járműtörténelem

A legendás Lamborghini V12, amelyhez Versace sofőrcipőt tervezett

2022.10.11.

2022-ben a Lamborghini V12-esét ünnepli, a legendás tizenkét hengeres motort, amely a márka legikonikusabb modelljeit hajtotta közel 60 éves történetében.

Ezek közé tartozik a Murciélago, a Lamborghini modell, amely 2001 szeptemberében debütált a Frankfurti Autószalonon, és az volt a feladata, hogy a történelmi V12-es motort a 21. századba vigye. Kifejezetten jól teljesítette ezt a feladatot, mert a 6,2 literesre bővített motorja még a modell premierjén is 580 LE maximális teljesítményt adott. Nagyon magas teljesítmény, figyelembe véve a nagy katalizátorokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a járművet a világ minden piacán regisztrálják, különösen azokon, ahol a különösen szigorú károsanyag-kibocsátási előírások érvényesülnek.

Fotók: Lamborghini

A Murciélago volt az első Lamborghini, amelyet teljes egészében CAD-CAM rendszerrel terveztek. Ez különösen magas szintű tervezési pontosságot garantált, és lényegesen jobb minőségű összeszerelést és olyan részleteket tett lehetővé, mint a résméretek. A Murciélago esztétikáját teljes egészében az új tervezési részlegben, a Centro Stile Lamborghiniben teremtették meg. Ezt Luc Donckerwolke vezette, aki már újratervezte a Diablot, de abban a ritka kiváltságban részesült, hogy üres rajztábláról indulhatott a Murciélago karosszériájának és belső kialakításának egyaránt. A teljes magasságot mindössze 120 centiméterre korlátozták, és az ollós ajtók jellegzetessége megmaradt.

A tizenkét hengeres fejlesztése

Létrehozásakor a Murciélago csak zárt változatban volt elérhető, 6,2 literes motorral, amely 580 LE-t adott 7200-as fordulatszámon. A száraz olajteknős kenésnek köszönhetően a Murciélago motorja öt centiméterrel alacsonyabb volt, mint a Diabloé, ami nyilvánvaló előnyökkel járt a vezethetőség terén. 3,8 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra, végsebessége pedig 330 km/h

2004-ben a Murciélago kupé egy roadster változattal bővült. A Murciélago második generációját, hivatalos nevén Murciélago LP 640-4 (kupé és roadster), 2007-ben mutatták be, és 2010-ig gyártották V12-vel, amelyet 640 LE-re fejlesztettek tovább 8000-es fordulatszámon. 2010-ben piacra dobták a Murciélago LP 650-4 Roadstert manuális tetővel és megnövelt 6,5 literes motorral, 650 LE-vel 8000-es fordulatszámon. 2009-ben és 2010-ben a 670-4 SV (Super Veloce) 670 LE-vel és 341 km/h végsebességgel készült. Súlyát bő 100 kilogrammal csökkentették azáltal, hogy különféle alkatrészekhez szénszálat használtak.

Minden Murciélago-t négykerék-hajtással szerelték fel, a rendszert közvetlenül a Diablotól örökölték. A Ferguson viszkózus differenciálmű a nyomaték 70 százalékát a hátsó tengelyre tudta küldeni, míg 30 százalékát az első tengelyre. Az alváz szénszálas alkatrészekből és alumínium kompozit platformszerkezetből állt, és akkoriban a Lamborghini valaha készült legmerevebb alváza volt. Az alvázat teljesen újratervezték, új felfüggesztéssel és új geometriával.

Manuális váltó

A Murciélago volt az utolsó V12-es Lamborghini, amelyet kézi sebességváltóval, jelen esetben hatfokozatú plusz hátramenettel szereltek fel. Később a kézi sebességváltóhoz egy elektronikus, automata váltót is kínáltak opcióként, amelyben a sebességváltásokat a kormány mögötti váltófülekkel végezték.

Verseny

2004-ben a Murciélago debütált a versenyeken az R-GT-vel. A Nemzetközi GT Bajnokságra fejlesztették ki az FIA égisze alatt és az ACO a japán bajnokságra. Kilenc jármű készült, mindegyik csak hátsókerék-hajtással. A szénszálas alkatrészek következetes használatának köszönhetően jelentősen könnyebbek voltak, mint a sorozatgyártású járművek. Nagyobb kerekekkel és fékekkel is felszerelték.

A név

Hagyomány, hogy a Sant'Agata bolognai gyártó a bikaviadal világából választja modellneveit. A "Murciélago" név spanyolul denevért jelent. A legenda szerint egy ilyen nevű bikát, amely túlélte a bikaviadal-arénát, Don Antonio Miura kapta. A híres tenyésztő Miura bikáit állítólag ez a példány szülte. A valóságban nincs bizonyíték erre a legendára, amely kronológiai eltéréseket is tartalmaz.

Limitált kiadás

A Murciélago-t számos limitált szériában is gyártották. A modellt az Automobili Lamborghini 40. évfordulója alkalmából fejlesztették ki, és 50 darabot gyártottak belőle. A 40. évfordulót a zöld „Verde Artemis” különleges árnyalatáról, néhány szénszálas külső részletről, átdolgozott felnikről, nyitott kipufogórendszerről és a bőrrel borított belsőről, markáns dizájnú számozott plakettről lehetett felismerni.

2006-ban mutatták be a Murciélago LP 640 Versace-t, amely csak két színben – fekete vagy fehér – volt elérhető. A Lamborghini Ad Personam és a Versace stylistjai egy különleges, kéttónusú belsőépítészeti és hozzáillő poggyászkészletet készítettek, amelyet szintén a Versace gyártott. Egy sál és egy sofőrcipő is kifejezetten a modellhez van szabva, mindkettőt Versace logóval látták el.

A 670-4 SV "China Limited Edition"-t kizárólag a kínai piacra szánták, és mindössze tíz darabos limitált kiadásban gyártották. A motorháztetőn és a tetőn lévő függőleges csíkról lehetett felismerni.

Sebességrekord Nardòban

2002 februárjában a Lamborghini egy Murciélago-t hozott a Nardò-i (Puglia) tesztpályára, hogy új sebességi világrekordot állítson fel egy sorozatgyártású, utcai legális jármű esetében. Giorgio Sanna tesztpilóta, a Lamborghini Squadra Corse vezetője ült a volán mögött. A célt a tankolás közbeni nem tervezett gumicsere ellenére sikerült elérni: a Murciélago 305,048 kilométert (189,55 mérföldet) tett meg egy óra alatt. Az akkori leggyorsabb kör átlagsebessége 325,98 km/h (202,55 mph) volt. A 100 kilométeres vagy 100 mérföldes távokon is rekordok születtek.

Murciélago a filmben

Több tucat film és zenei videó használta fel a Murciélago-t kiemelkedő szerepekben. Leghíresebb filmes szereplése kétségtelenül a 2005-ös Batman Begins, amelyben a Christian Bale színész által alakított Bruce Wayne/Batman személyes járműveként látható. Kivételes a Murciélago pályafutása a videojátékok terén is, ahol például a Gran Turismo 7-ben, a Forza Horizon 1-4-ben, az Asphalt 7-ben, a Drive Club-ban és a Horizon Chase-ben használták.

A Lamborghini „tiszta” V12-es belsőégésű motorjának gyártása az evolúció utolsó szakaszában a legújabb Aventador Ultimae-vel leáll 2022 végén: az Aventador utódja jövőre egy új, plug-in hibrid V12-vel jelenik meg.



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....