márkatörténet
Hullanak a fiatalok: a japán autók vetélytársának szánt és kifejezetten az amerikai fiataloknak kreált Saturn után a Daewoo márkát is elaltatta a General Motors. A Saturn negyedszázadot élt, a Daewoo története ennél hosszabb, de nem halhatatlan sztori.
Nyáron legyártották az utolsó Lacettit, melyet a Daewoo 2002-ben vezetett piacra, majd a General Motors égisze alatt Chevrolet jelvénnyel gyártották Dél-Koreában 2009-ig. A magyar piacon is gyors karriert befutott kompakt modell már korábban kivonult Európából, de Üzbegisztánban egészen az idei nyár közepéig gyártották.
A dél-koreai Daewoo autógyártó részlegét a 2000-es években vásárolta meg a General Motors, az autókat fokozatos nevezték át, de Dél-Koreában 2009-ig GM Daewoo Lacetti néven gyártották a modellt. A legtöbb piacon a Chevrolet Lacetti néven szereplő kompakt személyautó kedvező ár-érték aránya miatt sokak által elérhető volt, így sikeresen szerepelt.
A Lacettit több országban gyártották, a legtovább Üzbegisztánban, ahol idén nyáron, július 26-án hagyta el a szalagot az utolsó példány. Az UzAuto Motors asakai üzemében 2013-tól összesen 487.104 Lacetti készült. Az üzbég kivitelt Európában nem forgalmazták, de a modellt több más régióban összeszerelték és értékesítették a 2000-es években.
A GM Korea és a Shinjin autógyár 1972. júniusában alapított vegyesvállalat 1983. januárjától viselte a Daewoo Motor Co. nevet.
A General Motors 2002-ben vette meg a Daewoo Motorst, ám több gyár nem került az amerikai konszernhez, ezután több piacon dél-koreai névvel forgalmazták autóikat.
Európában a Daewoo jelvényt 2005. január elsején cserélte Chevroletre a General Motors, melynek vezetői szerint az új modellek bevezetése mellett a névváltás is jelentős szerepet játszott a piaci sikerekben. A váltás globálissá vált, így 2005-ben végleg eltűnt a Daewoo márkanév, mert április elsejétől az új modellek mindegyike Chevrolet jelvényt viselt.
A nagy dél-koreai gazdasági válságot túlélő autógyártó cég neve is megváltozott és GM Daewoo Auto & Technology (DAT) helyett GM Korea Co. szerepelt a cégnyilvántartásban. Ezzel a döntéssel a konszern akkoriban közel tíz százalékos részesedést ért el hazai piacán, ahol igazi Chevyt is bevetettek, mert a Chevrolet Camaro bevezetése része volt a névváltó kampánynak.
Csakúgy, mint BTCC és a WTCC, vagyis a Túraautó Világbajnokságba történő beszállás, ami több egyéni és csapatbajnoki címet hozott a márkának.
A sportsikerek mellett a piaci versenyt segítette, hogy a Lacetti készült lépcsős hátú, ferde hátú és kombi karosszériával.
Daewoo márkájú autók készültek Indiában, Iránban, Egyiptomban, Indonéziában, Üzbegisztánban, Vietnamban, Kínában, a Fülöp szigeteken, Ukrajnában, a lengyelországi FSO üzemben. FSO-Daewoo csak 2006-ig rendelkezett gyártási és névhasználati joggal.
A lengyel Daewoo nem lett tagja az amerikai-dél-koreai-japán GM-Daewoo Technology csoportnak, és a varsói FSO-Daewoo csak 2006-ig rendelkezik gyártási és névhasználati joggal. Többhónapos egyeztetés után már úgy döntöttek a részvényesek, hogy a lengyel autógyár visszatér korábbi nevéhez és egyszerűen FSO ( Fabryca Samochódow Osobowy, magyarul Személyautó Gyár) vállalatként működik, miközben két régebbi Daewoo modellt gyártott Matiz-FSO, illetve Lanos-FSO néven.
A lengyel gyárban összesen százezer autó készült, ami akkoriban az ukrán piac bővülésének volt köszönhető.
A varsói FSO gyárban 1951-be készült az első személyautó, a GAZ M20-as, vagyis a Pobjeda liszenszeként. A Warsawákkal párhuzamosan 1957-től kéthengeres, majd háromhengeres, kétütemű Wartburg motoros Syrenákkal bővült a lengyel gyár választéka. A Warsawákból 1973 március 30-ig több mint negyedmillió készül. 1967-től a megújult gyárban olasz technológiával Polski-Fiat 125-ösök, később General Motors közreműködéssel Opel Astrák készültek.
Az eladósodott Craiova-i Daewoo gyárat a román kormány eladta a Fordnak, napjainkban Pumák készülnek a teljesen megújult telephelyen.
Hazai állomány
Napjainkban is futnak Daewook a magyar utakon, igaz számuk fogyatkozik. A KSH nyilvántartásában 2002-ben közel ötvenezer, 2010-ben már hetvenezer, 2023-ban 41 ezer Daewoo szerepel. Az átjelvényezett állományban 2010-ben 38 ezer, tavaly 45 ezer Chevroletre márkájú autót tartottak nyilván. A Daewoo állomány átlagkora 21,8 év, a Chevrolet flottáé 16,3 éve.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!