IIHS

Megerősítve az egyértelmű: az SUV-k veszélyesebbek a gyalogosokra nézve

2020.09.07.

Temérdek hasznos kimutatást és kutatást köszönhetünk az amerikai IIHS-nek. Most sincs ez másképp, hiszen még akkor is egy nagyon fontos biztonsági tényezőre mutatnak rá, amikor elsőre egyértelműnek tűnik a téma.

Noha egyre inkább úgy tűnik, hogy leáldozóban van a városi terepjárók aranykorszakának, mégis érdemes számolni velük, hiszen sosem volt még ennyi emelt hasmagasságú crossover modell a közutakon. Persze a jelenség nem új, Amerikában már időtlen idők óta hódítanak a terepjáró alvázas, ám mégis a hétköznapokra szánt nagy modellek, itt Európában viszont egyértelműen újdonságnak számít a SUV boom, és talán nem is vagyunk felkészülve minden aspektusára. A világválság után felálló autópiacon úgy tűnt, hogy verhetetlen marad a crossoverek dominanciája, egészen a koronavírusig.

Most mást mutatnak a kimutatások. Újra kereslet lett az olcsóbb, hagyományos építésű modellek iránt, illetve elindult egyfajta ki nem mondott, meg nem alapított mozgalom, amelyben elkezdtek az emberek lázadni ellenük, és inkább választják a hagyományos modelleket, mint a feleslegesen túlméretezett, és valódi tereptulajdonságokkal nem rendelkező szabadidő-autókat. Amerikában már ott tart ez a felfogás, hogy a fiatalok elkezdték a szülők autójaként aposztrofálni az SUV-kat, ezért cikivé váltak, és elkezdtek visszanyúlni a hagyományosabb modellek irányába.

Persze ez nem azt jelenti, hogy a crossovereknek nincs helye a piacon. Sosem volt még ennyiféle crossover a gyártók kínálatában, és ez nem véletlen. Aki vezetett már hasonló modellt, az biztos átélte azt a felemelő érzést, hogy milyen a forgalom felett autózni. Fentről szemlélni a szituációkat, miközben egy nagy és biztonságos kabin véd minket, ami nem mellesleg sokkal kényelmesebb is tud lenni mérete és elrendezése miatt. Persze van, akinek nem jön be a sámli üléspozició, de ez már ízlés kérdése, az pedig nem vita tárgya.

Nem véletlen tehát, hogy éppen Amerikában érkezett most egy friss tanulmány, amiben szintén az SUV-k szerepét boncolgatják a közúti forgalomban, jelen esetben a gyalogosokra vetítve. Igazából az Euro NCAP-val hasonlítható össze annak az IIHS munkássága, akiknek ezt a friss tanulmányt köszönhetjük, melyben jóváhagyták az egyértelműt: egy városi terepjáró nagyobb eséllyel öl meg egy gyalogost, mint egy hagyományos autó. Mondhatnánk, hogy köszönjük, hogy összegyűltek, nincs is látnivaló, mindenki mehet a dolgára, de azért érdemes a pontos számok mögé nézni.

A vizsgálódás során Michigan város 79 belvárosi balesetét vizsgálták. Ezek kimutatták, hogy 30 km/h-s sebesség felett az SUV-k nagyobb eséllyel okoztak súlyos sérülést. 30-63 km/h között a balesetek 30%-a halálos kimenetelű volt, amikor azt emelt hasmagasságú, nagy homlokfalú autóval tették, míg ez a szám 23% a hagyományos kialakitású modellek esetében. 64 km/h felett azonban elszomorító az adat: az SUV balesetek 100%-a volt halálos kimenetelű a gyalogosok tekintetében, ellenben a sima modellek 54%-ával. Ez már mérvadó különbség.

„Drasztikusan növekedett az SUV-k aránya a forgalomban, szóval foglalkoznunk kell a ténnyel, hogy veszélyesebbnek számítanak a gyalogosokra tekintettel, mint a hagyományos modellek.” – tette hozzá Sam Monfort az IIHS statisztikáért felelős vezető. Azt is elmondták, hogy a meredek homlokfalú SUV-k több energiát adnak át a gyalogos testének. A medence vagy a mellkas néhány tizedmásodpercen belül ütést kaphat miután a lábak érintkezett a lökhárítóval, azonban lehetséges, hogy egy lejtősebb orr kialakítású modell kevesebb kárt okoz az IIHS szerint. Állításuk szerint a modern autók lökhárítói és egyéb ütés elnyelő alkatrészeik nem segítenek a gyalogos biztonság növelésében, ahogy az egyre alacsonyabbra hozott orr rész sem. Az autók elejének teljes átalakítására lenne szükség, hogy javuljon a statisztika.

„Reméljük, hogy a tanulmányunk egy újabb bizonyítványt jelent majd az autógyártók számára, hogy meg kell változtatniuk az autók dizájnját, ha valóban segíteni szeretnének a halálos kimenetelű gyalogos gázolások csökkentésében. Főleg most, hogy egyre több autó SUV az utakon.” – kommentálta Becky Müller, az IIHS rangidős kutatási mérnöke. Noha badarság lenne azt hinni, hogy az autógyártók nem tesznek meg mindent, hogy emelt hasmagasságú modelljeik is megfeleljenek a legkomolyabb biztonsági kritériumoknak, és végső soron rajtunk, sofőrök is múlik, hogy mindent megteszünk-e a gyalogosok biztonságának érdekében a szabályok betartásával és megfelelő odafigyeléssel.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....