Jeep Compass
A Jeep hagyományosan nem európai piacra gyártja autóit, de azért szép számmal akadnak vevői a régi kontinensen is. A Compass kompakt SUV pedig fontos pillére a Stellantis off-road márkájának, mivel tavaly 111 697 darabot adtak el belőle globálisan, ami a Wrangler és a Grand Cherokee után a harmadik modell, ami átlépte a száztízezres határt. A belépő szintű Compass tehát keresett és kedvelt nem csak Észak-Amerikában, hanem az európai piacon is, így a Stellantis úgy döntött, hogy a magas vámok és tarifák ellenére is Olaszország lesz az új autó szülőhazája.
A jelenlegi Compass lekerekített élekkel és lágyabb vonásokkal rendelkezik. Az új modell kedvcsinálói képei azonban a Jeep személyiségéhez inkább passzoló erős éleket és morcos testet mutatnak a következő generációhoz. A lekerekített motorháztetőt és a lágy C-oszlopot elhagyták a tervezők a vázlatrajzon, helyüket egy kockább arculat és elölről hátra végigfutó, erős vonalak vette át. Szemből egyetlen kerek vonal sem látszik az új Compasson. A híres hétvonalas Jeep-hűtőmaszk téglalap alapú részekre van osztva, hatszög alakú LED-égőkkel a teljes széltében. A két szélén szintén téglalap fényszórók néznek ránk morcos tekintettel. A hátsó fényszórók is hasonló megjelenést kaptak. Mindent a téglalapok és a csúcsos formák uralnak. A lámpák mellett a Performance LED szavak olvashatóak, ami arra utal, hogy a Jeep továbbra is fontosnak tartja kiemelni, hogy a Compass fényei pontosan milyenek is.
Az új Compass-generációt most tavasszal tervezi bemutatni a gyártó, pedig tavaly júniusban még egy későbbi dátumot mondott a Stellantis. Akkor az első modellek érkezését 2027-re tűzték ki, de azóta elég sok víz lefolyt a Jeep és a Stellantis körül. Az észak-amerikai piacon sok modellt átrendeztek és gyorspályára állítottak, főleg a volt CEO, Carlos Tavares távozása óta. Az amerikaiaknak szükségük van kompakt SUV-kre, így nem meglepő, ha az új Compasst akár már jövőre láthatjuk az utakon.
Azonban fontos, hogy a tavasszal debütáló koncepciót nem az amerikai kontinens kapja meg majd először. A Jeep hangsúlyozta, hogy Európában, pontosabban Olaszországban fogja gyártani a modellt, és a gyártás még idén meg fog kezdődni. Jelenleg elég sok kérdés van a vámok és tarifák körül, így egy amerikai gyártónak igen sokba kerülhet, ha európai földön akar gyártatni, és utána hazaszállítani az autót. Persze az európai eladással nincsen gond, így a gyártó elhivatottsága az olasz gyár felé azt jelzi, hogy az új Compass bizony nekünk készül első körben és majd utána az amerikaiaknak.
A Compass a Stellantis melfi gyárában fog készülni olyan más modellekkel, mint az új Lancia Gamma, a Fiat 500X vagy a Jeep Renegade. Az új generáció a konszern STLA Medium platformjára épül majd, és széles hajtáslánc-kínálatot tervez neki a Jeep: e-Hibrid, plug-in e-Hibrid és teljesen elektromos verzió is lesz a hagyományos motor mellett, amihez párosul a választható négykerék-meghajtás is.
Képek forrása: Stellantis