BMW 128ti

A megértetlen hot hatch – BMW 128ti teszt

2021.08.25.

Ismeretlen terep ez a BMW számára, először gyártanak elsőkerekes hot hatchet. Mégis nagyszerűen mérték ki a receptet. Csak a helyén kell kezelni.

Olvasom a cikkeket, és nem értem. Miért várják a tesztelők egy kihegyezett hot hatch dinamikáját a BMW 128ti-től? Aki a tempóra hajt, annak ott van a 306 lóerős, összkerekes M135i. Aki viszont valami élénkebb élményre vágyna, annak ott a könnyebb, elsőkerék hajtása miatt sok szempontból közvetlenebb 128ti, ami pont a félutat jelenti a sportosság és a hétköznapi használhatóság között, ahogy tették ezt a hasonló betűpárossal ellátott E36 és E46 szériák is. Közben az élet úgy hozta, hogy jómagam is tesztelhettem a BMW első fronthajtású hot hatchét, így végre kiírhatom magamból ezeket a gondolatokat.

Magunk között azt szoktuk mondani, hogy elsőkerékre 300 lóerő a határ. Felette csak csúnya hajtásbefolyás és feleslegesen elforgó kerekek jellemzik a hot hatcheket. 265 lóerő tehát bőségesen elég, de még nem érezni túlzónak, ami rendben is van egy finoman sportosnak szánt modellben. Ugyanakkor meglehetősen kis tartományban él a 2,0 literes turbómotor. Ahogy a Mini sportmodelljeiben, itt is semlegesen tol, és nagyon korán, már kb. 4000 fordulat/percnél elfogy a nyomaték.

Ugyanakkor korábbi minis tapasztalataimból arra következtetek, hogy így is közvetlenebb élmény vezetni, mint az összkerekes változatot, amik általában nehezebbek, tehetetlenebbek kanyarban, egy nagy adag orrtolással fűszerezve. Itt sokkal inkább a karjaink között érezhetjük az erőt, az autó mozgását. Prémium autó létére meglepően kommunikatív a hajtáslánc és a futómű is, pedig a BMW-k szeretnek néhány lépés távolságot tartani, és ezzel nincs is baj.

Nincs akkora műsor? Egy idő után a durrogás-csattogatás, és a kormánnyal való küzdelem is tud fárasztó lenni. Nem attól lesz hot hatch valamiből, hogy keresztben felfal. Sokkal fontosabb a tudás, ami a lemezek alatt lapul. Ahogy fogja az utat az M Sport futómű, ahogy érezni a feszesebb keresztmerevítőket. Amilyen közvetlen a kormány, és ahogy rázár a Torsen diffi miközben gázt adunk kanyarodáskor, majd ahogy enyhén megcsúszik a fara, amikor felengedjük – nos, ezektől lesz valamiből jó hot hatch.

Arra is nagyon jól ráéreztek a BMW-nél, hogy a kötődéshez legalább ennyire fontos a külső és a hang is. Márpedig a 128ti-re sokszor fogsz visszatekinteni a parkolóban. Szélesen kitolt kerekeire mélyen ráültették a kasznit, amivel még inkább kidomborították sportos vonalait. Már álló helyzetben is ráfeszül az aszfaltra, a vörös díszbetétek, és féknyergek, no megpersze a nagy ’ti’ matricák egyértelműen tudatják, hogy nem egy hétköznapi boltba járósról van szó, ha eddig nem lett volna egyértelmű.

Tetszett, hogy a tesztautót fehérben rendelték, ahogy a legjobban kiemelik a 128ti egyediségét. Persze egyéni ízlés kérdése, hogy a vörös elemek bejönnek-e, de erre is van alternatíva, hiszen például vörösben vagy kékben rendelve nem kapja meg ezeket. Nekem tetszik, hogy meglépték, ahogy szerethető részlet a könyöklőbe varrt ti felirat is, ami egy hosszú út során a karunk aljába nyomódva emlékeztet minket, hogy mit vezettünk az imént. Tempós vezetéskor úgysem abba, hanem a kormányba fogunk kapaszkodni, amikor a Torsen diffi rántja ki a kezünkből a kormányt.

Hogy egy klasszikust idézzek a 128ti életérzésről: „Jó kocsiba be, ablakot le, könyököt ki, kettesbe be.” A 128ti jól áll, mint a kedvenc bomberdzsekid. Sportos külsejével és mélyen morgó kipufogójával számomra abszolút hozta azt a hot hatch életérzést, amibe én annak idején annyira beleszerettem. Amikor kicsapott könyökkel is érzed a felszabadult szabadságot. Nem kell gyorsan menni ahhoz, hogy élvezd a vezetést. Sőt.

Indulóára 14,9 millió forint, amivel jóval fölé lőttek a nem prémium, ám legtöbbször erősebb versenytársaknak, amilyen a Hyundai i30 N, a Volkswagen Golf GTI/GTI Clubsport, vagy a Renault Megane RS. Ugyanakkor az is biztos, hogy egyik sem ennyire kényelmes. Ráadásul egyre szűkül a szegmens, folyamatosan tűnnek el a legendák, örülni kell minden új versenyzőnek. Szerintem pont azokhoz szól a 128ti, akik szeretnének egy stílusos, finoman sportos autót a hétköznapokra, amivel kényelmesen, csendben is lehet közlekedni, de azért kanyart is lehet támadni, ha úgy adódik. Valahol ugyanez a receptje az én Fiesta S-emnek is, persze jóval kisebb méretekben, úgyhogy ezt nagyon tudom értékelni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....