Surtees
A számítógépektől mentes korszakban John Surtees nem véletlenül kapta a bokszokban a Big John, és Il Grande John beceneveket, ő az egyetlen ember, aki 2-keréken és 4-keréken is világbajnok lett.
1934 február 11-én született, az angliai Tatsfieldben. Apja oldalkocsis motorral versenyzett, ám mitfahrere késett az egyik futamon és 1948-ban fia ugrott be a Vincent 1000-esbe. Győztek, de hiába, John 14 éves kora miatt kizártak a párost, mert a gyorsasági kategóriában 16 év volt az alsó korhatár.
Egy évvel később 15 évesen már indulhatott terepversenyen. Tizenhat évesen Brands Hatchben elsőként futott be a gyorsaságin, ám kizárták, mert fenéken csúszva ért célba.
Aztán jöttek a győzelmek Triumph 250-essel. 1951-ben Vincent 500-assal Thruxtonban második lett a világbajnok Geoff Duke gyári Nortonja mögött.
1952-ben már Nortonnal versenyzett, három évvel később NSU-val szerezte meg első világbajnoki győzelmét a 250-es kategóriában.
Pedig majdnem megszakadt karrierje, mert az 1956-os szezon előtt tárgyalt a BMW-vel, a Nortonnal és a Gilerával is. Ígéretes ajánlatok után takarékoskodás miatt a BMW visszavonta ajánlatát, a Gileránál másik pilótát választottak, a Norton pedig kiszállt a VB-ből.
Tragikus események után kereste meg Surteest az MV Agusta, mert meghalt két gyári pilótájuk, Leslie Graham és Ray Amm. Az olaszok egyébként is csak a kis kategóriákban voltak jók, de nyerni akartak az 500-asoknál is.
A legendás olasz motorral, MV Agustával lett világbajnok az 500-as kategóriában. És ez még folytatódott 1960-ig, sőt, olykor begyűjtötte a 350-e osztály serlegeit is. John Surtees motorkerékpáros mérlege: 348 futamon 255-ször első, 38-szor GP-győzelem.
Kétkerekű sikersorozata után 1960-ban rajthoz állt a Lotus csapatban, mellyel már az első évadban második lett. Mindezt annak ellenére, hogy 1959-es szerződésébe az olasz csapat már beleírta, hogy csak a VB-futamokon indulhat, de kifelejtették az autót. John Surtees így elindulhatott egy Forma Junior és három Forma 2-es versenyen. Miután mindig dobogós lett, Colin Chapman elhívta Forma 1-es Lotust tesztelni, majd pilótáskodni. Surtees nem akart megválni a kétkerekűektől és csak úgy vállalta az indulást, ha azon a hétvégén nincs motoros vb-futam.
Az első szabad időpontban rajthoz állt Monacóban, de eltörött a sebességváltója, Silverstone-ban második lett, Portugáliában vezető helyről esett ki törött hűtőcső miatt. A Lotus főnök Chapman 1961-ben úgy akarta szerződtetni első számú pilótának, hogy ő választhatott csapattársat Innes Ireland és Jim Clark közül.
Tizenhárom éves Forma 1-es karrierje alatt versenyzett még Cooperel, Lolával, Hondával és BRM-mel, de a legeredményesebb korszakát a Ferrarinál töltött. 1963-ban az olasz csapattal a Nürburgringen szerezte meg első futamgyőzelmét. A következő szezonban Graham Hillel és Jim Clarkkal küzdött az 1964-es bajnoki címért, amit egyetlen ponttal nyert meg Graham Hill előtt.
A Forma 1-ben John Surtees 6 futamgyőzelmet, további 18 dobogós helyezést, 8 pole-t és 11 leggyorsabb kört ért el. A Forma-1-gyel párhuzamosan négyszer pilóta volt a a Le Mans-i 24 órás versenyen, 1964-ben harmadikként végzett ugyancsak Ferrarival, amivel abban az évben világbajnok lett.
Formula-1-es pályafutása végén saját csapatot alapított, ebben pilótáskodott, majd főnökösködött.
1972-ben egy bajnoki cím és hat futamgyőzelem után visszavonult.
Utolsó éveiben saját csapatát vezetetted 1978-ig.
Volt motoros és autós kereskedése, a kétezres években pedig újra közel került az autósporthoz. 2005 és 2007 között a brit A1 Grand Prix csapat vezetőjeként egyengette Henry fia autóversenyzői karrierjét 2009 júliusáig, amikor 18 éves fia egy Formula-2-es futamon életét vesztette.
Évtizede, nyolcvan évesen még ingatlanügynökséget és gokart-pályát működtetett, miközben balesetben megsérült a fia emlékére létrehozott Henry Surtees Alapítványnál sérült, vagy agykárosodott embereknek segített.
John Surtees 2017. március 10-én a londoni Szent György kórházban halt meg a 83 évesen.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!