Európai Unió

Kötelező lett az Unióban a tolatóradar, a fáradtságérzékelő és a sávtartó is

2022.07.06.

Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek Európai Unión belüli jóváhagyásának jogi keretét.

Az Európai Bizottság közleménye kiemelte: az új, fejlett, kötelező biztonsági elemek használata hozzájárulhat a járművek biztonságának növeléséhez, és csökkenteni fogja a balesetek számát. A járművezetőt segítő új biztonsági elemek között szerepel, hogy valamennyi közúti jármű esetében intelligens sebességszabályozót, tolatóradart és eseményadat-rögzítőt kell beszerelni. Olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek figyelmeztetnek a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására. A személygépkocsikat és a kisteherautókat sávtartó és automatizált fékezési rendszerekkel kell ellátni.

Az autóbuszok és a tehergépkocsik esetében a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiákat is kell alkalmazni, beépített programnak kell ellenőriznie az abroncsnyomást, valamint olyan rendszerek beépítése szükséges, amelyek figyelmeztetnek a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal ütközés megelőzésére. A szabályok az új járműtípusokra szerdától, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre vonatkoznak.

A rendelet arról is gondoskodik, hogy a szabályok lehetővé tegyék az autonóm és önvezető járművek biztonságos bevezetését az Európai Unióban. Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján az Európai Bizottság idén nyárra tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását - jelezték. A közlemény szerint a rendelet kitér majd az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre, valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra.

Az uniós testület kiemelte: ezek lesznek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. Bevezetésükkel mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia fejlettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák majd a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket - tették hozzá.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.24
Vannak autók, amiket nem szívesen ad vissza az emberfia a teszthét után. Az új Santa Fe pontosan....
2025.02.24
Örömmel szeretném jelezni Önöknek, hogy szűk 10 hónappal a Toyota Insider magazin elindítása után a....
2025.02.24
A komáromi rendőrök éjszakai szolgálatuk során észrevettek egy Mercedes-Benz típusú járművet a....
2025.02.24
A közlekedési tárca és a KTI által életre hívott együttműködés célja, hogy a mikromobilitási....
2025.02.24
A Lexus 2025-ben is az ATP Tour, a nemzetközi férfi teniszsport legmagasabb szintjének platina....
2025.02.24
A BYD autógyár építése felpezsdítette az életet a Szegedi Tudományegyetemen, 2025-ben egyenesen....
2025.02.24
Gázolás miatt késésekre kell számítani a Keleti pályaudvarra érkező, illetve onnan induló vonatok....
2025.02.24
A győri Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Karának diplomaátadóját....
2025.02.24
A 34 éves Sebastian Nittnaust két ismeretlen támadta meg csütörtökön szülei szőlőjében Golsban (....
2025.02.23
Két személyautó ütközött össze frontálisan a 81-es főúton, Sárkeresztestől északra a 10-es....