Stellantis
Képek forrása: Motor 1
A Stellantis első és egyetlen vezérigazgatója, Carlos Tavares lemondott a posztjáról december 1-jén. Habár az autóipari konszern súlyos válságban szenved, ez a bejelentés még így is sokkolóan hat. Alig két hónappal ezelőtt adtak ki egy sajtóközleményt, amelyben az állt, hogy a vitatott megítélésű portugál üzletember 2026 elején mondja fel az 5 éves szerződését a konszernnel. Erre viszont nem kell még több, mint egy évet várni, hiszen a 66 éves ügyvezető úgy döntött, hogy azonnali hatállyal lemond a 14 autómárkát birtokló cég éléről.
Az utódjának a keresése viszont már szinte biztosan jól halad, mivel a Stellantis nem igazán lepődött meg Tavares felmondásán. Az utód megtalálásáig és bejelentéséig a vállalat egy ideiglenes végrehajtó bizottságot nevez ki, John Elkann elnökletével. Az olasz származású üzletember a Stellantis elnöke és ügyvezető igazgatója, valamint a Ferrarinak is ő az elnöke.
Visszatérve Tavaresre. A portugál az elmúlt hónapokban meglehetősen hangos volt a médiában, és jónéhány rosszul működő dologra rámutatott a Stellantisnél. A silány minőségű marketinget okolta a Maserati lassú eladásaiért és a Sterling Heights-i gyár minőségbeli problémáira is rámutatott, ahol nagyon sok Ram-jármű szorul javításra, miután elhagyja a gyárat. Probléma van még a túlzott raktárkészlettel, amit a világ negyedik legnagyobb autógyártója azzal próbál megoldani, hogy jobban összehangolja a termelést a kereslettel.
2024-ben a gyártási leállások sok modellt érintettek a gyenge kereslet miatt, a Fiat 500e-n keresztül a Dodge Durango-ig. A negatív listán szerepel még a Maserati GranTurismo, a GranCabrio, a Jeep Grand Cherokee és a Fiat Panda is.
A Jeep eladásai 8 százalékot estek az Egyesült Államokban az idei év harmadik negyedévében. A Ram és a Dodge 24 százalékot, a Chrysler pedig 21 százalékot esett. A Tonale megjelenése ellenére pedig az Alfa Romeo sem teljesít jobban, amely 10 százalékot esett az eladásokat illetően.
Még idén szeptemberben az Egyesült Államok Stellantis Nemzeti Kereskedői Tanácsa nyílt levélben szólította fel Tavarest, amelyben a Jeep, a Ram, a Dodge és a Chrysler gyors leromlásával vádolták a portugál CEO-t.
Tavares még hetekkel ezelőtt mondta el, hogy a fennmaradásért küzdő márkáknak néhány évük lesz csak arra, hogy megmentsék magukat - akár a teljes megszűnéstől, vagy az eladástól. A Stellantis vállalata alá eső 14 márka 2026-ig teljes finanszírozásban részesül, így a Lancia és a Chrysler 2 évig még biztonságban tudhatja magát.
Végszóként pedig még az is megemlítendő, hogy nem ez volt az egyetlen jelentős változás a Stellantisnál az elmúlt hónapokban. Két hónapja Santo Ficilit nevezték ki a Maserati és az Alfa Romeo vezérigazgatójának, amely Davide Grasso és Jean-Philippe Imprato leváltását eredményezte. Az utóbbi személyt viszont a 'Kibővített Európa' operatív igazgatójává, valamint a Pro One - a Stellantis kereskedelmi oldalának - vezérigazgatójává nevezték ki.