magyarok a világ járműgyártásában
A későbbi feltaláló és gépészmérnök 1852. január 22-én Szegeden született egy kovácsmester hetedik fiaként. Édesapja műhelyében dolgozva, majd az elemi- és a középiskolában németet és latint tanulva elhatározta, hogy műszaki ismereteit tovább akarja gyarapítani.
Saját erejéből hazai és számos külföldi munkahelyen tanulmányozta a gépgyártást és az erőgépeket.
1877-ben a nyelveket beszélő, külföldi tapasztalatokkal is rendelkező 25 éves Csonka János nyerte el a József Műegyetem Gépiparműtani Tanszéke pályázaton meghirdetett művezetői állást, a 32 jelentkező közül. A 27 éves Csonka első komoly alkotása volt 1879-ben az első magyar négyütemű, vízhűtéses, szelepes vezérlésű motor.
1883-ban feltalálta a 3 LE-s, kettős tüzelőanyaggal működő gáz és petróleum motort, melyre 1885-ben kapta meg az osztrák szabadalmat. 1887-1889 között Csonka János és Bánki Donát (1859-1922) a Ganz gyárban, a gyár ausztriai fióküzeméből beérkezett, nem működő motorokat átkonstruálta, azok üzemképes fekvő motorokként kerültek eladásra.
1889-ben Csonka és Bánki több közös szabadalmat jelentettek be, s egyben létrejött egy szerződés a Ganz cég és a feltalálók között. Így létrehozták az alapját a hazai belsőégésű motorok gyártásának.
1890-ben Csonka és Bánki szabadalmaztatták a két célú gázkalapácsot. Ez évben megalkották a Bánki-Csonka féle “No. 1″ jelű motort, melyen az új porlasztójukkal végeztek kísérleteket.
Csonka János 1895-ben megnősült és az idők során három fiúval és egy lánygyermekkel bővült a család.
1900-ban a Magyar Posta pályázatára a Ganz gyár két darab Csonka János által tervezett motoros, háromkerekű levélgyűjtő triciklit állított elő. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ugyanekkor a Posta 20 darab Peugeot gyártmányú motoros triciklit is vásárolt, ám ez nem kisebbíti a Csonka-féle szerkezet úttörő érdemeit.
1904-ben a Magyar Posta 12-14 LE-s csomagszállító gépkocsikra írt ki pályázatot. Ezen a Csonka János-féle terv diadalmaskodott. Bánki Donát hagyatékában fennmaradt így írt a Posta felé, amikor újabb haladékot kért: „Itt egy teljesen új iparcikk gyártásáról lévén szó, annyi, előre nem látott nehézséggel kellett és kell megküzdenünk, hogy a nagytekintetű Igazgatóság által előírt határidőt betartanom lehetetlen”.
Csonka János 1895 után megadott szabadalmai
(a szabadalmak száma: 4)
Lajstromszám | A bejelentés napja | Osztályjelzete | A szabadalom címe |
7159* | 1896. 04. 25. | V/d/2 | Automatikus csőgyújtás gáz- és petróleummotoroknál |
100135 | 1929. 05. 03. | V/d/2 | Szabályozó szerkezet belső égésű motorokhoz |
103768 | 1929. 11. 02. | V/d/2 | Szerkezet belső égésű motorok gyújtáspontjának önműködő kényszerbeállítására |
114503 | 1935. 10. 10. | VIII/c | Hordozható és szétszedhető láncfűrész-berendezés |
* Bánki Donáttal közös szabadalom
Forrás: magyarjarmu.hu