Oroszország
Az új év beköszöntével újabb és újabb információk érkeznek arról, hogy az orosz piacot 2022 első felében hivatalosan elhagyó külföldi autógyártók – különböző módokon és csatornákon keresztül - mégiscsak gépkocsikat szállítanak az orosz piacra.
Néhány korábban népszerű modellt „szürke” kereskedői konstrukciók keretében importálnak az Orosz Föderációba. A „szürke” egy olyan orosz hivatalos eufemizmus, amelyet a „csempészés” szó helyett használnak Putyin országában. De vannak olyan autómárkák is, amelyek bejelentették, hogy hivatalosan visszatérnek az orosz kereskedésekbe.
Tavalyelőtt az orosz hatóságok jóváhagyták a különféle árukategóriák - köztük az autók – „párhuzamos importjának” legalizálásáról szóló határozatot. Ez azt jelenti, hogy ily módon az autókereskedők az autógyártók hivatalos engedélye nélkül importálhattak külföldi autókat. Ez lehetővé tette számos márka modelljeinek visszatérését Oroszországba.
Így jelenhetett meg ismét a kereskedésekben a Jetta márka, amelyre a VW autógyártó óriás hivatalos korlátozásai miatt nagy a kereslet az oroszok körében. Olyan Jetta gépkocsikról van szó, amelyeket kínai területen, a VW és a FAW közös üzemében szerelnek össze. Ezekhez a modellekhez a legtöbb alkatrészt közvetlenül a német konszerntől kapja a gyár.
A Jetta mellett németországi BMW, Mercedes, Lexus és Cadillac luxusmodelleket is „importálnak” feketén az Orosz Föderációba. A logisztikai és a honosítási költségek miatt magasabb áron értékesítik őket, mint a Kínából származó darabokat.
A Motor Place cég fel akarta újítani a japán Honda autók értékesítését, de ez a kezdeményezés nem járt sikerrel. Ugyanakkor más autógyártók, különösen az Automotive Technologies cég, valamint a kínai gyártású francia Peugeot aktívan folytatnak marketingkampányokat.
Van más módszer is: a Nissan például az embargót úgy kerülte ki, hogy az orosz piacra más márkanévvel szállít gépkocsikat. Így jelentek meg az Oting autók Moszkva utcáin. Hasonló a helyzet a Paladin modellel is, amelyet más piacokon Nissan Xterrának hívnak. Ezeket a külföldi autókat a Nissan és a Dongfeng közös kínai gyártóhelyén szerelik össze, és a kínai Sinomach vállalat által irányított közvetítői láncon keresztül viszik be Oroszországba.
Az ilyen és hasonló módszerek ellenére az orosz szakértők úgy vélik: a nem hivatalos import magas költségei miatt a hagyományosan népszerű külföldi autómárkák valószínűleg nem növelik jelentősen saját piaci részesedésüket az Orosz Föderációban ebben az évben. Ezért az orosz autógyártó cégek próbálnak meg lépést tartani a kereslettel, ami eddig sem mennyiségben, sem minőségben nem sikerült.