ikon

Márkaidentitást formáló autók

2021.01.23.

Összegyűjtöttük a top 5 autót, ami a mai napig köztünk él, hiszen akkora ikonná nőtték ki magukat, hogy egy teljes márkát cipelnek el a vállukon.

Még tavaly év végén árulta el az Autocar interjújában Bernd Korber, a MINI márka jelenlegi igazgatója, hogy nyúl mindenki az emelt hasmagassághoz, a MINI kisautója még sokáig köztünk marad. Állítása szerint az eredeti MINI hatchback olyan a márka számára, mint a 911 a Porschének. Egy életre meghatározta a márka identitását, ráadásul minden porcikájában felidézi a brit márka múltját. „Nem dobunk csak úgy el egy ikont.” – tette hozzá Korber. „Ahogy óvatosan fejlesztik a 911-est az idő előrehaladtával, úgyis mi is óvatosan nyúlunk a MINI hatchbackhez, hiszen miatta létezik a márka.”

Mindez megmozgatta a fantáziámat, és úgy gondoltam, hogy itt az idő összeszedni, hogy milyen korszakalkotó modellek vannak a mai napig velünk, pusztán azért, mert nélkülük nem lenne ugyanaz a márka élete. A két legfontosabb modellt már említettük is: a stuttgartiak büszkesége már 1959 óta velünk van – ugyanis ekkor rajzolta meg a családi ebédlőasztalnál az első 911 skiccet Ferdinand Porsche, amely rajzot egyébként a mai napig szigorúan őriznek a Porsche Múzeumban. Talán nem túlzás azt állítani, hogy több legendás sztori övezi a 911-est, mint bármelyik másik modellt a világon.

Szintén 1959-re vezethető vissza az első Morris Mini-Minor, ám nála már gyártásról beszélhetünk ilyenkor. Később, különböző néven, különböző gyártókon keresztül egészen 2000-ig gyártották, így nem csoda, hogy a brit pop kúltúra egyik jelentős ikonjává nőtte ki magát. Megszületését az 1956-os szuezi válság okozta üzemanyaghiány indokolta – szükség volt egy olcsó, keveset fogysztó, könnyen javítható népautóra, amit sikerült is teljesíteniük. Valójában mégis a három Monte-Carlo Rally győzelem hozta meg a világhírnevet a modell számára. 1964-ben, 1965-ben és 1967-ben is sikeresnek bizonyult a legendás piros-fehér Mini Cooper S.

Maradva a miniautóknál, nem szabad megfeledkezni a Fiat 500-ról sem, ami a mai napig szinte változatlan formai jegyekkel él közöttünk. Pedig 1957 óta nagyon sokat változott a világ, viszont rendkívül időtálló formavilágának köszönhetően az olaszok aprósága megmaradt ugyanaz a gombszemű, szerethetően vidám karakter az utakon. Persze mára korántsem 479 köbcentis motorokkal kínálják, van viszont mild hibrid változat, és a kultikus modell jövőjét is megalapozták az olaszok. Ugyanis már bemutatkozott a Fiat 500e, ami csak külső jegyeiben hasonlít az elődjére, a valóságban azonban egy teljesen újragondolt modellről van szó, természetesen villanyhajtással, és rendkívül letiszult formavilággal.

Érdemes átkaccsintani Amerikába is, ahol szintén találunk olyan ikonokat, amiktől őrültség lenne megválniuk a gyártóknak. Ilyen például a Ford Mustang, a pony car kategória megalkotója, aminek az első generációját még az 1962-ben leplezték le az akkori USA Nagydíjon Watkins Glenben. Nevét a második világháború legendás vadászgépéről, a P-51 Mustangról kapta, hiszen a tervezője, John Najjar nagy rajongója volt a britek sikeres repülőgépének. Azóta számtalan változások átment a modell, az adott korszak kihívásaira és igényeire reagálva, de a Mustang név a mai napig velünk van. Ezzel a legrégebb óta gyártott Ford modellnévnek számít a Mustang, ráadásul szinte az utolsó mohikánként kínál ősi V8-ast a motorházteteje alatt, meglehetősen kedvező áron.

Végül említést érdemel még a lista egyetlen valódi terepjárója, a Jeep Wrangler is, amire az ősi Willys Jeepek leszármazottjaként is tekinthetünk. Legalábbis tereptudása alapján mindenképp, ugyanis a mai napig az egyik legjobb terepképességekkel rendelkező autónak számít a Wrangler, az amerikai kultúra újabb megkerülhetetlen ikonja. Múltját nehéz megmondani, hogy meddig érdemes visszavezetni. Talán a Willys-Overland által az amerikai hadsereg számára gyártott, meglehetősen egyszerű szerkezetű, ám annál hatékonyabb, nyitott tetejű csapatszállító civil változatáig, az 1945-ös Willys Jeep CJ-ig, ami a világ első sorozatgyártásban készülő összkerekes autója volt. A legendás modell formai jegyei a mai napig visszaköszönnek a Wrangler kaszniján, köztük a 7 függőleges vonalból álló hűtőrácson.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



Képek: Netcarshow.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....