Z-generáció
Friss tanulmányukban 1100 olyan vásárlót kérdeztek a vásárlás folyamatáról, akik mostanában vettek új autót. Mindenféle generációból válogattak a felmérés során, hogy teljesebb képet kapjanak a korkülönbségből adódó eltérésekről. Céljuk az volt, hogy hasznos információkkal segítsék az autókereskedések fennmaradását, kiemelve, hogy miben tudnának javulni, hogy jobbak legyenek. Kimutatásuk több szempontból ellent mond a sztereotípiáknak a legtöbb korosztály tekintetében, a legmeglepőbb eredményeket mégis a Z generáció autóvásárlási szokásai jelentik, amikkel nem is tudnék jobban egyetérteni.
A tanulmány ugyanis rávilágított, hogy a Z generációs vásárlók, tehát a tágabb értelemben vett 1997 és 2012 között szülöttek sokkal több időt szánnak az előzetes kutatásra, és sokkal kevesebb időt akarnak eltölteni a szalonban. A Z generációsok 81%-a annyira megfontolt volt új autója vásárlása előtt, hogy minden létező opciót megvizsgált, mielőtt kiválasztotta a megfelelő példányt magának. Mindez igaz személyautó, haszonjármű vagy SUV vásárláskor is. Időben is sokkal többet szánnak az előzetes kutatásra, mint az idősebb generáció. Az Y generáció tagjai csak 73%-ban tartották top prioritásnak, hogy megvizsgáljanak minden létező kombinációt vagy típust, míg ez a szám az X generációnál már csak 60%, az úgynevezett Baby Boomereknél pedig csak 45%.
A felmérés során arra is rájöttek, hogy a Z generációt frusztrálja a legjobban, hogy várni kell egy eladóra a kereskedésekben. Mi több, ez szerintük a legidegesítőbb része az autóvásárlásnak. Noha én 1995-ben születtem, eddig minden állítás totálisan igaz rám is: a várakozással ki lehet kergetni a világból, és még egy étterembe érkezés előtt is részletesen átkutatom a menüt online. Ugyanakkor annyi generációs különbség azért van köztem, és a Z generációsok között, hogy utóbbi csoport könnyebben rendel és fizet ki egy autót az interneten keresztül. Számomra, és gondolom sokak számára az autóval való személyes találkozás fontos szempont lehet vásárláskor, hiszen a valódi színárnyalatok és az anyagok valós minősége, tapintása is csak így ismerhető meg.
Noha ezen része tényleg fontos része maradt a kereskedések feladatainak, magát a vásárlást már szívesebben intézik otthonról a fiatalabbak. Szintén érdekes tanulság, és emiatt gyakran szokás sznobnak nevezni a korosztályomat is, hogy a Z generációsoknak a legfontosabb a luxus és a kényelem egy új autó kiválasztásakor. A Z generációsok 39%-a vett prémium autót, ami 10%-kal több, mint az egyel idősebb korosztály esetében mért arány. Joe Tautges, a CDK Globaltól elmondta: „A mai könnyű és praktikus vásárlási módokkal az autóiparnak is tartania kell a tempót, amellett, hogy új termékeikkel a friss generációk különleges igényeit is ki kell elégíteniük. Érdemes lenne kevésbé bonyolulttá tenni a kereskedések vásárlási folyamatát, hogy az eladók hatékonyabban tudjanak dolgozni, és több minőségi időt tölthessen az ügyféllel, amely során részletesebben belemehetnének a termék adataiba a vásárlás során.”
A kereskedések és szalonok feladatát egyébként tovább nehezíti az autóipart sújtó egyre elharapózó alkatrészhiány, amivel nehéz tartani a tempót, és az információ áramlás nem mindig engedi meg az eladóknak, hogy a legfrissebb adatokkal rendelkezzenek az elérhető autókkal kapcsolatban. Erősen korlátozott lett, hogy milyen kombinációk, és milyen extra szolgáltatások érhetőek el a frissen épített autókhoz, hiszen manapság nem ritka az infotainment vagy biztonsági rendszerek nélkül épített modellcsalád sem, például a chiphiány miatt. Az online konfigurátorok frissítése egyszerűbb folyamatnak tűnik, noha a legtöbb klasszikus autógyárnál nem az. Az online eszközök jó eséllyel mégis képesek hamarabb reagálni a változásokra, mint egy kereskedéshálózat.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!