Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Korábban már beszámoltunk arról, hogy pár év alatt megduplázódott az elektromos rollerek száma az országban, és napjainkban körülbelül 80-100 ezer e-roller közlekedik a hazai utakon. Ebből mintegy 25 ezer bérelhető vagy közösségi roller, amelyeket egyre gyakrabban vesznek igénybe.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemrégiben a kerékpár- és rollermegosztó szolgáltatókat vizsgálta Budapesten. Két amerikai egyetemista közreműködésével letesztelték és összehasonlították a fővárosi közbringarendszer, a MOL Bubi, valamint négy elektromosroller-szolgáltató, a Lime, a Bird, a Tier és a Whoosh szolgáltatásait. Így az is kiderült, milyen külföldi turistaként használni ezeket a rendszereket.
Az alábbi 11 kritérium szerint értékelték a szolgáltatókat:
MOL Bubi
Bár a közösségi kerékpárrendszer kicsit kilógott sorból, legnagyobb előnye az alacsony ár volt. Mindössze 40 forint/perc volt az ára (120 forintos minimumdíjjal). Testedzésnek is kiváló, hiszen nem elektromos kerékpárokról van szó. Aki szeret biciklizni, annak biztosan tetszeni fog, de csak akkor, ha közlekedési eszközként tekint rájuk és nem csúcskerékpárként. (Külföldi lakcímmel csak percalapú használatra van lehetőség, a magyarországi lakosok számára sokkal előnyösebb a bérlet, mert akkor havi vagy éves fix díj mellett minden alkalommal 30 percig ingyenes a használat. A havibérlet csak 1000 forint.)
Feloldási díj: 0 Ft
Percdíj: 40 Ft
Whoosh
Első alkalommal használni az alkalmazásukat kicsit döcögős, viszont miután sikerül onnantól kezdve egy könnyen használható felülettel lesz dolgunk. Rövid utakra ez a legolcsóbb megoldás, mivel a többi tesztelt elektromos roller szolgáltató közül itt kell számolnunk a legalacsonyabb aktiválási díjjal. A percdíj viszont magas, ezért hosszabb utakon már nem a leggazdaságosabb választás. A rollerek állapota jó, viszont kevés helyen látni őket a városban, tehát ha kifejezetten ezt a szolgáltatót keressük, nem lesz könnyű csak úgy belebotlani, amikor szükségünk van rá.
Feloldási díj: 150 Ft
Percdíj: 77 Ft
Lime
Ez volt az első elektromos rollermárka, amely Magyarországra érkezett 2019-ben. A Lime rollerek nem voltak olyan jó állapotban, mint a többi márka járgányai. Kisebbek is, mint a többi tesztelt szolgáltató által használt típusok, ezért kevésbé tűntek ellenállónak olyan dolgokkal szemben, mint az útegyenetlenségek és a macskakövek. Ezenkívül a fékek nem voltak túl jók, nehéz volt gyorsan fékezni, ami balesetet, vagy más biztonsági problémát okozhat. Viszont könnyen rá lehet találni a városban és felkapni vagy leparkolni egyet, és az ügyfélszolgálatuk is nagyon készségesnek bizonyult.
Feloldási díj: 250 Ft
Percdíj: 68 Ft
Bird
A Lime-hoz hasonlóan a rollerek régebbiek, használtabbak. Valószínűleg azért, mert ezek a cégek már régebb óta működnek a városban. A rollerek azonban megbízhatónak és biztonságosnak tűntek, az utazási élmény jó volt. 20 percnél hosszabb utakra ez a márka a legolcsóbban bérelhető elektromos roller, mert ugyan magas a feloldási díja, a percdíj azonban a legalacsonyabb az összes kipróbált szolgáltató közül.
Feloldási díj: 295 Ft
Percdíj: 65 Ft
Tier
A tapasztalatok szerint a rollerek mind nagyszerű állapotban voltak, és volt egy egyedülálló tulajdonságuk – a telefontartó a roller kormányán! Ez nagyban segíti a navigációt, ha nem ismerjük a várost úgy, mint a tenyerünket. Azt is nagyon könnyű volt megtalálni, hogy hol lehet átvenni és hova kell visszavinni a rollert. Emellett nagyon fenntarthatóság-központúak: ők voltak az első mikromobilitási vállalat, amely teljesen karbonsemlegessé vált. Árban a drágábbak közé tartozik, viszont havi bérletet is lehet vásárolni, ami már sokkal kedvezőbb feltételeket biztosít.
Feloldási díj: 295 Ft
Percdíj: 75 Ft
Párizsban betiltották
Szeptember elsejétől nem lehet elektromos rollereket kölcsönözni Párizsban, miután az egyre több súlyos és halálos baleset miatt a francia főváros betiltotta a bérelhető e-rollereket. Ezzel Párizs lett az első főváros Európában, ahonnan teljesen kitiltották a bérelhető elektromos rollereket, alig öt évvel azután, hogy elsőként engedélyezték a használatukat.
Még mindig nincs egyértelmű szabályozás
A KRESZ-ben még mindig nem szerepel az elektromos roller, pedig már évek óta napirenden van a szabály módosítása. Az eddig közölt információk szerint két kategóriára bontanák az elektromos rollereket: amelyek legfeljebb 25 kilométer/órás sebességgel képesek haladni, azokra kerékpárokra vonatkozó szabályok lennének érvényesek; a 25 kilométer/óránál gyorsabb rollerek pedig segédmotoros kerékpárnak minősülnének.
Csak óvatosan!
Hiába késik az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás, ha szoktál rollizni, akkor arra ügyelj, hogy első a biztonság! A legfontosabb, hogy viselj bukósisakot, és csak akkor pattanj rollerre, ha tisztában vagy a közlekedési szabályokkal. Ne száguldozz hangtalanul a járdán, ne veszélyeztesd a gyalogosokat, ugyanakkor kerüld a nagy forgalmú utakat is. Inkább közlekedj óvatosan a kerékpárúton, figyelve a többiekre! Ja, és a roller egyszemélyes, ne álljatok rá többen!
A teljes tesztet a Tudatos Vásárlók Egyesülete oldalán tudod elolvasni.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!