Toyota Celica GT-Four

Legendák csatája: újra akcióban a Celica GT-Four ST185 és a Lancia Stratos

2025.03.18.

Latvala fölényesen nyerte meg a Historic Rali EB első futamát egy veterán Toyota Celicával.

Az 1992-ig homologizált történelmi raliautók számára kiírt FIA Historic Rali Európa-bajnokság (FIA EHRC) 2025-ös szezonja tíz fordulón keresztül zajlik március és november között. A franciaországi Rallye Antibes Historic Rally, a belgiumi Ardeca Ypres Historic Rally és a portugáliai Historic Rally Fafe újdonságként kapott helyet a versenynaptárban az olyan klasszikusok mellett, mint a Rally Costa Brava (Spanyolország), a Historic Vltava Rallye (Cseh Köztársaság), a Historic Rallye Weiz (Ausztria), a Lahti Historic Rallye (Finnország), a Historic Acropolis Rallye (Görögország), a Rallye Elba Storico (Olaszország) és a Rally de Asturias Histórico (Spanyolország). A finn és a görög verseny kivételével minden verseny aszfalton zajlik, hogy jobban kíméljék az öreg gépeket. Jellemzően másfél naposak a versenyek, körülbelül 150 kilométer mért távval.

2024-ben az EHRC abszolút bajnoki címét és a 4-es kategória első helyét egy magyar páros, ifj. Érdi Tibor és Kerék István szerezte meg Ford Sierra Cosworth-szal. Idén azonban rendkívül nehéz lesz megvédeniük a nehezen elhódított címet, ugyanis ezúttal a rali-vb-n szereplő Toyota Gazoo Racing WRT 39 éves csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala is indul a bajnokságban egy Gazoo Racing festésű gyári Toyota Celicával (az 1992-es GT-Four ST185-ös indulását egy friss szabályváltozás tette lehetővé). A finn klasszis a szezonnyitó, március közepén megrendezett Costa Brava-ralit fölényesen meg is nyerte navigátorával, Janni Hussival, igaz, Érdiék még nem indultak Spanyolországban.

Latvala és a fekete Celicája – ahogy az várható volt – dominálta a részben esős versenyt. A finn a 13 gyorsaságiból mindet megnyerte az összkerekes, bukólámpás kocsival, és a végén közel négy perc előnnyel ért célba a második helyezett előtt. A finn legközelebbi kihívója a Le Mans-győztes és Pikes Peak-rekorder francia, Romain Dumas volt, aki a második helyen végzett egy 70-es évekből származó, hátsókerék-meghajtású Porsche 911 Carrera RS-sel. A szintén francia Pascal Perroud az összetett harmadik helyet szerezte meg egy E30-as BMW M3-assal, 54 másodperccel Dumas mögött.

Pedig a Costa Brava-rali előtt az időjárás-előrejelzést idegesen figyelte Latvala, mivel saját bevallása szerint sosem volt a nedves aszfalt mestere. Ennek ellenére már a csütörtök esti első gyorsaságit is meg tudta nyerni, igaz, csak egyetlen másodperccel a Mitsubishi Lancer Evo VI-ossal versenyző Roman Mühlberger előtt. „Majdnem olyan volt, mint egy Monte Carlo-rali, a sok esőtől és ködtől” – mondta Latvala csütörtök este. Péntek délelőtt azonban szárazabbra fordult az idő, amitől a finn egyre gyorsabb és gyorsabb lett.

Az első teljes nap végére több mint két perc volt az előnye Dumas-val szemben, és ez az előny egy nappal később majdnem megduplázódott. „Soha nem tudtam megnyerni a Katalán-ralit, de most nyertem Katalóniában. Azt hiszem, ez az eddigi legjobb kezdésem egy bajnokságban” – mondta mosolyogva a célban. „Soha nem nyertem még egyetlen első fordulós versenyt sem, most viszont jó volt a tempónk, és megpróbáljuk így is folytatni. Remek verseny volt, még ha a körülmények kicsit nehezek is voltak. Ugyan nem én voltam a legjobb pilóta az esős körülmények között, de valahogy sikerült növelnem az önbizalmamat ilyen körülmények között is, aztán később tudtunk szárazban is autózni. Nem emlékszem, hogy valaha is ilyen nehéz körülmények között ennyire jól éreztem volna magam. Ezeken a gyönyörű szakaszokon – amelyek közül néhányat már ismertem a 20 évvel ezelőtti itteni versenyzésemből – a vezetés egy kicsit olyan volt, mintha táncolnék az úton. Fantasztikus volt látni ennyi embert a rossz idő ellenére. Nagyon sokan élvezték a ralit azok közül, akik a klasszikusok iránt rajonganak, ők nagyszerű emlékeket élhettek át újra ezekkel a korszakformáló autókkal. Nagyon motivált vagyok ezzel a bajnoksággal kapcsolatban” – tette hozzá. „Szeretnék harcolni a bajnoki címért, mert korábban sokszor végeztem már második és harmadik helyen a világbajnokságon, de még soha nem nyertem. Ez valami új élmény lenne.”

