tartanak a garanciális munkálatok – írta a szegedma.hu 2013 júniusában. Hozzátették, a csomópont átmenetileg jelzőlámpa nélküli egysávos körforgalomként használható.
A cikkből kiderült, a kivitelező A-Sz-E Konzorcium a várossal kötött szerződés alapján köteles saját költségén garanciálisan kijavítani a teljes LED prizmasor hibáit, melyek időről időre jelentkeznek... előreláthatólag bő egy hónapon keresztül kikapcsolják a jelzőlámpákat.
Tényleg segített a prizmasor, ameddig működött - a képre kattintva videó indul.
A Rókusi csomópont rendszerét 2010. decemberében, fél évvel az átadása után kapcsolták le először rendszerhiba miatt. Akkor a fő vezérlő relék működésének akadozását észlelték a téli időszakban, amelyeket ki is cseréltek. 2011. tavaszán kiderült, a világító prizmák egy részével is problémák adódtak, zárlatosak lettek vagy összetörtek. Akkor a Németországból rendelt prizmák 15 százalékát cserélte le a kivitelező, majd a zárlatosak pótlására kellett várni.
2016 közepén is megjelent egy cikk, „Ismét javítják a lámpás körforgalmat” cimmel, ebből kiderült, hogy a futófényeket 2013 nyarán is megbolygatták, illetve akkor a vezetékekkel is voltak gondok, ezért ki kellett bontani bizonyos szakaszokat, és újrahúzni a vezetékeket. 2014-ben az őszi iskolaszünetet sem úszták meg az autósok, újfent egy sávra szűkítették a csomópontot, majd nem egészen félévvel később ismét forgalomkorlátozás fogadta a sofőröket.
A prizmasor javítása sávlezárásokkal járt.
– A Kossuth Lajos sugárút Izabella hídhoz vezető lámpás körforgalmát ismét javítják, ami sok szegedinek okoz bosszúságot – írta 2018 nyarán az egyik utolsó cikk, amit találtunk. Bár a jelzőlámpás körforgalom útburkolatba épített futófényei már 8 éve működnek, azokat többször javítani kellett. Az írásból kiderült, 2017-ben a megbízott alvállalkozó egy új rendszert telepített, amitől azt várták, jobban fog működni.
Ám a csere sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a beázási hiba ismét jelentkezett. – A problémák megszüntetése után évente legalább egy alkalommal karbantartásokra még szükség lehet, hiszen az izzók még így is tönkre mehetnek, de reményeik szerint rendszerszintű probléma a mostani javítás után már nem fog bekövetkezni – mondta Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. Igazgatója 2018 június elején.
Előjelzőtáblák és villamos - szokni kelett.
Azóta viszonylagos csönd körforgalom ügybe, a szegediek tényleg megszokták megszerették és egyre kevesebb szabálytalanság mellett használják, ezt a véleményt osztja a sorok írója. A prizmasort már nem javítgatják, cserében viszont nem világít. Minap este megkérték az egyik szegedi taxitársaság diszpécserét, kérdezze meg a placcon dolgozó kollégáktól, ki, mikor látta utoljára világítani a prizmasort. A választ gyorsan megkaptuk, másfél két éves időtartamot saccoltak, ami ugyancsak egybeesik a szerző véleményével, emlékezetével.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!