autógyártás
A gazdasági válságból lassan kikecmergő autóipar az elmúlt 1-2 évben már a további fejlődés reménykeltő számait mutatja fel. Európában mind a személyautó, mind a haszongépjármű gyártásban a 2007-es év volt a legjobb és 2009. pedig a mélypont.
Ma Európában 12,1 millió ember – az EU28-ban alkalmazottak 5,6%-a – dolgozik közvetlenül vagy áttételesen az autóipari szektorban és létrehoz 17,2 millió gépjárművet egy év alatt. 2014-ben 14,4 millió újautó talált gazdára, ebből személyautó 12,6 millió. A gépjárműfenntartóknak, alkatrészgyártóknak is bizonyára akad bőven munkájuk, mert Európában 287,1 jármű fut az utakon, ebből 249,5 db. személyautó. Mindezt a tanulmány bevezetőjében, az Erik Jonnaert, ACEA főtitkára emeli ki.
A tavalyi évben a világon 90,6 millió közúti járművet gyártottak
Az EU-ban (EU28) 17,2 milliót, mint azt az előbb már említettük. A személygépkocsigyártás darabszáma a világon 72,3 millió. az EU-ban 15,0 millió (ez a világtermelés 21%-a).
Az európai dízel részarány 53%! (2011-ben 55,2% volt.)
A személygépkocsi dízelek részaránya az EU-ban 41%.
A személyautók körében az alternatív hajtásúak, illetve tüzelőanyagúak (E85, LPG, CNG, benzines hibrid) részarány az EU-ban 5%.
Európában az 1000 lakosra (EU28+EFTA) 564 autó jut, az USA-ban 790, Ausztráliában 722 és már Kínában is 91. A magyar adat 354 jármű/1000 lakos.
Az európai gépjármű átlagéletkor 9,7 év.
Az átlagos CO2 kibocsátás 2014-ben (EU28) 123.4 g/km (a flotta határértékek középértéke 130 g/km)
Az autóipar (gyártók és beszállítók) 2013-ban 41,5 milliárd eurót költött fejlesztésre.
Az állami adóbevételek (EU14) megközelítették a 400 milliárd eurót.
A közvetlenül az autógyártásban foglalkoztatottak létszáma az országlakossághoz képes Csehországban a legnagyobb, 2,7%. Szlovákia a második (2,3%), Németország a harmadik 2%-kal. Az EU átlag 1%. Magyarország az előkelő 4. helyen van 1,6%-kal. (Ezek 2012-es adatok.)
A világ autógyártása
Az alábbi oszlopdiagram a világ autógyártás szempontjából jelentős régióinak %-os termelési megoszlást mutatja, kitűnik a kínai autógyártás látványos fejlődése, és jelenlegi egyeduralma.
A darabszám szerinti rangsort (millió járműegység) táblázatból olvashatjuk ki. (Az 1-es lábjegyzet mutatja, hogy Európához számolták Törökországot és a FÁK államokat, a 2-es pedig jelzi, hogy Kínához számították Hong Kong és Tajvan termelését.) Az USA és Kanada együttes harmadik helye nem új keletű.
A személygépjárművek gyártásában a világtermelés 72,3 millió darab, ma még Európa és Kína fej-fej mellett haladva, a 25-25%-kal vezetik is a mezőnyt.
Magyarország az EU-ban a 7. helyet foglalja el 430 683 darabszámmal a személyautógyártók sorában. Sajnos sem autóbusz, sem más haszongépjármű-gyártásunk a statisztikák nem jegyzik, ennek oka ismert. (2014-es adat)
A haszongépjármű gyártásban (az össztermelés 18,3 millió) a kínai dominancia nem az elmúlt egy-két évben alakult ki.
A gépjárműgyártás egyik hatékonysági mutatója, hogy egy autógyári munkásra hány legyártott gépkocsi jut. Ebben Spanyolország vezeti a sort: 14,6 darabbal. Belgium követi (13,9), a harmadik Szlovákia (12,7). Az EU átlag 7,1. Magyarország a sereghajtók között van 3,3 értékkel. Ezt érdemes elemezni!
Európa 6 millió gépjárművet exportál és 2,4-et importál. 2013-hoz képest 201-ben az export 8,7%-kal csökkent. Az USA-ba szállítja az EU a legtöbb autót, közel 1 milliót, a második legnagyobb célország Kína (612 edb). Import: Törökországi gyárakból hozza be az EU a legtöbb gépjárművet (700 ezer db), ebből személygépjármű 470 edb, második helyen áll Dél-Korea (348 edb.), harmadik Japán (293 edb.).
A gépjárműkereskedelmi adatok is sok érdekeset mutatnak
Európában (teljes Európa!) tavaly 18,733 millió gépjármű talált gazdára, a világpiaci részarány 21%, ebből személyautó 16,29 millió darab. A világpiac nagysága 89,217 milliós, ebből személygépkocsi 70,871 millió darab. Így osztoznak: Ázsia 42,1%, Amerika 29,1% és Európa 23%.
A 18,4 milliós haszongépjármű forgalombahelyezés %-os megoszlását az alábbi ábra mutatja.
Európában, az EU újautó forgalombahelyezési mutatószáma 1000 lakosra vetítve 25. Luxemburgot leszámítva (91) a belgák vezetnek (43), Ausztria 36, Magyarország mutatószáma 7. A kis és középkategória autói a legkelendőbbek (54%), de talán nem mindenki által tudott, hogy a SUV részarány 21%.
És végül nézzük miből lesz a cserebogár!
Azaz, ki mennyi pénzt fordít autóipari kutatás-fejlesztésre. Talán sokaknak meglepő, hogy a legtöbbet EURÓPA, azaz az EU! Az öreg kontinensen a K+F-re szánt összeg (40 milliárd € felett) 26%-át az autóipari kutatások emésztik fel. Az EU-t Japán követi fél pénzzel, az USA pedig harmadannyival.
Amennyi pénzt Európa költ az autóipari fejlesztésekre, annyit költ az USA gyógyszer és biotechnológia kutatásra, annyit költ korszerű technológiákra és annyit költ IT fejlesztésre.
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika folyóirat főszerkesztője