ikon

Márkaidentitást formáló autók

2021.01.23.

Összegyűjtöttük a top 5 autót, ami a mai napig köztünk él, hiszen akkora ikonná nőtték ki magukat, hogy egy teljes márkát cipelnek el a vállukon.

Még tavaly év végén árulta el az Autocar interjújában Bernd Korber, a MINI márka jelenlegi igazgatója, hogy nyúl mindenki az emelt hasmagassághoz, a MINI kisautója még sokáig köztünk marad. Állítása szerint az eredeti MINI hatchback olyan a márka számára, mint a 911 a Porschének. Egy életre meghatározta a márka identitását, ráadásul minden porcikájában felidézi a brit márka múltját. „Nem dobunk csak úgy el egy ikont.” – tette hozzá Korber. „Ahogy óvatosan fejlesztik a 911-est az idő előrehaladtával, úgyis mi is óvatosan nyúlunk a MINI hatchbackhez, hiszen miatta létezik a márka.”

Mindez megmozgatta a fantáziámat, és úgy gondoltam, hogy itt az idő összeszedni, hogy milyen korszakalkotó modellek vannak a mai napig velünk, pusztán azért, mert nélkülük nem lenne ugyanaz a márka élete. A két legfontosabb modellt már említettük is: a stuttgartiak büszkesége már 1959 óta velünk van – ugyanis ekkor rajzolta meg a családi ebédlőasztalnál az első 911 skiccet Ferdinand Porsche, amely rajzot egyébként a mai napig szigorúan őriznek a Porsche Múzeumban. Talán nem túlzás azt állítani, hogy több legendás sztori övezi a 911-est, mint bármelyik másik modellt a világon.

Szintén 1959-re vezethető vissza az első Morris Mini-Minor, ám nála már gyártásról beszélhetünk ilyenkor. Később, különböző néven, különböző gyártókon keresztül egészen 2000-ig gyártották, így nem csoda, hogy a brit pop kúltúra egyik jelentős ikonjává nőtte ki magát. Megszületését az 1956-os szuezi válság okozta üzemanyaghiány indokolta – szükség volt egy olcsó, keveset fogysztó, könnyen javítható népautóra, amit sikerült is teljesíteniük. Valójában mégis a három Monte-Carlo Rally győzelem hozta meg a világhírnevet a modell számára. 1964-ben, 1965-ben és 1967-ben is sikeresnek bizonyult a legendás piros-fehér Mini Cooper S.

Maradva a miniautóknál, nem szabad megfeledkezni a Fiat 500-ról sem, ami a mai napig szinte változatlan formai jegyekkel él közöttünk. Pedig 1957 óta nagyon sokat változott a világ, viszont rendkívül időtálló formavilágának köszönhetően az olaszok aprósága megmaradt ugyanaz a gombszemű, szerethetően vidám karakter az utakon. Persze mára korántsem 479 köbcentis motorokkal kínálják, van viszont mild hibrid változat, és a kultikus modell jövőjét is megalapozták az olaszok. Ugyanis már bemutatkozott a Fiat 500e, ami csak külső jegyeiben hasonlít az elődjére, a valóságban azonban egy teljesen újragondolt modellről van szó, természetesen villanyhajtással, és rendkívül letiszult formavilággal.

Érdemes átkaccsintani Amerikába is, ahol szintén találunk olyan ikonokat, amiktől őrültség lenne megválniuk a gyártóknak. Ilyen például a Ford Mustang, a pony car kategória megalkotója, aminek az első generációját még az 1962-ben leplezték le az akkori USA Nagydíjon Watkins Glenben. Nevét a második világháború legendás vadászgépéről, a P-51 Mustangról kapta, hiszen a tervezője, John Najjar nagy rajongója volt a britek sikeres repülőgépének. Azóta számtalan változások átment a modell, az adott korszak kihívásaira és igényeire reagálva, de a Mustang név a mai napig velünk van. Ezzel a legrégebb óta gyártott Ford modellnévnek számít a Mustang, ráadásul szinte az utolsó mohikánként kínál ősi V8-ast a motorházteteje alatt, meglehetősen kedvező áron.

Végül említést érdemel még a lista egyetlen valódi terepjárója, a Jeep Wrangler is, amire az ősi Willys Jeepek leszármazottjaként is tekinthetünk. Legalábbis tereptudása alapján mindenképp, ugyanis a mai napig az egyik legjobb terepképességekkel rendelkező autónak számít a Wrangler, az amerikai kultúra újabb megkerülhetetlen ikonja. Múltját nehéz megmondani, hogy meddig érdemes visszavezetni. Talán a Willys-Overland által az amerikai hadsereg számára gyártott, meglehetősen egyszerű szerkezetű, ám annál hatékonyabb, nyitott tetejű csapatszállító civil változatáig, az 1945-ös Willys Jeep CJ-ig, ami a világ első sorozatgyártásban készülő összkerekes autója volt. A legendás modell formai jegyei a mai napig visszaköszönnek a Wrangler kaszniján, köztük a 7 függőleges vonalból álló hűtőrácson.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



Képek: Netcarshow.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2025.04.24
Járműkiállítás, tesztvezetés és vezetett túra is várja látogatókat szombaton 10 és 16 óra között a....
2025.04.24
A kaliforniai székhelyű elektromos járműgyártó, a Lucid felvásárolja az ugyancsak amerikai, ....
2025.04.24
Bárhogy is alakul a következő Miami Nagydíj Lando Norris számára, garantáltan nem fog úgy kirúgni a....
2025.04.24
A Mercedes-Benz  bemutatta az új, eArocs 400 többfunkciós elektromos teherautóját, amelyet....
2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....