Suzuki

A Magyar Suzuki negyedszázada

2016.06.03.

Születésnapi tortával és új modellek bejelentésével is emlékezetessé tette negyedszázados évfordulóját az esztergomi autógyár.

Naoyuki Takeucsi vezérigazgató, Krisztián Róbert operatív igazgató és Urbán László vezérigazgató helyettes A szerző felvételei

Több, mint egy márka krónikája

Úttörő volt a japánok és a nyugat-európai beruházók között, és ezt díjazták a vevők: napjainkban 400 ezernél több esztergomi gyártású autó fut a magyar utakon, ezzel éppen hogy csak a második helyre szorult a másik pionír, az Opel mögött. Mindkét márka kulcsszerepet játszott a hazai autópark megújításában, ráadásul az esztergomi Suzuki elsőként kínált igazán takarékos és olcsó népautót. A siker mögött azonban kemény munka volt, az esztergomi gyár krónikája hűen tükrözi az ország történelmét, a számok pedig a világgazdaság helyzetét és a magyar politikai környezetet.

Ruska Viktória kommunikációs vezető

Kölcsönös tisztelet

Amit mindkét nemzet szülöttei megtanultak Esztergomban, az az egymás kultúráinak megismerése és kölcsönös tisztelete. Az 1991-ben aláírt megállapodás szerint a japán márka az egykor szovjet harckocsizó gyakorlótéren építette fel első európai autógyárát. A Magyar Suzuki Zrt többségi tulajdonosa, a Suzuki Motor Corporation elnöke, Osamu Suzuki azóta is sikertörténetként emlékezik a magyarországi beruházásra, melynek értéke már meghaladta az 1,7 milliárd eurót.

Nem indult könnyen, így kezdte emlékezését Ruska Viktória, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője, aki szerint a korszak vidám és komoly epizódokban is gazdag volt, ahogy a születésnap is, amin egy új modell, a Baleno premierjét is megtartották. Voltak hálás és nehéz napjai a szóvivőnek.

Suzuki Baleno a Római parton

Fáradt hazatérők Japánból

Már a magyarországi gyártás megindulása előtt megtapasztalhatták az esztergomi munkások, hogy milyen is a japán tempó, arcukon is látszott, amikor visszatértek szigetországi tanulmányútjukról.

Nem volt kötelező, de japán szokásnak megfelelően sokan tornáztak együtt, ami különösen az irodistáknak jelentett felfrissülést. Ahogy a gimnasztika, úgy már a régi Swiftek is kikoptak az utakról és jöttek az új és egyre korszerűbb modellek. A kezdeti néhány tízezer darabos termelés 1992-től folyamatosan kúszott egyre magasabbra, olyannyira, hogy korábban elképzelhetetlen mennyiségű autó gördült le az esztergomi gyártósorokról. Ez is része volt a 2006-ban bejelentett Reneszánsz programnak, melynek keretében a Magyar Suzuki kapacitását évi 300 ezerre, munkásállományát 550 főre növelték. Máig él a 2008-as év 282 ezer darabos rekordja, amit azóta sem sikerült megismételni, de még megközelíteni sem. Esztergomban 1992 októbere óta 2 825 141 autó készült, Suzuki, Subaru Opel és Fiat jelvénnyel.

Hegesztőrobotok a Magyar Suzukinál

Nehéz évek

Közben akadtak problémák is, hiszen igazi tűzoltómunka volt a 2005-2006-os év, amikor komoly lépések történtek szakszervezeti ügyekben és a munkahelyi hangulat javítása érdekében. Aztán meg kellett küzdeni az energiaínséggel: volt olyan hét, hogy a második napon lekapcsolták az esztergomi komplexumot a gázhálózatról, ezért az ipari létesítmények között elsők között állt le a gyár. Ezt is túlélte a kollektíva, mely japánosan-magyarosan feltápászkodott a padlóról, majd jött 2010-ben a III. generációs Swift, meg az S-Cross és a Vitara, melyek már igazi sikertörténetek, igaz a kisautók iránti előítéleteket már a WagonR+ és Ignis modellekkel sikerült legyőzni az európia és magyar piacon.

