siker

Második egymást követő évben és öt éven belül harmadszor diadalmaskodott a Toyota a Dakaron

2023.01.18.

Amióta a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló fogja össze a japán autógyártó globális motorsport tevékenységét, a Toyota motorsport tevékenységének újabb aranykorát éli, az elmúlt 5 évben szinte mindent megnyertek, ahol csak letették a névjegyüket. A csúcsot kétségkívül a 2022-es év jelentette, ahol a Toyota gyakorlatilag mindent vitt: megnyerték a Dakart, és a Rally Világbajnokságban (WRC) és a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) egyaránt elhódították a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet is. 

A 2023-as év pedig ismért a lehető legjobban indult a Toyota számára: a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyezve Nasser Al-Attiyah és Mathieu Baumel megvédte bajnoki címét a Dakaron, míg csapattársaik, Giniel de Villiers és Dennis Murphy a 4. helyen, Henk Lategan és Brett Cummings pedig az 5. helyen zárták a világ legkeményebb tereprally megmérettetését. Miután a 3. helyen az ugyancsak a 2022/2023-as év pickupja díjas Toyota Hiluxon alapuló Hilux T1+ versenygéppel versenyző Lucas Morales-Timo Gottschalk páros zárta a 2023-as Dakart az OVERDRIVE RACING színeiben, a legjobb ötben 4 Toyota végzett a legendás versenyen.

A katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel sikeresen megvédték a TOYOTA GAZOO Racing (TGR) számára a 2022-ben megszerzett címet, amikor 2023. január 15-én áthaladtak a Dakar utolsó szakaszának célvonalán GR DKR Hilux T1+ versenyautójuk volánja mögött. A páros 5 perc 41 másodpercet veszített a szakaszgyőztesekkel szemben, de ez nem számított, mivel 1 óra 20 perc 49 másodperccel végeztek a második helyezett előtt összetettben. Ezzel, a Toyota a Dakarra gyári csapatként történt 2018-as visszatérése óta a japán autógyártó háromszor végzett az élen, és háromszor a második helyen. A 2018-as második helyet 2019-ben diadal követte, majd a 2020-as és 2021-es második hely útán 2022-ben és 2023-ban is csúcsra ért a világ legkeményebb pickupjaként számontartott Toyota Hilux.

A 2023-as Dakar utolsó szakasza egy 136 km hosszú etap volt, amely az Al-Hofufban található táborból indult. A versenyzőknek egy rövid, 167 kilométeres összekötőt kellett teljesíteniük, mielőtt elrajtoltak a 14. szakaszon, amit aztán egy 100 kilométeres utolsó összekötő követett a dobogóra Dammam tengerparti városában. Nassernek ez volt az ötödik győzelme a Dakar Rally, míg Mathieu mérlege immár négy győzelem. A páros háromszor nyert a Toyota színeiben, a legutóbbi győzelmeket pedig a minőséget, a tartósságot és a megbízhatóságot bizonyítva érte el a japán gyártó. A páros már a 2. szakaszon átvette az összetett vezetését, és onnantól egyszer sem veszítették el ezt a pozíciót.

Giniel de Villiers, aki zsinórban a huszadik Dakar Rallyját teljesítette amikor áthaladt a célvonalon Dammam mellett, az összetett a 4. helyen zárta a versenyt. Ezzel az eredménnyel a legjobb öt közötti helyezéseinek száma összesen 15-re nőtt, köztük egy győzelemmel 2009-ben. A dél-afrikai csak egy alkalommal végzett a legjobb tízen kívül, és a 2023-as Dakar Rallyn nyújtott teljesítménye alátámasztja keménységét és szívósságát, ami megkérdőjelezhetetlen a megmérettetés egyik igazi veteránja esetében. Giniel navigátorával, Dennis Murphyvel közösen 2 óra 31 perc 12 másodperccel maradtak le az első helyezettől az idei versenyen, amely immár a 45. Dakar volt.

