autók
Úttörők az élen
Honfitársaink értékelték az úttörők bátorságát és buzgóbban vették termékeiket, így az Opel meg Suzuki behozhatatlan előnyre tett szert és mindkettő napjainkban is a lista élén áll: az újkori magyarországi autógyártás márkáiból van a legtöbb a hazai járműállományban.
A KSH legfrissebb adatai szerint a közel 3,2 millió hazai személyautóparkban évek óta Opelből (451 ezer db) van a legtöbb, majd a Suzuki ( 405 ezer db) következik. A verseny 1992 márciusában, illetve szeptemberében indult, ekkor kezdtek termelni a beruházások Szentgotthárdon, illetve Esztergomban. A listát nézve még sokáig nincs esély a trónfosztásra, hiszen egészen más árkategóriákban utaznak a győri Audik és kecskeméti Mercedesek, így magyarországi eladásaik messze elmaradnak az Opeltől és Suzukitól, és a hazai kereseti viszonyokat nézve ez még sokáig így marad. Audikból és Mercedesekből 80-80 ezer fut a hazai utakon, ám ezeket is megelőzi a 84 ezer darabos BMW, ami főleg a használt-importnak köszönhető. Ezzel a három prémiummárka messze megelőzi a korábbi favoritokat.
Fogynak a régi favoritok
A népszerűségi listát egykor évtizedekig vezető, ám immár a tizenhetedik helyezett Ladákból egy év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, számuk jelenleg 63 ezer, a Zsiguli/Lada állomány átlagkora 27,4 év. Ezen alig javít a márka új modelljeit decembertől ismét forgalmazó Lada Hungary, mely idén ezer autó eladását tervezi.
Keletnémet autóból egykor összesen hatszázezret importált a Merkur, számuk jelenleg 33 ezer. Egy év alatt hatezerrel csökkent a Trabant állomány, így idén még mindig több van, mint a németeknél. A KSH adatai szerint 2016-ban Wartburgból 12,4 ezer szerepel a nyilvántartásban.
Hiába nőtt tavaly is 14 százalékkal az új autók behozatala, ez nem bizonyult fiatalító szernek, mert nagyobb mértékben nőtt a használtautók importja. A behozott 125 ezer használtautó hatvan százaléka tíz évesnél öregebb, ennek is köszönhető, hogy nem érvényesült az újak hatása és további három hónapot öregedett és immár 13,7 éves a magyarországi személyautópark.
A Moszkvics állomány a legöregebb: a 744 darab átlagkora 35,7 év. Aztán a Polski Fiat ( 7010 db/30,7 év), a Wartburg (12 349 db/29,7 év) és a Zastava (1607 db/29,5 év következik. A személyautók között a 22 823 darabos és 6,9 éves Dacia állomány a legfiatalabb.
Miközben a tavaly importált új személyautóknál (76 ezer db) a benzinesek ( 32 ezer db) dominálnak, addig a 125 ezer behozott használtból 72 ezer dízelmotoros.
Fontos a környezetvédelem
A magyar forgalomba helyezés költségeinek megállapításakor nagyobb hangsúllyal kellene szerepelnie a környezetvédelmi szempontoknak, illetve a frissen magyar rendszámot kapó autók üzemben tartási költségeinél (például a teljesítmény adónál) jobban figyelembe kellene venni a környezetvédelmi besorolást és erősebben adóztatni a nagyobb károsanyag-kibocsátású modelleket. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke elmondta, hogy az ANK javaslatában olyan szabályváltoztatás szerepel, hogy ne érje meg behozni a 15-20 éves, nem szakszerűen karbantartott, és a nyugati országokból száműzött füstölgő romokat mindennapi autózásra, ami környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is rossz Magyarországnak. Az ANK javaslatai között szerepel, az áfacsalás visszaszorítása, vagyis a színesfémekhez hasonló szigorítást kellene alkalmazni a használt gépkocsi-kereskedelemnél is.
Megjelent a Népszabadság 2016 március 9-i számában