vám
Amíg a genfi autószalon csillogó világáról érkeztek a csodálatos felvételek a szebbnél szebb autókról, a világ másik felén protekcionista jellegű védővámok bevezetésének szándéka körvonalazódott. Donald Trump amerikai elnök annak érdekében, hogy a hazai autóipart védje, az acélra és az alumíniumra importvámokat tervez bevezetni - írja a hirado.hu.
Komolyan is gondolja, hiszen az sem tartotta vissza, hogy emiatt fő gazdasági tanácsadója is felmondott. Néhány európai gyártó pedig azt számolgatja, vajon milyen többletköltséget jelentene számukra az amerikai védővám.
Európának szólt Trump üzenete
Nagy Bertalan, a Concorde Értékpapír Zrt. üzletfejlesztési igazgatója szerint egyrészt Európának szólt Trump elnök üzenete, hiszen nagyjából 40 milliárd eurónyi direkt európai autóexportról beszélhetünk, amin jelenleg csupán 2,5 százalékos vámtarifa van.
„Úgy néz ki, hogy ezt 10 százalékra emelné fel Trump, ami nagyságrendileg 3 milliárd eurós többletköltséget jelentene az európai autóipari cégeknek” – mondta Nagy Bertalan. Ezt az összeget meg lehet fizettetni a vevőkkel, ami azonban egy „árháborúhoz” vezetne, valamint meg lehet fizettetni majd a kinti értékesítési partnerekkel, akiknek ezáltal – a szakértők számításai szerint – akár 5-7 százalékkal is csökkenne a profitjuk – vélekedett Nagy Bertalan.
Hozzátette: az amerikai elnöknek ez nem egy új ötlete, hiszen már a megválasztásakor is jelezte, hogy az amerikai autógyártóknak Amerikában kell autókat gyártaniuk. Donald Trump szerint továbbá nem jó döntés, hogy bizonyos európai autógyártók Mexikóban építenek gyárakat, hiszen így kihasználják az olcsóbb munkaerőpiaci adottságokat.
Jelentősen megnő az autók előállítási költsége
Bolesza Péter autóipari szakember azt mondta: sokan megkérdőjelezik, hogy a tervezet valóban védeni fogja-e az amerikai cégeket. „Ez a döntés többletterheket ró az összes olyan ágazatra, ami acélt és alumíniumot használ, hiszen drágább lesz a termékek előállítása” – közölte.
Bolesza Péter szerint jelentősen megnő az autók előállítási költsége, a szakértő úgy vélekedett, az autógyárak akár 8-10 százalékos profitkieséssel is számolhatnak. Nagy Bertalan hozzáfűzte: egy korábbi nyilatkozat szerint akár 20-25 százalékra is felvihetik az importvámot, ami a korábban említett 5-7 százaléktól magasabb profitcsökkenést jelentene a cégek számára.