Le Mans

A Le Mans-ba vezető út: Peugeot 908 - II. rész

2021.10.08.

2022/23-as évadban ismét gyári csapatot indít Le Mans-ban és a hosszú távú világbajnokságon a Peugeot. Az idáig vezető utat az előző cikkben mutattuk be, a második részben áttekintjük, milyen fordulatok követték a márka első világbajnoki címét.

Azt mondják, a csúcson kell abbahagyni – a Peugeot azonban az előző évszázad kilencvenes éveinek elején épp csak kezdett belemelegedni a hosszú távú autóversenyzésbe. A sportautó világbajnokságban tett, korai szárnypróbálgatásokat villámgyorsan követték a sikerek, ám egyetlen ragyogó évad után a márka új célokat tűzött ki maga elé, és a Le Mans-i 24 órás versenyen diadalmas technikát a Forma-1-ben tervezte hasznosítani. (Az írás első részét itt olvashatják.)

Hogy milyen távlatok lettek volna a márka előtt, jól jelzi, hogy 1993-ban behúzott fékekkel – azaz előző évi versenyautókkal, valódi elköteleződés nélkül – is hármas győzelmet tudtak aratni Le Mans-ban.

A következő másfél évtizedben az ügyfélcsapatok részére fejlesztett és szállított motorok képviselték a Peugeot-t a szériában. Az egyik istálló egy régi ismerős új vállalkozása volt: a hetvenes és nyolcvanas években komoly sikereket jegyző Gérard Welter ezúttal saját neve alatt állt rajthoz.

A Welter Racing (WR) könnyű, apró, megbízható autókat fejlesztett, amelyek a Peugeot négyhengeres turbómotorjával szinte szárnyaltak. 1993-ban, a búcsú évében kategóriagyőzelmet aratott az istálló, és bár a következő években is a mezőny legígéretesebbjei között jegyezték az autókat, a siker rendre elkerülte őket.

1997-ben pilótájuk, Sebastien Enjolras halálos balesetet szenvedett az időmérő edzések során, és ennek hatására a szervezők betiltották a könnyű, nyitott spider típusú versenyautók használatát. A Welter Racing 2000-ben vadonatúj konstrukcióval tért vissza, az LMP675 kódjelű versenyautó három éven át dobogós helyen végzett Le Mans-ban. Ezt követően az istálló más géposztályokban, más motorbeszállítókkal próbált szerencsét, ám soha nem értek el olyan kiváló eredményeket, mint a Peugeot motorjaival.

A másik istálló, amely életben tartotta a Peugeot szellemét Le Mans-ban, a Pescarolo volt. Névadója, Henri Pescarolo versenyzőből avanzsált csapattulajdonossá, és amint ezt megtette, a Peugeot 3.2 V6-os turbómotorjával szerelte fel saját fejlesztésű autóit. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a Pescarolo Sport egészen 2003-ig versenyképesnek bizonyult, autóik rendre a dobogó közelében végeztek.

Ekkora azonban már a Peugeot is dolgozott a visszatérésen. A nagy bejelentést 2006-ban tették meg, abban az évben, amikor Le Mans-ban először álltak rajthoz dízelmotoros autók.

A Peugeot szintén erre a technikára tett fel mindent, és 2006 szeptemberében be is mutatta a Peugeot 908 első formai koncepcióját, a forradalmian újszerű V12-es dízelmotorral egyetemben. Az 5,5 literes erőforrás fejlesztését és tesztelését hatalmas sajtóérdeklődés kísérte.

A Peugeot 2007-ben hivatalosan is visszatért a hosszú távú világbajnokságba, nem is akárhogyan: a két 908 HDi FAP versenyautó a Le Mans széria összes futamát megnyerte – egyetlen kivétellel. A Le Mans-i 24 óráson ugyanis elpártolt a francia márka mellől a szerencse, a csapatnak be kellett érnie az ezüstéremmel. Vigasztalást nyerhettek azonban a bajnokságban, ahol elnyerték  az LMP1 konstruktőri címet.

2008-ban balszerencse kísérte a márka részvételét a bajnokságban, a 908 HDi FAP hiába bizonyult rendre a leggyorsabbnak, a bajnoki címtől – és a Le Mans-i győzelemtől – elesett a Peugeot. A szezont mégis emlékezetessé tette egy különlegesség, amelyet az évadzáró versenyen, Silverstone-ban leplezett le a Peugeot.

A 908 HY, a márka első hibrid-elektromos versenyautója versenyen kívül demonstrálta a benne rejlő potenciált: a 60 kW-os villanymotorral szerelt prototípus lekapcsolt belső égésű motorral haladt végig a boxutcán, ez pedig a rendszer 45 kilogrammos extra tömege fejében jelentős üzemanyag-megtakarításokat ígért.

2009-ben a Le Mans-i 24 órás futamra koncentrált a Peugeot, így távol maradtak a világbajnokságtól. Miután négy független futamon három győzelmet szereztek, magabiztosan érkeztek meg a Circuit de la Sarthe-ra, ahol tizenhat év után ismét diadalt arattak: a kettős győzelmet a harmadik autó hatodik helyezése tette még édesebbé.

A futamon egyébként egy negyedik Peugeot 908 is részt vett, méghozzá a régi ismerős Pescarolo Sport színeiben, a 2008-as fejlesztésű autó azonban balesetet szenvedett, és kiesett a versenyből. 2010-ben ismét elérte a csapatot Le Mans átka: a számos magabiztos futamgyőzelem, valamint a konstruktőri világbajnoki cím sem tudta elfeledtetni a csalódott stábbal, hogy a Peugeot hiába futott körrekordot Le Mans-ban, végül egyetlen autója sem tudta teljesíteni a 24 órás futamot.

A 2011-es évadra a megváltozott szabályzat miatt vadonatúj konstrukcióval állt elő a gyár. A 3,7 literes, V8-as dízelmotorral szerelt autó nagyobb első kerekeket és hátsó „cápauszonyt” kapott, és bár első versenyén alulmaradt egy független csapat által nevezett 908 HDI FAP-pal szemben, a szezon további részében rendkívül veszélyes, ütőképes ellenfélnek bizonyult az új versenyautó.

A ragyogó szezont egyetlen folt árnyékolta be – Le Mans-ban újfent alulmaradt a márka, és bár a második, harmadik és negyedik, valamint (egy független 5.5 V12-es dízelmotoros Peugeot 908 révén) az ötödik helyet sikerült megszerezniük, ez a sporttörténeti különlegesség nem vigasztalta őket.

A stáb már csak abban reménykedhetett, hogy a vadonatúj fejlesztésű 908 Hybrid4 2012-ben megtörheti a jeget, a vezetőség azonban az utolsó utáni pillanatban – a pilóták már úton voltak az első futam helyszínére – törölte a márka nevezését a bajnokságból.

A márka rajongói és munkatársai több mint tíz éven át reménykedtek a visszatérésben, de a várakozásnak hamarosan vége: a Peugeot a 2022/23-as évadban hivatalosan is visszatér annyi felemelő diadala és szívszakasztó kudarca helyszínére, Le Mans-ba. A vadonatúj szabályrendszer szerint fejlesztett Hypercarral harmadik ízben vág neki a hosszú távú világbajnokságnak a márka, remélve, hogy hamarosan megszerezheti negyedik győzelmét a világ legismertebb autóversenyén, a Le Mans-i 24 órás futamon.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....