autóbuszbeszerzés

Lesz villanybusz a Várnegyedben

2014.08.25.

Mutatóban elektromos, többségében azonban dízel buszok váltják majd a Várban a jelenlegi muzeális Ikarusokat. Mindkét kategóriában jelen lehet a Rába, a magyar állami tulajdonú járműgyártó. Bár korábban tervezték, nem lesz zéró kibocsátású buszjárat a történelmi városrészben.

j

Már BKK-kékben pompázik az S91, pedig üzletről még mindig nincs szó

Végtelen történetnek tűnik a Várban és a Gellért-hegyen szolgáló Ikarus 405-ösök leváltása. A 2010-es kormány- és főpolgármester-váltás idején leállították az akkor folyó közbeszerzést, azóta pedig többször sikertelenül zárultak tenderek. Jelenleg éppen három közbeszerzési ügy van folyamatban, a legutóbbi eredményét még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra. Sajtóértesülések szerint azonban a versenytárs nélkül maradt Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerheti a BKK 7 – valamint 14 opciós – elektromos buszra kiírt tenderét. Az ajánlat időközben egészült ki a többségi állami tulajdonban lévő Rábával. Ha ősszel megkötik a szerződést, jövő tavaszra hét elektromos busz érkezhet a vári vonalakra.

A BKK eredetileg 40 midibuszt kívánt beszerezni a történelmi városrészbe. Úgy tudjuk, hogy az I. kerület vezetése szorgalmazta a zéró kibocsátású járművek használatát a Várban. Iparági szakértőktől azonban úgy értesültünk, hogy a tisztán elektromos technika önmagában ma még nem képes ellátni a feladatát. A villanybuszok hatótávolsága ugyanis 150–200 kilométer, míg a jelenlegi Ikarus buszok 500 kilométert tesznek naponta. Vagyis az e-buszból több jármű kellene, hogy meg lehessen oldani az akkumulátorcsomag újratöltését. Csakhogy az elektromos busz ára a dízelbuszokénak minimum kétszerese. Az üzemeltetés ugyan olcsóbb, de összességében a dízel gazdaságosabb. Ám az is szempont, hogy a Vár kiemelt turisztikai körzet, amelyhez illik az előre mutató technológiát alkalmazó jármű.
Mindezek figyelembe vételével egyelőre hét elektromos buszt vesz a főváros, a hiányzó járművek dízel hajtásúak lesznek. Igaz, hogy a ma érvényes legszigorúbb kibocsátási normának megfelelő Euro VI-os motorral szerelt járművek. Ezeket azonban nem közvetlenül maga, hanem üzemeltetve kívánja beszerezni a BKK.

Emlékezetes, hogy idén áprilisban meglehetősen nagy port kavarva érvénytelenítették az Orengeways pályázatát 40 dízel midibusz üzemeltetésére. Úgy tudjuk, hogy azóta ismét kiírták a tendert az üzemeltetők számára, de az elbírálásról egyelőre nincs hír. Az biztos, hogy a legjobb esetben jövőre kezdhetik meg ezeknek a járműveknek a beállítását a forgalomba. Értesüléseink szerint az üzemeltetők továbbra is a magyar fejlesztésű és gyártású S91-es modellt kívánják használni. Ez a közelmúltban kapta meg a típusbizonyítványt a Mercedes Euro VI-os motorjával. A Rába alvázra épülő jármű karosszériáját a magyar Molitus mérnöki iroda tervezte, a Webasto gyártja. A cég képes lenne Rába-alapokon e-buszt is előállítani.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. augusztus 19-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.13
Messze nem csak autógyártással foglalkozik a Toyota. Most éppen városfejlesztésbe kezdtek. ..
2025.01.13
A Rába Jármű Kft. hajtásláncokért felelős fejlesztőmérnöke, Fiausch Ádám, tudományos munkájával egy....
2025.01.13
Szép kilátásokkal kecsegtet a jövő az olasz alapítású márkának, hiszen 2026 végéig eladták az....
2025.01.13
A dél-afrikai pilóta előnye azonban nagyon lecsökkent a privát Toyotával versenyző üldözőhöz, Jazid....
2025.01.13
A Ford Magyarország kimagasló üzleti eredménnyel, a hazai management előzetes várakozásait....
2025.01.13
Pályaelektronikai eszközök karbantartása miatt forgalomkorlátozás lesz az M1-M7 autópálya közös....
2025.01.13
Magyarország területén a 2025. január 10-én 0 óra és január 12-én 24 óra közötti időszakban a....
2025.01.13
Negyedik taggal bővült a Toyota Professional kínálata, a Proace család kibővült a legnagyobbal, az....
2025.01.13
A Széchenyi István Egyetem kiemelt szereplője a budapesti Educatio Kiállításnak, hiszen az idei....
2025.01.13
A szlovákiai utakon hamarosan megjelenhetnek a radarok legújabb generációja - írja a parameter.sk. ..