Ford Motor Company
A Ford egy szinttel feljebb lépett, bevezetve az AWD-szétkapcsolás technológiáját a Kuga SUV modellekben, köztük az új Kuga Hybridben is. Ez a megoldás mesterséges intelligencia segítségével kapcsolja ki az Intelligens Összkerékhajtás rendszert olyankor, ha az útviszonyok kedvezőek, tovább csökkentve ezzel az üzemanyag-fogyasztást – és egy szempillantás alatt vissza is kapcsolja a rendszert, ha úgy ítéli meg, hogy a vezetőnek újra jól jönne az extra tapadás.
Bár az autósok egész évben számíthatnak csúszós utakra, az Intelligens Összkerékhajtás különösen télen bizonyul hasznosnak, amikor gyakori az ónos eső, a hó és a jég. 2019-ben az Egyesült Királyságban a közúti balesetek 8 százalékában játszott döntő szerepet, hogy az út felülete síkos volt az időjárás miatt, vagy mert olaj került az aszfaltra.
Az autósok most Európa-szerte ünnepi kiruccanásokra készülnek, és az AWD-szétkapcsoló technológia segítségével jóval biztonságosabb utazásra számíthatnak, ráadásul kisebb üzemanyag-fogyasztással, hiszen a Ford saját mérései szerint ez a megoldás körülbelül 6,5 százalékos megtakarítást biztosít azzal, hogy a megfelelő útviszonyok mellett automatikusan elsőkerékhajtásra kapcsol.
A Kuga Hybrid Intelligens Összkerékhajtás rendszere folyamatosan figyeli, hogy melyik kerekek tapadnak a legjobban az út felületéhez, és ennek megfelelően 20 ezredmásodperc alatt változtatja meg a vonóerő elosztását az első és a hátsó tengelyek között, hogy az autó stabilabban haladjon. Ha az első kerekek egyáltalán nem tapadnak, a rendszer akár a vonóerő 100 százalékát is átirányíthatja a hátsó kerekekhez.
A kifinomult AWD-szétkapcsolást egy kifejezetten erre tervezett elektronikus agy és egy “fuzzy logic” algoritmus irányítja, eldöntve, hogy teljesen leválassza-e a hajtásláncról a hátsó kerekeket az adott helyzetben, például amikor a jármű az autópályán halad meleg és száraz időben. Ilyenkor a Kuga Hybrid ideiglenesen elsőkerékhajtású autóvá válik, hogy az üzemanyag-fogyasztás még kedvezőbb legyen.
Ugyanakkor az AWD-szétkapcsolás mindig készen áll arra, hogy visszakapcsolja a hajtásba a hátsó kerekeket, ha szükség van az Intelligens Összkerékhajtásra. A rendszer az ehhez szükséges információkat különféle rendszerekből (pl. a kipörgésgátlóból és a blokkolásgátlóból) kapja, amelyek a kerekek kipörgését és megcsúszását jelzik, de ugyanígy figyelembe veszi az ablaktörlők működését és a külső hőmérsékletet is, ami az időjárási viszonyokra utal, sőt még azt is számításba veszi, ha a Kuga Hybrid éppen utánfutót vontat. Az algoritmus alig 10 ezredmásodperc alatt dönti el, hogy az adott helyzetre a kétkerékhajtás vagy az Intelligens Összkerékhajtás kínál-e optimális megoldást.
“A ‘fuzzy logic’ kifejezés magára az algoritmusra utal,” magyarázta el Scott Beiring, a Ford hajtáslánc-alkalmazásokért felelős vezetője. “Olyan ez, mint amikor úgy döntjük el, mit vegyünk fel reggel, hogy összegezzük, mit ígér az időjárás-előrejelzés, hová indulunk, milyen évszakban járunk, és mit látunk, ha kinézünk az ablakon. A Kuga esetében pusztán az ablaktörlők működése még nem jelenti azt, hogy be kell kapcsolni az Intelligens Összkerékhajtást. Az algoritmus számos egyéb információt összevetve méri fel, mi a helyzet – és ezt sokkal gyorsabban teszi meg, mint egy ember.”
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!