villanyhajtás
Burkolat nélküli szerkezet tesztelése Forrás: Bygravity
Túl a tesztrepüléseken
Villamos hajtású drón, mely távirányítható, de akár ember szállítására is alkalmas, méghozzá nagy sebességgel és csendben. Néhány hete már bemutattuk az Autószektor olvasóinak a szerkezetkész Flike járművet, mely akkor már túljutott a tesztrepüléseken és első nemzetközi premierjére készült.
Novemberben a Millenáris csarnokban még titkos volt a formája, ezért csak burkolat nélkül láthatták a nézők a legújabb magyar fejlesztést, mely futurisztikusnak tűnt, pedig bevetésre kész gép volt. A miskolci Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft spin-off cégeként megalakult Byegravity ZRT csapata fejlesztette a jövő közlekedési eszközét, a villamos hajtású égi robogót. A háromszáz kilogrammos Flike nevét a fly és bike szavakból kreálták. Klesitz Krisztina, a ByeGravity marketing menedzsere az Autószektornak elmondta, hogy a Flike száz kilónyi terhet képes harminc méter magasan, százas tempóban repíteni, utóbbi két értéket biztonsági okokból elektronikusan lehatárolták, mert a villamos hajtású szerkezet ennél többre is képes.
Nem véletlenül Dubai
Premier az extrém expón
A Flike világpremierjét az ígéretes piacnak számító Emirátusokban tartották decemberben. Dubaiban, az extrémsport-expón óriási sikert aratott és a helyi médiában még a legnépszerűbb sportokról szóló híreket is megelőzte. Már korábban is több tengerentúli megkeresést is kaptak az USA-ból és Panamából, de legnagyobb érdeklődés az Emirátusokban érezhető, ezért is tartották Dubaiban a Flike premierjét. Ebben az évben a szokásosnál többen látogattak az expóra, mert ekkor rendezték a FAI World Air Games-t is, ami egyébént csak minden negyedik évben esik egybe az extrém-sport expo időpontjával. A háromnapos kiállításon a látogatók szimulátoron belekóstolhattak a Flike-repülésbe.
Flike, még számítógépes grafikán
Mennyibe kerül?
Sokáig nem lehetett tudni, hogy mennyibe fog kerülni, csak annyit szivárogtattak a gyártók, hogy nagyjából egy sportkocsi árának megfelelő összegről lesz szó. A sikeres premier után már az is kiderült, hogy a kétszázezer dolláros Flike első szériaérett prototípusa jövő márciusra készül el, de februártól már vesznek fel előrendeléseket, az első ügyfelek pedig 2017 elején vehetik át a légi-járműveket.
Többféle változatban készül: lesz mentő, felderítő, mezőgazdasági, katonai és egyéb modell, a filmesek például a csupasz változatot rendelnének, az érdeklődők között voltak privát emberek és cégek az USA-ból, Kínából, Indiából, többen befektetőként is bejelentkeztek.
Tudományos és fantasztikus
Mi ez?
Ez is drón, de a szokásosnál nagyobb, és tempójával, meg lehetőségeivel messze meghaladja az eddigi hasonló járműveket, mert nemcsak kamerával és távirányítással tud felszállni, hanem akár emberrel a fedélzetén képes repkedni a föld felett. Az ötlet már majd fél évtizede megfogalmazódott az alkotókban, akik a tervezési szakasz után 2014 nyarán elkezdték építeni az extrém járművet, mely a tavalyi év végén már levegőbe emelkedett, Idén márciusban pedig emberrel is felszállt.
A magassági tesztek és hosszabb repülések után először csak Budapesten, a nemzetközi e-mobility konferencián és csak burkolat nélkül láthatták a szakemberek a legújabb magyar fejlesztést, melyet a miskolci Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft csapata teljesen saját forrásból készített.
Ember repül, mint a madár...
Elég két joystick
A by-wire rendszernek köszönhetően a Flike pilótája két karral irányíthatja a gépet, melyet magyar mérnökök fejlesztettek, a biztonságos hardveres és szoftveres háttér kialakításában segítette őket a telemetria. A konstrukció leginkább egy több propelleres drónt idéz: a lítium akkumulátoros, elektromos hajtású Flike Y alakban és körközpontosan beépített három karbon rotorpárral harminc méteres magasságban, 100 km/órás tempóval képes repülni a Flike. Ennél többet is tud, de biztonsági okokból elektronikusan ezekre az értékekre korlátozták működését.
Feltöltött akkumulátoraival hatvan percig száz kilónyi terheléssel tud levegőben lenni a maximum 400 kilós felszálló tömegű jármű, mely tudományos célokra, mentésre, felderítésre, sport és hobbi célokra is alkalmas