Toyota RAV4

Már 25 éve is volt elektromos szabadidő-autója a Toyotának

2022.12.24.

Kevesen tudják, hogy a japán autógyártó már az első generációs RAV4-ből is kínált tisztán elektromos változatot.

A Toyota 2022-ben mutatta be az első teljesen elektromos, nagy sorozatban gyártott dedikált villanyautóját, a bZ4X-et, azonban már negyedszázaddal korábban is kínált egy hasonló modellt, igaz, csak minimális darabszámmal.

1997-től 2002-ig a Toyota 1484 darab teljesen elektromos RAV4-est épített, hogy segítse az akkoriban újdonságnak számító elektromos hajtástechnológia közúti tesztelését.

Két évvel korábban kezdték el az autó fejlesztését, és a kocsit mintegy félmillió kilométeren át tesztelték Japánban, mielőtt az Egyesült Államokban elérhetővé vált. Kívülről csak pár apróság – matricák, félig zárt hűtőmaszk, oldalsó hűtőnyílások, hiányzó hátsó pótkeréktartó – különböztette meg a három- és ötajtós karosszériával is gyártott RAV4 EV-t a benzinestől.

A 27 kWh-s NiMH (nikkel-metál-hidrid) akkumulátorral, 68 lóerős, 90 Nm nyomatékú állandó mágneses szinkron villanymotorral és egysebességes erőátvitellel szerelt RAV4 EV mindössze 290 kilogrammal volt nehezebb (1560 kg), mint a benzinmotoros szerelt testvérmodell, igaz a 126 km/h-ra leszabályozott végsebessége és 18 másodperces gyorsulási ideje (0-100 km/h) már jelentősen elmaradt tőle. Az EPA (US Environmental Protection Agency) ciklus szerint mérve egy feltöltéssel akár 153 kilométert is meg tudott tenni.

A legtöbb RAV4 EV-t a hűtőrács mögé rejtett Magne Charge indukciós csatlakozón (ilyen volt a korszak többi villanyautójának, a GM EV1-nek és a Chevrolet S10-nek is) keresztül kellett tölteni, de voltak olyan korai példányok is, amelyeknek a jobb első sárvédőjében alakítottak ki egy másik szabványnak megfelelő konduktív csatlakozót a japán Yazaki cég szabványa szerint. Akármelyiket is vesszük, nagyjából 5 óráig tartott a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése, ami a töltési veszteségek miatt 30 kWh áramot igényelt.

Az elektromos hajtásláncon kívül a RAV4 EV legtöbb alkatrésze a normál RAV4-ből származott, leszámítva azt, hogy a fékek és a kormányzás szervorásegítését elektromosra alakították át. Hőszivattyúval oldották meg az utastér fűtését és hűtését (kiegészítő elektromosellenállás-fűtéssel), ami még a mai villanyautókban is néha feláras extrának számít. Ez volt az első közúti villanyautó, amibe ilyet tettek.

A RAV4 EV nagyrészt Kaliforniában volt elérhető, de a Franciaország és Nagy-Britannia között fekvő apró, 118 négyzetkilométeres szigeten, Jersey-n is kaphattak belőle a szállodák és az autókölcsönzők. Ez  a sziget tökéletes hely volt a villanyautó számára, mivel az összes útja kb. 80 km hosszúságú, és a megengedett legnagyobb sebesség rajtuk mindössze 65 km/h.

Míg eleinte az elektromos RAV4 EV csak vállalati és állami ügyfelek számára volt elérhető hároméves lízing-szerződéssel, 2001-ben a bérleti ajánlatot kiterjesztették üzleti magánügyfelekre is, 2002 márciusában pedig már bárki vehetett magának RAV4 EV-t Kaliforniában. A 42 ezer amerikai dolláros alapár (akkori árfolyamon kb. 12 millió forint) közel háromszor magasabb volt, mint egy benzines RAV4-é, de az alacsony károsanyag-kibocsátás miatt kapott állami támogatásokkal ezt körülbelül 29 ezer dollárra lehetett csökkenteni.

Ez már sokak érdeklődését felkeltette, és az is vonzóvá tette a kocsit, hogy az üzemeltetési költségei kb. ötször kisebbek voltak, mint a benzinesnek. Összesen 328 darabot adtak el a nagyközönségnek, ezekből sok a mai napig fut a NiMH akkumulátorok meglepő tartósságának köszönhetően, a lízingelt autókat azonban bezúzta a Toyota a periódus végén.

Több RAV4-EV-t adott el a Toyota, mint amennyit a szokásos szerelősoros módszerrel gyártani tervezett. De annak ellenére teljesített minden rendelést, hogy az utolsó néhány tucat járművet már pótalkatrészből kellett összeszerelni, ami lényegesen megdrágította a gyártási folyamatot. Az utolsó példányt 2002 novemberében adták át a vásárlójának.

A RAV4 EV-ben használt EV-95 akkumulátort a Panasonic gyártotta a General Motors tulajdonában lévő Ovonics akkumulátor-technológiai céggel kötött megállapodás alapján. 2000 végén a Texaco Oil megvásárolta a General Motors részesedését az Ovonicsban, 2001-ben pedig a Texacót vette meg az Chevron olajipari óriás. Utóbbi ezután rögtön szabadalombitorlási keresetet nyújtott be a Panasonic és a Toyota ellen 30 millió dollárt követelve, és a per megnyerésével egészen 2010-ig megakadályozta, hogy a két japán vállalat olyan nagy kapacitású NiMH-akkumulátorokat gyártson, amelyek egy elektromos személyautó energiaellátására alkalmasak.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..