modellautó
Az alkatrészek 3D nyomtatása régóta hétköznapi része az autóiparnak, és már a felhasználóhoz is megérkezett. Az ügyfél extra belső kiegészítőt rendelhet utólag a gyártól, az el is küldik neki – interneten. Ő pedig egy helybeli, közeli profitól megrendeli a kinyomtatást, természetesen szigorúan az előírt anyagból. Így nem kell az alkatrészt átutaztatni a fél világon. (Írásunk első részét itt olvashatják.)
A Kiss testvérek, Csaba és Attila a Cápákban.
A modellautó futóműve egyébként nyomórudas felfüggesztésű, az olajos lengéscsillapító egybe van építve a rugóval. Az utóbbi előfeszítése állítható, a csillapításé nem. A kormányzást egy miniatűr elektromos szervómotor végzi.
A két akkumulátor súlya nem sokkal több, mint 10 százaléka az autóénak, nem a hatótávra mennek rá, a tapasztalatok szerint a 20-30 percnyi játékidő jellemzően elég szokott lenni. Nincs külön mechanikus fékrendszer, lassításra a kerekekbe épített, egyenként 850 wattos villanymotort használják. A rendszer áramot visszatáplálni nem képes, a modellezők akkumulátorai nem tudják ezt a funkciót.
Alváz, futómű és felfüggesztés.
Magát az autó vezérlését egy kétmagos mikrokontroller végzi – állítható a tengelyenkénti fékerőeloszlás is. Most még nincs működő menetstabilizáló, de a rendszer képes rá, és sokkal egyszerűbb is megoldani, mint egy differenciálműves autóban.
A garázs/műhely falán a polcokon legóautók sorakoznak, öt különböző Ferrari, két Porsche és hat Le Mans-i versenyautó. – Ha bejön az üzlet, el szeretnék menni Le Mans-ba, ha pedig nagyon bejön, akár saját csapatot is indíthatunk – mondja Attila mosolyogva, dicséretes önbizalommal.
A falon a Le Mans-i versenyautó modellek.
Ez a magabiztosság is kellett ahhoz, hogy a Cápák között című műsor befektetőit meggyőzzék, akik ennek köszönhetően visszautasíthatatlan ajánlatot tettek a Mammuthworks csapatának. Végül Balogh Petyával és Moldován Andrással alapítanak új céget, kétszer 5 millió forintért harminc százalékot engednek át a cápáknak a vállalkozásukból.
Nem vezetett egyenes út a Cápa-nyertes modellautóhoz, az elmúlt 13 év alatt, kaptak az élettől néhány rendes pofont, lyukra futott jó néhány ötletük, időnként bizony mellényúltak. Talán túl sok mindent akartak egyszerre.
Kétszer 5 millió forintért harminc százalékot engednek át a vállalkozásukból.
Három éve álltak bele igazán a most megismert modellautó fejlesztésébe. Jelenleg főként külföldre gyártanak, jellemzően egyedi megrendelésre és csupán néhány darabot.
A kitalálás, a tervezés a megépítés és a működtetés megy nekik, de a marketing, a sales tőlük távol álló dolgok, ahhoz olyanok segítsége kell, akik tudják, hol és hogyan nyílnak meg az ajtók – nyilatkozta Attila arra a kérdésre, hogy elősorban pénzért vagy mentori támogatásért mentek a műsorba.
A Cápák stúdiójában a kisszériás modell.
Hangsúlyozzák, a pénznél is fontosabb a cápák személye, az a mentori segítség, amit kaphatnak tőlük.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!