menetpróba

Latin hangulat a Balkánon

2017.07.31.

A közelmúltban a szerbiai NAVAK tesztpályán a SEAT felvonultatta izom modelljeit. A napokban itthon is debütáló Ibiza mellett a Leon Cupra és Ateca FR verzióit mi is kipróbálhattuk

Ha, egy kicsit távolabbra tekintünk, akkor azt kell mondjuk, hogy anno az Ateca megjelenése adott új lendületet a spanyol márkának. A SUV sikere nyomán, nemcsak az új modellpaletta folyamatos restaurációjának lehetünk tanúi, hanem kommunikációjának is. A kettő együtt pedig jóhatással volt a SEAT identitására is. Ennek akár ékes példája a navaki pályán megrendezett „latin nap”, ahol a márka legerősebb verzióit próbálhattuk ki.

Minden tekintetben forró volt a hangulat a szerbiai versenypályán

Csak a tenger és a pálmafák hiányozta a tikkasztó hőségben az aszfalt csík mellől. Az ördög vasvillái szinte - stílszerűen - kizárólag pirosban vártak a bevetésre. A legnagyobb érdeklődést természetesen a napokban idehaza is bemutatott Ibizát övezte.

Az Ibiza stender felszereltségi szintjei és FR változat mellé megérkezett az Xcellence verzió is, ami sportos kiállás helyett sokkal inkább a személyre szbahtóságot fémjelzi

A SEAT sikermodelljének pályafutása 1984-ben indult és az óta 5,4 millió példány talált gazdásra. A tesztnap unikális példányának is nevezhetjük, hiszen az FR változat, ami a legutóbbi VW Golf 1.5 literes TSI 150 lóerős erőforrását kapta, majd csak később zárkózik fel a kínálati palettára. Addig a benzines verziók 75, 95 és 115 lóerővel lesznek elérhetőek. A gázolajos kínálatban 1.6 literes űrtartalom található háromféle teljesítményszinttel 80, 95 és 115 lóerővel.

Az FR változat ősztől válik elérhetővé

A megújult modell a Volkswagen konszern úgynevezett MQB A0 platformját kapta, amire a Polo is építkezik. Az ötödik generáció az elődnél 95 mm nagyobb tengelytávval bír, így sokkal komfortosabb utasteret sikerült kialakítani és a csomagtere tágasabb 63 literrel. Aki egyszer az FR változatot vezette azt elég nehéz lesz nehéz lesz meggyőzni egy másik konfigurációról. A sportosra vett „figura” esetében 15 mm alacsonyabb lett a súlypont, és feszesebbre hangolták a futóművet is, ami nem csak fokozza a vezetési élményt, hanem rendkívül precíz menettuljadonságokat is kölcsönös az autónak. Az új SEAT Ibiza 3,294 millió forintról indul. A kínálathoz később csatlakozó FR változat áráról még nincsen információnk, de durván bő két millióval fog többe kerülni.

A SEAT Leon Cupra egyértelmű védjegye a márka sportos karakterének

A navaki tesztnap másik főszereplője a 300 lóerőt és 380 Nm abszolváló SEAT Leon Cupra volt. A hajtásláncában 2.0 literes TSI erőforrás dolgozott DSG váltóval és összkerékhajtással, mely együttesnek köszönhetően az autó 4,9 másodperc alatt gyorsult állóhelyzetből 100 km/órára. A dreamteamet kombi változatok alkották, ami kicsit tudathasdasásos állapotot is jelentett. Hiszen az izompólós Cupra a hétköznapokban minden bizonnyal konszolidált családi feladatokat teljesít majd.

11,5 milliót kell leszurkolnunk a nagy bicepszű kombiért

Első ránézésre szinte semmi nem árulkodik arról, hogy paletta csúcsán ülünk. Így az embernek, akár de ja vuja is lehetne a Cuprában ülve, ugyanis az Audi RS 4-hez hasonlóan ez a modell is ártatlan arcát mutatja a sávtársaknak, legalábbis egészen addig, amíg meg nem húzgálják az oroszlán bajszát. A szervezők persze gondoskodtak arról, hogy mi átugorjuk a városi kivagyiság adrenalin fokozó momentumát. A mellékvesék mozgatását Jordi Genére bízták. A Forma 1-es tesztpilóta Marc Gené fivére a Túraautó-világbajnokság SEAT csapatának versenyzője egy SEAT TCR-rel adta meg a navaki versenypálya alaphangját, amihez az őt követők megpróbáltak minél jobban felzárkózni. 

Jordi Gené egy SEAT TCR-rel mutatta meg az ideális íveket

A Seat Leon Cupra kombija, amolyan two in one alternatíva lehet a nagyobb talpú családapák számára, akik élvezni szeretnék az autózás örömét, ha éppen nincs benn a gyerekülés.

A SEAT lépésváltó modellje is megkapta az FR változatot. A sportos verzió némileg módosított fizimiskát és 19 colos keréktárcsákat kapott. A motorterében 2.0 literes 150 lóerős benzines aggregát dolgozik, de elérhető immár 190 lóerős dízel változatban is, amihez már alapból jár az összkerékmeghajtás és a 7 sebességes DSG váltó valamint az adaptív lengéscsillapítás is.

Az Ateca FR, némileg módosított frontrészt, 19 colos kerekeket és egy 190 lóerős TDI motor is kapott

A terepes modellek jellemzően pályafutásuk alatt szinte kizárólag városi az aszfalton teljesítik küldetésüket. Az FR változat így jó választás lehet azok számára, akik a teljesítmény mellett a kategória stílusjegyeibe szerettek bele, mint például a robusztusság vagy a magas üléspozíció vagy a tágas utastér.

Az Ibizához hasonlóan az Atecánál is bővült a kínálat az Xcellence felszereltséggel

Jó lehet ők vannak többen a szegmens által megcélzott vásárlói rétegben, de aki feszegetni akarja saját és autója határait annak mindenképpen érdemes tenni egy próbát extrémebb körülmények között is. A navaki etap terepes szekciójában mi is ezt tettük az Ateca volánja mögött.

Minden terephelyzettel megbírkózott

A kiépített off-road pálya útvonala változatos körülményeket szimulált a vizes medencén történő átkeléstől kezdve a 45 fokos árokátlépésen át a lejtmenet vezérlésig. A napi rutintól eltérő helyzetek egyértelműen igazolták, hogy az Ateca jóval többet tud, mint sem az sejtenénk.

A márkánál tovább erősödik majd a SUV vonal

A SEAT tehát lendületbe jött, nem csak a lóerőket, hanem a modelloffenzíváját  tekintve is. A jövő, ahogy a konszern más márkájánál a SEAT esetében is a SUV vonal fog erősödni. Már nem kell a messzi távolba tekintenünk ehhez, hiszen a  küszöbön már ott áll az eggyel kisebb crossoverük az Ibiza alapokra épült Arona, ami a gyári prognózis szerint még nem a sor vége…

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....
2024.05.05
A Nissan ikonikus családi SUV-ja újabb lépést tesz a vadonba az N-Trek változat bevezetésével,....
2024.05.05
A jegyárak emelésének oka egészen különleges.   ..