Fotó: Toyota

A 2023-as Dakarral kapcsolatban úgy emlékezhetünk majd Henk Lateganre és navigátorára, Brett Cummingsra, mint egy olyan párosra, amely számára egészen másként is alakulhatott volna a verseny. Az összetettben már a 2. helyen voltak, mielőtt két kudarc miatt lejjebb kerültek a rangsorban. A páros nagyszerű tempót autózott az egész rallyn, és remélik, hogy a következő versenyeken még inkább meg tudják majd mutatni valódi sebességüket. Ennek ellenére összesítésben az 5. helyen végeztek, kevesebb mint 5 perccel lemaradva a negyedik helyen célba ért csapattársaiktól.

A Toyota uralta a 2023-as Dakart, hiszen a TGR párosai az 1., 4. és 5. helyen végeztek. Emellett ráadásul a fiatal brazil, Lucas Moraes egy privát nevezésű Toyota Hilux T1+ versenyautóval tovább erősítette a japán gyártó eredményeit, hiszen összesítésben a harmadik helyen végzett. Lucasnak ez volt az első szereplése a Dakar Rally, bár ott volt mellette egy tapasztalt navigátor Timo Gottschalk személyében.

A 2023-as Tereprally Világbajnokságon, amelynek a Dakar Rally volt a nyitófordulója, Nasser és Mathieu összesen 85 pontot gyűjtöttek. Ez azt jelenti, hogy az öt fordulós bajnokság 1. fordulója után mindössze két ponttal vannak lemaradva az éllovastól. A Toyota a 2. helyen áll a gyártók bajnokságában, mindössze egyetlen ponttal lemaradva az első helyezettől. A következő verseny az Abu Dhabi Desert Challenge, amelyre február utolsó hetében kerül sor.

 „Micsoda nap ez az egész csapatunk számára! A Dakar megnyerése emlékezetes dolog, de a világ legnehezebb versenyét kétszer egymás után megnyerni egyszerűen rendkívüli. Őszinte köszönetemet fejezem ki csapatunk minden tagjának, minden szponzorunknak és természetesen pilótáinknak és navigátorainknak, akik lenyűgöző eredményt produkáltak. Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+ versenyautóra, amely ismét bebizonyította, hogy elég megbízható és tartós ahhoz, hogy ne csak megnyerje a világ legdurvább autóversenyét, hanem két egymást követő évben is megismételje ezt.” – fogalmazott a diadal után Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke.

 „Azzal szeretném kezdeni, hogy szívből köszönetet mondok mindhárom versenyzőnknek. Nasser és Mathieu, Giniel és Dennis, valamint Henk és Brett, őszinte köszönet az első szakasztól kezdődő fáradhatatlan erőfeszítéseikért. A címvédés iránti elkötelezettség biztosította, hogy a Dakar trófea ismét a TOYOTA GAZOO Racinghez kerüljön. A Dakar Rally mai megnyerése hatalmas lépés volt a W2RC szezonunk szempontjából. Az összesített győzelemért járó pontokat nem lehet alábecsülni, különös tekintettel a bajnokság kiélezettségére. A Dakarhoz hasonlóan mi is meg akarjuk védeni címünket a W2RC-ben, és bár a Szaúd-Arábiából továbbindulva le vagyunk maradva egy kicsivel legközelebbi versenytársaink mögött, biztosak vagyunk benne, hogy jó küzdelmet tudunk majd vívni a szezon során az év hátralévő részében.” – tette hozzá Alain Dujardyn, a TGR W2RC csapatfőnöke.

 „Ez csodálatos érzés! Nagyon sok embernek kell köszönetet mondanom, kezdve a csapatunk minden tagjával. Kemény két hét volt, de fantasztikus, hogy visszatérhettünk és megvédhettük a címünket! Nagyon büszke vagyok a GR DKR Hilux T1+-ra, és háromszor megnyerni a versenyt a TOYOTA GAZOO Racinggel valóban valami különleges.” – fogalmazott Nasser Al-Attiyah.

