Lexus

Lexus LS - kézzel hajtogatott mestermű

2017.12.05.

A Lexus új zászlóshajója, a vadonatúj LS nem csupán a prémium kidolgozás és a luxus eddig nem ismert szintjével, vagy épp a forradalmi, világelső aktív biztonsági rendszerek egész sorával igyekszik meghódítani a prémium szegmens csúcskategóriáját: a modell számos rangos nemzetközi díjjal elismert külső és belső formavilága legalább ennyire markáns szerepet tölt be a már most értékesítési rekordokat döntő modell látványos sikerében.

A vadonatúj Lexus LS ajtóborítása bizonyos modellváltozatokban a japán origami-művészet legszebb hagyományait idézi. Ezek a szövetpanelek Kiotó nagy múltú városának egyik apró kézműves manufaktúrájában készülnek, ahol egy különleges tudású takumi mester irányítja a munkát.

A kézi redőzés az ősi japán papírhajtogatás, az origami textilipari megfelelője, amikor egy sima szövetből olyan felületet hajtogatnak, amelynek mintázatát a fények és az árnyékok játéka adja ki. Yuko Shimizu textilművész stúdiójában, a Sankyo cégnél finom anyagokból terveznek és formálnak különleges függönyöket, alkalmi ruhákat és menyasszonyi ruhákat, ez utóbbi egyébként a cég specialitása. Shimizu asszony nap mint nap az őt körülvevő természetből merít ihletet.



- Fölöttünk feszül az égbolt, kavarognak a felhők, folynak a vizek, és ez épp elég - mondja erről. „Itt van például a mellettünk csordogáló folyó, aminek vize úgy bukik át a kavicsokon, hogy közben izgalmas mintákat formáz. Csak ránézek, és máris támad egy új ötletem.”

A Sankyo cég eredetileg hajtogatógépek gyártásával foglalkozott, ám az évtizedek során Shimizu rengeteg kézműves mesterrel találkozott a szakmában, és lassan megtanulta tőlük a kézi redőzés művészetét. Mindig is arra törekedett, hogy sok különböző forrásból meríthesse tudását, és éppen ez az átlagostól eltérő szemlélet segítette hozzá ahhoz a szakértelemhez, amivel a legmeglepőbb feladatokra is képes megoldást találni – például arra a kihívásra, amellyel a Lexus kapcsán szembesült. Shimizu művészete ugyanis felkeltette a Seiren textilüzem figyelmét, akiknek szöveteiből gyönyörű esküvői ruhákat hajtogatott. A Lexus is használja ezeket a textileket, és amikor az autógyár úgy döntött, hogy az LS modellt a régi japán kézművesség remekeivel díszíti, egyértelmű volt, hogy a textilművész hölgyet kérik fel a hajtogatott ajtóborítás kidolgozására.



A Serien üzem leszállította a hajtogatott panelekhez szükséges szövetet, ami kétségtelenül luxusszínvonalú és tartós anyag volt, csakhogy sokkal vastagabb és sűrűbb szövésű annál, amivel Shimizu általában dolgozni szokott. Éppen ezért komoly kihívást jelentett, hogy olyan ajtópanelt alkosson belőle, ami hűen tükrözi az LS eleganciáját és kézműves kidolgozását, miközben ellenáll minden igénybevételnek, ami egy autóban mindennaposnak számít: a hőmérséklet ingadozásának, a pornak, a dörzsölésnek és még sok egyébnek. Shimizu rugalmas szemlélete szerencsére itt is segítséget jelentett.

- A feladat megoldásához egészen újfajta elképzelésre és a munkamódszerek teljes átalakítására volt szükség - meséli a művész, aki a korábbi három helyett hat kiválóan képzett munkatárs között osztotta meg az összesen húsz munkafázist.



Így alakult ki az a munkamenet, aminek eredményeképpen három nap alatt elkészül egy ajtópanel. A Sankyo stúdióban általában egyetlen Takumi dolgozik, ám ahhoz, hogy ebből a vastagabb és tartósabb anyagból készíthessék el a paneleket, még egy Takumi segítsége kellett, hogy a két mester együttes munkával, teljes összhangban redőzze a textilt. Ezt az innovációt újabb követte, amikor Shimizu új technikákat alkalmazott, hogy a felületeken szebben érvényesüljön a fény és az árnyék játéka – ehhez pedig az kellett, hogy a hajtások szélessége folyamatosan változzon. Amikor a Nap vagy a kabinvilágítás fénye rávetül a felületre, a fények és az árnyékok térbeli mintákat rajzolnak ki az ajtópanelen, és minden egyes hajtás a Lexus „L” motívumát kelti életre.





 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....