M30 autópálya

Megsüllyedt az M30-as autópálya, nagy a baj, a STRABAG jótállásban javítja

2024.09.27.

Részletes talajtani vizsgálatokkal tárták fel az M30 autópálya megsüllyedésének okait, és komoly problémákat találtak. A helyreállítás utáni tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10-11 hónapot is igénybe vehet, a munkálatokat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie - tudatta pénteki közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).

Ismertették: az M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszán a tervezési és kivitelezési munkálatokat - a STRABAG Építő Kft. és a STRABAG AG alkotta - STR M30 Konzorcium végezte, a forgalomba helyezés 2021. októberében volt.

Az autópályaszakasz üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett a jobb pályán, valamint a bal pályán a két belső sávban, amely miatt lezárást eredményező jótállási hibabejelentésre, majd 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakaszt teljes szélességében lezárták.

Fotó: MTI/Varga György, a képre kattintva megnézhet egy videót

Az ÉKM arra utasította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el.

A kivitelező az elmúlt időszakban részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat.

Ezek alapján megállapítható, hogy az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 méter vastag, mind helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált - ismertették.

Az ÉKM közölte: a kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot.

A javaslatra vonatkozó mérnöki, üzemeltetői, megrendelői állásfoglalás szeptemberben kiadásra kerül, a folyamatba az ÉKM független szakértőként a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit is bevonta, annak érdekében, hogy a lehető legjobb műszaki megoldás szülessen a hiba elhárítására.

A feltárt adatok alapján azonban a probléma jelentősebb, mint az sejthető volt, így a helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása is hosszabb időt vesz igénybe: jelenleg mintegy 10-11 hónapos átfutási idő várható a teljes helyreállításig. A javítást a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell biztosítania - hangsúlyozták.

A szükséges beavatkozás megvalósításáig a közlekedők és az érintettek türelmét, megértését kéri a minisztérium. Az ÉKM utasításának megfelelően a Magyar Közút folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom folyamatos elvezetését - jelezték a közleményben.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.11.15
A BYD gyárának megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül -....
2024.11.15
2025 május 1-től komplett megváltozik a check-in.   ..
2024.11.15
A legmagasabb szintű lopásvédelmet biztosítja ügyfeleinek a Lexus nagy-britanniai forgalmazója. A....
2024.11.15
Új sport-túra motorabroncsot mutat be a Bridgestone – a BATTLAX SPORT TOURING T33 2025 januárjában....
2024.11.15
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak....
2024.11.15
A 2021-ben indult startup egyetlen modellje, a Type 62-2 a Lotus Evora alapjaira épült, de retro....
2024.11.15
Az AutoWallis Nyrt. 100 százalékos részesedést kíván szerezni a cseh MILAN KRÁL Holdingban, ezért....
2024.11.15
Frontálisan összeütközött két személyautó Érden, a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Leányka utcánál pént..
2024.11.15
Hat évvel meghosszabbították a jelenleg érvényben lévő megállapodást, így 2031-ig biztosan a Forma-....
2024.11.15
Új szintre emeli a restomod színteret a Bertone, ami egykori tanulmányautóiból csinál limitált....