Jubileumi autó az esztergomi gyártócsarnokban

A Kaizen jegyében

Az ünnepi eseményen Naoyuki Takeuchi vezérigazgató méltatta munkatársainak érdemeit, és idézte Osamu Suzukit, aki az 1991-es alapítás óta mindig is elismeréssel nyilatkozott Magyarországról.

Takeucsi szan megerősítette, hogy továbbra is fontos szerepe van az esztergomi telephelynek a japán cég stratégiájában, olyannyira, hogy komoly fejezetet kapott a Magyar Suzuki a százéves márka következő száz évének terveiben: a Next 100 gazdasági program több új modellt és változást jelent a márka életében. Ahogy a vezérigazgató elmondta, az idő megy, de az alapelv nem változik, mert mindig is a legfontosabb a vevő.

Urbán László vezérigazgató helyettes szerint még jobban kihasználják a hazai pálya előnyét és továbbra is fontos a kreativitással létrehozni új termékeket, ennek része a klasszikus recept, melynek lényege, hogy a kisautók tették naggyá a Suzukit.

Bővül a modellpaletta, információink szerint nyáron megújul az S-Cross és jövőre újabb crossoverrel, vagyis kisebb városi sportterepjáróval jelenik meg a piacon a Suzuki.

Novák Gyula termelési vezető

 

Ünnepi torta

Készülnek az új rekordra, ami nem csak a gyáriaktól függ, az idei cél a 200 ezer feletti darabszám, ami nem kis feladat, hiszen nem elég a megfelelő számú rendelés. Az új modellek már sokkal jobb minőségű és gazdagabb biztonsági, valamint kényelmi felszereltségűek, ezért munkaigényesebbek, így ezzel a modellpalettával jóval nehezebb megdönteni a 2008-as év közel 300 ezres darabszámát, már csak azért is, mert az akkori 5500 fős létszám napjainkra 3100-ra csökkent, ez a gárda készített tavaly 181 ezer autót. A Suzuki magyarországi értékesítési hálózata idén 76 márkakereskedésre bővült.

Az ünnepi eseményen nem hiányozhatott a torta, melyet Novák Gyula termelési vezető vágott fel, ez talán élete legkönnyebb és leghálásabb feladata volt, de ezt a műveletet is szakszerűen és pontosan végezte, ugyanúgy, ahogy a gyárban is irányít, nem véletlenül vívta ki egykori japán vezetőinek elismerését is.

S-Crossok exportra

Eredményes évzáró

A Magyar Suzuki Zrt. 1976 millió eurós értékesítési árbevételt ért el 2015-ben, ez 28 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet és ahogy Krisztián Róbert operatív igazgató elmondta, a cég saját gyártású gépkocsi-értékesítése 150 578-ról egy év alatt 181 115-re emelkedett., az ebből származó árbevétel tavaly megközelítette az 1976 millió eurót, ami a 2014-es 1539 millióhoz képest 28,4 százalékos növekedést jelent. Ebből az exportértékesítés 2015-ben 1854 millió eurót tett ki, a többi a piacvezető státusz visszaszerzéséhez is elegendő belföldi értékesítés volt. A saját gyártású gépkocsik értékesítése a 2014-es 150 578 darabról 181 115-re nőtt, ami 20 százalékos növekedést jelent. Krisztián Róbert szerint jól látható, hogy az árbevétel sokkal jobban emelkedett, mint az értékesítési darabszám, ami a drágább modell, a Vitara bevezetésnek és sikerének A 2016 márciusában zárult pénzügyi évben a Suzuki 206 702 új autót értékesített Európában, a középtávú cél 300 ezer autó.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....