BME
Telefonnal irányított parkolás, önálló sávtartás és -váltás, forgalomkövetés. Ezekre mind képes a Smart Fortwo átalakításából született önvezető prototípus, amelyet Tihanyi Viktor, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK) Gépjárműtechnológia Tanszék adjunktusa irányításával fejlesztett ki egy közel húszfős csapat.
A BME Automated Driving projekt 2018-ban indult el azzal a céllal, hogy autonóm technológiákkal szereljenek fel egy hétköznapi autót. A mesterséges intelligenciával is foglalkozó kutatásban több kar szakértői vesznek részt. Az egyetemen egyébként angol nyelven már folyik autonóm járműirányítási mérnök mesterképzés, szoros együttműködésben a ZalaZONE tesztpályával.
Az elektronikusan irányítható, a radar és lidar szenzorokkal és kamerákkal ellátott Smart sávtartó, sávváltó és járműkövető funkcióval rendelkezik, így képes a forgalmi dugókban emberi beavatkozás nélküli önálló működésre, de ennél még sokkal többre is. Az egyik funkciója az ún. „valet parking”: a vezető egy okostelefon-applikáció segítségével üzenetet küld az autónak, amely önállóan elhagyja például a parkolót, majd a gazda által meghatározott helyre megy önállóan.
A legújabb luxusautókhoz hasonlóan a Smart képes az autonóm sávváltásra is, a művelet a sofőr indexelésével indul. A végrehajtáshoz a rendszer jóváhagyása is szükséges annak függvényében, hogy van-e a szomszédos sávban közlekedési eszköz, vagy hátulról érkezik-e olyan jármű, amely kockázatossá tenné a sávváltást.
Az ún „platooning” is a képességek listáját gazdagítja: a Smart érzékeli az előtte haladó autó gps vagy egyéb vezeték nélküli kommunikációs moduljának jeleit, és ugyanazt az utat járja be, mint az. A Volvo hasonló elven működő járműszerelvényeket már tesztelt autópályákon.
Fotó: Gulyás Péter, Philip János (Zalazone)