Latvala a Toyota elnökének, Tojoda Akiónak a külön engedélyével vehet részt a Historic Rali EB-n. Amíg ő a versenyzéssel foglalkozik, addig a vb-n szereplő Toyota Gazoo Racing WRT csapatfőnöki teendőit Juha Kankkunen látja el. A négyszeres világbajnok finn legenda a most hétvégén rendezendő Szafari-ralin ugrik majd be először. Valószínűleg jobb embert nem is találhatott volna a csapat Latvala pótlására, Kankkunen ugyanis háromszor (1985, 1991, 1993) is megnyerte a világbajnokság legnagyobb kihívást jelentő, afrikai versenyét. Latvala várhatóan csak a júniusi Szardínia-ralin tér majd vissza csapatfőnökként a vb-re, de a tervek szerint a Historic-bajnokság második felében is fog indulni versenyeken, ha nem is az összesen.

„Hálás vagyok a csapatnak. Hogy őszinte legyek, a Toyota Gazoo Racing WRT és általában a Toyota Gazoo Racing támogatása nélkül nem tudnám végigcsinálni ezt a bajnokságot, mert sokat segítenek a költségvetés előteremtésében, a tesztelésben, a munkában és a logisztikában is. Szóval, nagy köszönet Morizo-szannak, Tojoda Akiónak, hogy lehetővé tette számomra, hogy indulhassak a Historic-bajnokságban úgy, hogy csapatfőnökként csak részmunkaidős állásom legyen. Ez olyasmi, amiről mindig is álmodtam, és most már tényleg meg is valósíthatom.”

 

Végeredmény, Costa Brava-rali:

1. Jari-Matti Latvala / Janni Hussi – Toyota Celica ST185 (4-es kategória)

2. Romain Dumas / Mathieu Tyran – Porsche 911 Carrera RS 3.0 (2-es kategória)

3. Pascal Perroud / Loïc Dumont – BMW M3 (4-es kategória)

4. Seb Perez / Bowen Dale – Lancia Stratos HF (2-es kategória)

5. Domenico Guagliardo / Giovanni Battista Campeis – Porsche 911 Carrera RS 3.0 (2-es kategória)

6. Pieter-Jan Maeyaert / Yves Dewulf – BMW M3 (4-es kategória)

7. Donagh Kelly / Rory Kennedy – BMW M3 (4-es kategória)

8. Richard Genesca / Florent Sompayrac – Subaru Legacy 2.0 Turbo 4WD (4-es kategória)

9. "Lucky" / Fabrizia Pons – Lancia Delta HF Integrale 16v (4-es kategória)

10. Jesus Manuel Ferreiro Pérez / Javier Anido Vázquez – Ford Escort RS1800 (3-as kategória)

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.18
Latvala fölényesen nyerte meg a Historic Rali EB első futamát egy veterán Toyota Celicával. ..
2025.03.18
Több formaautós pilóta megpróbálkozott motorversenyzéssel, de csak egynek sikerült mindkettőben....
2025.03.18
A négyféle benzines és kétféle dízel erőforrással ellátott, M változatban is rendelhető BMW 2-es....
2025.03.18
Egy hagyományos sportkupé és egy elektromos hot hatch után, egy kupé crossover lesz az....
2025.03.18
Tavaly az Audi Hungaria 1 millió 580 ezer 991 hajtásláncot gyártott a győri telephelyen, ezzel....
2025.03.18
A Ford újabb nagy lépést tett európai elektrifikációs jövőképének megvalósítása felé. Azzal, hogy....
2025.03.18
Kifejezetten jó vezetni a Toyota C-HR kompakt szabadidő-autót, amelyből immár csak hibrid készül. 1....
2025.03.18
A Hegyeshalom felé vezető oldalon hatalmas, közel 10 kilométeres torlódás alakult ki. ..
2025.03.18
A Li Auto kínai elektromos járműgyártó bevétele 6,1 százalékkal rekordmagasra emelkedett a tavalyi....
2025.03.18
A Nissan Motor Co., Ltd. ismét elnyerte a CDP, egy globális környezetvédelmi civil szervezet....