elektomos autók
A legtöbb elektromos autó azonban még mindig a középkategóriából kerül ki, arányuk 17 százalék, a Tesla Model 3 iránt töretlen a vásárlók érdeklődése. Az amerikai sikerautó márciusban a teljes piacon a negyedik lett a Volkswagen Golf, a Peugeot 208 és az Opel/Vauxhall Corsa után 23 ezer 57 eladott darabszámmal.
A Jato Dynamics adatai alapján az év első három hónapjában 55 százalékkal nőtt a villanyautó-eladás, 197 ezer 157 ilyen autót adtak el Európában, ami a teljes autópiac 6,6 százalékát teszi ki. Ha ilyen ütemben zajlik az értékesítés, a történelem során először egymillió, de akár 1,2 millió új villanyautót értékesíthetnek a kontinensünkön egy évben, ami a teljes piac 11 százalékának felel meg - állítja az LMC Automotive elemző cég közleménye.
A jó eredmény azért is meglepő, mert a koronavírus-járvány miatt olyan fontos piacokon, mint a brit és a francia, nem is üzemelnek teljes értékűen az autókereskedések.
Bőkezű támogatások
Az elektromos autók népszerűségét nem csupán a fogyasztók javuló ökomorálja hajtja, hanem zsíros állami támogatási rendszer is segíti. Főleg Németországban eredményezett komoly javulást az igen bőkezű állami ingyenpénz. Akár kilencezer euró, mintegy 3,2 millió forint kedvezményt vehet igénybe a helyi szén-dioxid-kibocsátás elősegítésében elkötelezett vásárló. Emiatt a lízingdíjak is igen kedvezőek: a német Leasing Time szolgáltató egyszeri 850 euró befizetése után 24 hónapra havi 139 euróért (mindössze ötvenezer forintért) adja bérbe a 136 lóerős Hyundai Kona Electric modellt. Minden harmadik Nyugat-Európában az első negyedévben eladott villanyautó és konnektoros hibrid német rendszámot kapott, összesen 63 ezer 732 plug-in hibridet vettek a németek, kétszer annyit, mint a britek. Ez a két nemzet az unió és Európa két legnagyobb autópiacát tudhatja magáénak.
Az állami támogatások lökték a németországi villanyautó-piac legtetejére a Volkswagen miniautóját, az e-Up modellt, amelyre akkora a kereslet, hogy a gyártó képtelen lépést tartani vele - autó lenne, de kevés az akkumulátor. Ez rossz hír a magyar vásárlók számára is, hisz a hazai piac egyik legjobb ajánlata kerül még hosszabb várólistára. Népszerűek a miniautók, a Jato táblázatában ezek teszik ki a villanyautó-piac 16 százalékát. Az e-Up a hetedik legnépszerűbb elektromos autó volt az első negyedévben Európában, 8589 autó talált gazdára (126 százalékkal nőtt a tavalyi első negyedévhez képest a népszerűsége), a második legkelendőbb mini a Smart ForTwo volt (7158 autó, 201 százalék plusz), a harmadik pedig a Fiat 500e a maga 7122 darabos értékesítésével.
Sok új villanyautó jelent meg az idén, ennek nem örültek a Renault-nál, ugyanis az új vásárlások jelentős része a Zoe piacát rontotta, a kisautóból a tavalyinál 39 százalékkal kevesebb fogyott (12 ezer 383 autó) 2021 első három havában. 2020 bajnoka így meg kell elégedjen a második hellyel, az ID.3 azonban szorosan a nyomában lohol. A PSA-nak jó hír, hogy kelendő a villanyos 208, amelyből 9844 példány fogyott és veszik az Opel kis villanyautóját is, 5848 Corsa-e talált gazdára az említett időszakban. A Renault pénzügyi igazgatója azonban nem aggódik, Clotilde Delbos az AutoNews-nak azt nyilatkozta, hogy idén is közel százezer Zoe eladásával számolnak. A francia tavaly bekerült az európai eladási top 10-be a kisautó kategóriában. Delbos elmondta, hogy 5500 elektromos Twingót rendeltek idén, valamint tízezer Dacia Spring előrendeléséről is beszámolt. Utóbbi hivatalos forgalmazása júniusban kezdődik, a hazánkban felkínált autókra órák alatt betelt a rendelési kvóta.
Halványul az ID.3 sikere
Bár az ikonikusnak kikiáltott és erősen kezdő ID.3 11 ezer 458 eladott példánnyal az EV-piac bronzérmese, a sorsát megpecsételheti egy házon belüli vetélytárs: márciusban piacra lépett az ID.4. 5472 ID.4-est adtak el, csak márciusban 4728 ilyen kapott rendszámot - már Magyarországon is fut jó pár. A Jato adatai szerint az ID.3 előnye még tetemes, márciusban 5137-et adtak el, de ha az ID.4 így folytatja, könnyen megelőzheti az év végéig. Norvégiában a testvérharc áldozata lett a kisebb modell, a rangsorban csupán a 43. helyen végzett márciusban, alig 77 eladással, míg tavaly márciusban még a harmadik volt. Ezt a Volkswagennél úgy kommentálták, hogy a gyártósoron az ID.4 kapott előnyt, hogy teljesítsék a korábbi megrendeléseket. A gyártási darabszám mindkét modell esetében felívelő pályán van, a csiphiány nem befolyásolja ezeknek a modelleknek a gyártását, mert az ezekhez szükséges csipeket egy másik beszállítótól szerzi be a Volkswagen, nem attól, amely a belsőégésű modelleket szolgála ki. A vállalat azt tervezi, hogy idén százezer ID.4 modellt szállít ki a vevőknek.
A norvég dobogó legalsó fokát az ID.4 vette át, 856 eladott példánnyal, ennél többet csak a Tesla és a Toyota ért el, előbbi a Model 3-mal, utóbbi a plug-in hibrid RAV4-gyel. Norvégia továbbra is vezet Európában, az eladott új autók 52 százaléka villanyautó, vagy konnektoros hibrid.
Európa legnépszerűbb villanyautói (2021. első negyedév)(autó, változás a tavalyi első negyedévhez képest)
1. Tesla Model 3 30 428 51%
2. Renault Zoe 12 383 -39%
3. VW ID.3 11 458 új
4. Hyundai Kona EV 10 573 84%
5. Kia e-Niro 9883 128%
6. Peugeot e-208 9844 12%
7. VW e-Up 8589 126%
8. Nissan Leaf 7945 -5%
9. Audi e-tron 7503 -7,5%
10. Smart ForTwo 7158 201%
11. Fiat 500e 7122 új
12. Peugeot e-2008 6443 új
13. Opel/Vauxhall Corsa-e 5848 245%
14. VW ID.4 5472 új
15. BMW i3 5356 4%
16. Mini e 5310 184%
17. Renault Twingo ZE 4719 új
18. Mercedes EQC 4055 178%
19. Polestar 2 3793 új
20. Porsche Taycan 3253 183%
(forrás: Jato Dynamics, Acea, AutoNews, LMC Automotive, Leasing Time)
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!