vám

Megrengetheti az európai autóipart az amerikai védővám bevezetése

2018.03.13.
 
Az egész szektort felbolygatta az amerikai elnök terve, amely komoly kihívásokat tartogat az Egyesült Államokon kívül járműgyártók számára. Donald Trump erről egy szándéknyilatkozatot írt alá, meghagyva a tárgyalási lehetőségeket, de az intézkedések elvileg pár héten belül életbe lépnek. Mexikó és Kanada mentességet kapott, a védővámmal az amerikai elnök elsősorban Kínának és az Európai Uniónak üzent. Hogy mit jelenthet mindez az érintett országok autóiparának, arról a Kossuth Rádió G7 című gazdasági magazinjában kérdezték a szakértőket.

Amíg a genfi autószalon csillogó világáról érkeztek a csodálatos felvételek a szebbnél szebb autókról, a világ másik felén protekcionista jellegű védővámok bevezetésének szándéka körvonalazódott. Donald Trump amerikai elnök annak érdekében, hogy a hazai autóipart védje, az acélra és az alumíniumra importvámokat tervez bevezetni - írja a hirado.hu.

Komolyan is gondolja, hiszen az sem tartotta vissza, hogy emiatt fő gazdasági tanácsadója is felmondott. Néhány európai gyártó pedig azt számolgatja, vajon milyen többletköltséget jelentene számukra az amerikai védővám.

Európának szólt Trump üzenete

Nagy Bertalan, a Concorde Értékpapír Zrt. üzletfejlesztési igazgatója szerint egyrészt Európának szólt Trump elnök üzenete, hiszen nagyjából 40 milliárd eurónyi direkt európai autóexportról beszélhetünk, amin jelenleg csupán 2,5 százalékos vámtarifa van.

„Úgy néz ki, hogy ezt 10 százalékra emelné fel Trump, ami nagyságrendileg 3 milliárd eurós többletköltséget jelentene az európai autóipari cégeknek” – mondta Nagy Bertalan. Ezt az összeget meg lehet fizettetni a vevőkkel, ami azonban egy „árháborúhoz” vezetne, valamint meg lehet fizettetni majd a kinti értékesítési partnerekkel, akiknek ezáltal – a szakértők számításai szerint – akár 5-7 százalékkal is csökkenne a profitjuk – vélekedett Nagy Bertalan.

Hozzátette: az amerikai elnöknek ez nem egy új ötlete, hiszen már a megválasztásakor is jelezte, hogy az amerikai autógyártóknak Amerikában kell autókat gyártaniuk. Donald Trump szerint továbbá nem jó döntés, hogy bizonyos európai autógyártók Mexikóban építenek gyárakat, hiszen így kihasználják az olcsóbb munkaerőpiaci adottságokat.

Jelentősen megnő az autók előállítási költsége

Bolesza Péter autóipari szakember azt mondta: sokan megkérdőjelezik, hogy a tervezet valóban védeni fogja-e az amerikai cégeket. „Ez a döntés többletterheket ró az összes olyan ágazatra, ami acélt és alumíniumot használ, hiszen drágább lesz a termékek előállítása” – közölte.

Bolesza Péter szerint jelentősen megnő az autók előállítási költsége, a szakértő úgy vélekedett, az autógyárak akár 8-10 százalékos profitkieséssel is számolhatnak. Nagy Bertalan hozzáfűzte: egy korábbi nyilatkozat szerint akár 20-25 százalékra is felvihetik az importvámot, ami a korábban említett 5-7 százaléktól magasabb profitcsökkenést jelentene a cégek számára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....