közlekedésbiztonság

Küzd az EU a drogos járművezetés ellen

2017.03.31.

Még erőteljesebb ellenőrzést, speciális rehabilitációs programokat, és még több befektetést az adatgyűjtésbe – sürgeti a drogos befolyásoltsággal szembeni fellépést az ETSC Európai Közlekedésbiztonsági Tanács.

A sarokszámok: minden egyes héten 500 ember hal meg közúti közlekedési balesetben Európa közútjain; ez évente 26 ezer áldozat. És ezekért a balesetekért sok esetben a drog a felelős. A balesetek 15%-ában okoz halálos vagy súlyos sérülést a drogos befolyásoltság alatti járművezetés. De ez még mind semmi! Az ETSC kutatása szerint a sofőrök 3-16%-a fogyasztott valamilyen drogot az elmúlt 12 hónapban (az EU átlag 11%).

A kábítószerek hatása – különösen a dizájner drogok megjelenése óta) összetett, változatos, és gyakran kiszámíthatatlan. De az biztos, hogy szellemileg és fizikálisan egyaránt katasztrofálisan hatnak a vezetési képességekre, jelentős mértékben rontják a koncentrációt és a teljesítőképességet, ezáltal hihetetlenül megnövelik a baleseti kockázatot.

Drogos befolyásoltság alatt nem látsz tisztán a pályán! (kép: themix.co.uk)

Az ETSC szerint fokozott ellenőrzésekkel, különösen a megállításos ellenőrzésekkel és bekövetkezett baleseteknél koncentráltabb törvényszéki vizsgálatokkal sokat lehetne javítani a helyzeten. A tapasztalatok szerint ugyanis a drogos járművezetéssel szemben legnagyobb visszatartó erővel a lebukás kockázata bír. Ugyanakkor a járművezetők csupán 11%-a gondolja úgy, hogy egy átlagos út során rendőri ellenőrzésbe fognak futni.

A közlekedési bűncselekményt elkövető drogos járművezetőknek elrendelt speciális rehabilitációs programok csökkentik a visszaesők arányát, de ezeknek a programoknak a módszertanán van még mit fejleszteni. Fontos lenne ezek egységes módszertan szerinti megszervezése, lebonyolítása, és EU szintű szabályozása.

Összemosódik a táj. (kép: etsc.eu)

Mindezek mellett folytatni kell a drogos befolyásoltság alatti járművezetéssel kapcsolatos kutatásokat, hiszen a legutóbbi témával kapcsolatos EU szintű átfogó anyag 2012-ben készült. Az elmúlt fél évtizedben azonban a droghasználati szokások rengeteget változtak. Új szerek jelentek meg a piacon, köztük vannak olyanok is, amelyek az illegális drogokhoz hasonló hatásúak, de nem kerültek még tiltólistára. Az ellenőrzések és kutatások mellett éppen ezért kiemelt hangsúlyt kell fektetni a kiemelt kockázatú célcsoportokat (elsősorban fiatal férfiakat) megszólító prevenciós programokra, oktatásra és kampányokra.

„A drogos befolyásoltság alatti járművezetés ezrek életét teszi tönkre minden egyes évben. Ez egy nagyon összetett probléma, éppen ezért minden rendelkezésre álló eszközt be kell vetni a visszaszorításáért irányuló küzdelemben. A technológiai megoldások sokat segítenek, de legalább annyira fontos, hogy kiemelt figyelmet fordítsunk az ellenőrzésre, rehabilitációra és kutatómunkára. Az EU tagországok kormányai sokat tanulhatnak egymástól, és az Európai Unió vezetése is sokat tehet az ügy érdekében az egységes szabályozás kialakítása, hatékonyabb adatgyűjtés és további kutatások elősegítésével.” – mondta Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ügyvezetője.

(borítókép: independent.co.uk)

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....