 „A Dakar mindig tele van kihívásokkal, és ebben az évben nekünk is volt részünk kihívásokban. Persze sikerülhetett volna jobban is a verseny, de valószínűleg sok versenyző elmondhatja ugyanezt. Jó lett volna a dobogón állni, de összességében a Toyotának gyártóként minden oka megvan a büszkeségre. Úgy gondolom, hogy ez az eredmény ismét igazolta a Hilux megbízhatóságát, és idén ismét sikerült bemutatnunk ezt a csodálatos autót Szaúd-Arábiában.” – árulta el Giniel de Villiers.

 „A 2023-as Dakar egy hullámvasút volt számunkra. Nehéz két hét volt ez, néhány rendkívül jó nappal, de akadt néhány kiábrándító is. Jó érzés a legjobb ötben lenni egy ilyen kemény Dakar után, és úgy gondolom, hogy idén mindenből kijutott nekünk. Ha ezt szem előtt tartjuk, fantasztikus érzés túllenni a versenyen, és bár mindig azon tűnődünk, mi lehetett volna, nagyon boldogok vagyunk, hogy jó pozícióban tudtunk célba érni.” – tette hozzá Henk Lategan-

DAKAR 2023: végeredmény

HELY

RAJTSZ.

VERSENYZŐK

CSAPAT

IDŐ

ELTÉRÉS

1

200

(QAT) NASSER AL-ATTIYAH

(FRA) MATHIEU BAUMEL

TOYOTA GAZOO RACING

GR DKR HILUX T1+

45 Ó 03' 15''

 

2

201

(FRA) SEBASTIEN LOEB

(BEL) FABIAN LURQUIN

BAHRAIN RAID XTREME

46 Ó 24' 04''

+ 01 Ó 20' 49''

3

230

(BRA) LUCAS MORAES

(DEU) TIMO GOTTSCHALK

OVERDRIVE RACING

46 Ó 41' 46''

+ 01 Ó 38' 31''

4

205

(ZAF) GINIEL DE VILLIERS

(ZAF) DENNIS MURPHY

TOYOTA GAZOO RACING

GR DKR HILUX T1+

47 Ó 34' 27''

+ 02 Ó 31' 12''

5

217

(ZAF) HENK LATEGAN

(ZAF) BRETT CUMMINGS

TOYOTA GAZOO RACING

GR DKR HILUX T1+

47 Ó 39' 38''

+ 02 Ó 36' 23''

6

210

(CZE) MARTIN PROKOP

(CZE) VIKTOR CHYTKA

ORLEN BENZINA TEAM

48 Ó 43' 59''

+ 03 Ó 40' 44''

7

220

(ARG) JUAN CRUZ YACOPINI

(ESP) DANIEL OLIVERAS CARRERAS

OVERDRIVE RACING

49 Ó 30' 24''

+ 04 Ó 27' 09''

8

224

(CHN) WEI HAN

(CHN) MA LI

HANWEI MOTORSPORT TEAM

49 Ó 32' 36''

+ 04 Ó 29' 21''

9

212

(ARG) SEBASTIAN HALPERN

(ARG) BERNARDO GRAUE

X-RAID MINI JCW TEAM

49 Ó 45' 53''

+ 04 Ó 42' 38''

10

206

(FRA) GUERLAIN CHICHERIT

(FRA) ALEX WINOCQ

GCK MOTORSPORT

50 Ó 25' 25''

+ 05 Ó 22' 10''

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, pedig a feltételek kemények.  ..
2024.04.30
- Május elsején ismét elindulnak a Zselici csühögő erdei kisvasút Almamellék és Sasrét között....
2024.04.30
A BYD hírek szerint hibrid változatban is kínálni fogja az új pickupját, amellyel be akar törni a....
2024.04.30
Tizenkét ország 16 vaspapucsosa indul a május 1-jén a debreceni Perényi Pál Salakmotor Stadionban....
2024.04.30
A Porsche informatikai és folyamatfelügyeleti leányvállalata, az MHP egy központosított....