vám

Megrengetheti az európai autóipart az amerikai védővám bevezetése

2018.03.13.
 
Az egész szektort felbolygatta az amerikai elnök terve, amely komoly kihívásokat tartogat az Egyesült Államokon kívül járműgyártók számára. Donald Trump erről egy szándéknyilatkozatot írt alá, meghagyva a tárgyalási lehetőségeket, de az intézkedések elvileg pár héten belül életbe lépnek. Mexikó és Kanada mentességet kapott, a védővámmal az amerikai elnök elsősorban Kínának és az Európai Uniónak üzent. Hogy mit jelenthet mindez az érintett országok autóiparának, arról a Kossuth Rádió G7 című gazdasági magazinjában kérdezték a szakértőket.

Amíg a genfi autószalon csillogó világáról érkeztek a csodálatos felvételek a szebbnél szebb autókról, a világ másik felén protekcionista jellegű védővámok bevezetésének szándéka körvonalazódott. Donald Trump amerikai elnök annak érdekében, hogy a hazai autóipart védje, az acélra és az alumíniumra importvámokat tervez bevezetni - írja a hirado.hu.

Komolyan is gondolja, hiszen az sem tartotta vissza, hogy emiatt fő gazdasági tanácsadója is felmondott. Néhány európai gyártó pedig azt számolgatja, vajon milyen többletköltséget jelentene számukra az amerikai védővám.

Európának szólt Trump üzenete

Nagy Bertalan, a Concorde Értékpapír Zrt. üzletfejlesztési igazgatója szerint egyrészt Európának szólt Trump elnök üzenete, hiszen nagyjából 40 milliárd eurónyi direkt európai autóexportról beszélhetünk, amin jelenleg csupán 2,5 százalékos vámtarifa van.

„Úgy néz ki, hogy ezt 10 százalékra emelné fel Trump, ami nagyságrendileg 3 milliárd eurós többletköltséget jelentene az európai autóipari cégeknek” – mondta Nagy Bertalan. Ezt az összeget meg lehet fizettetni a vevőkkel, ami azonban egy „árháborúhoz” vezetne, valamint meg lehet fizettetni majd a kinti értékesítési partnerekkel, akiknek ezáltal – a szakértők számításai szerint – akár 5-7 százalékkal is csökkenne a profitjuk – vélekedett Nagy Bertalan.

Hozzátette: az amerikai elnöknek ez nem egy új ötlete, hiszen már a megválasztásakor is jelezte, hogy az amerikai autógyártóknak Amerikában kell autókat gyártaniuk. Donald Trump szerint továbbá nem jó döntés, hogy bizonyos európai autógyártók Mexikóban építenek gyárakat, hiszen így kihasználják az olcsóbb munkaerőpiaci adottságokat.

Jelentősen megnő az autók előállítási költsége

Bolesza Péter autóipari szakember azt mondta: sokan megkérdőjelezik, hogy a tervezet valóban védeni fogja-e az amerikai cégeket. „Ez a döntés többletterheket ró az összes olyan ágazatra, ami acélt és alumíniumot használ, hiszen drágább lesz a termékek előállítása” – közölte.

Bolesza Péter szerint jelentősen megnő az autók előállítási költsége, a szakértő úgy vélekedett, az autógyárak akár 8-10 százalékos profitkieséssel is számolhatnak. Nagy Bertalan hozzáfűzte: egy korábbi nyilatkozat szerint akár 20-25 százalékra is felvihetik az importvámot, ami a korábban említett 5-7 százaléktól magasabb profitcsökkenést jelentene a cégek számára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..