kínai cégek

Kínaiak Európában

2015.07.29.

Néhány hónapja ismét felröppent a hír, hogy kapható lesz kínai autó Magyarországon. Ám a várt forgalmazás mégsem indult be. Nem ez az első ilyen eset. Ám ha jobban körülnézünk, a kínai autóipar mégis jelen van Európában.

2013. októberében Boros Jenő tollából már megjelent egy cikk a kínai autókkal kapcsolatos hazai próbálkozásokról. Azóta annyi előrelépés történt, hogy Vadas Tamás bejelentette idén februárban már tényleg megkezdik a Great Wall terepjárók és kisteherautók forgalmázását. Ehhez képest a Datahouse adatai szerint idén nem került forgalomba sem új, sem használt Great Wall.
Ha kitekitünk határainkon túlra, akkor a helyzet máshol sem rózsásabb: Oroszország kivételével a kínai autók szinte egyáltalán nincsenek jelen az európai palettán. Az ambíciózus tervekkel jelentkező Qoros Auto, amely Pozsonyban egy bemutatóteremben már megmutatott 1-2 autót szép csendben visszavonult. A bulgár Great Wall üzem küszködik, tervezett kapacitásának töredékét használja csak ki. Olaszországban a DR Motor nevű vállalkozás Chery alapokra épített terepjárókkal próbálkozik, de az átütő siker még várat magára. A kínai DongFeng konszern egyik leányvállalata által gyártott minibuszok és platós kisteherautók néhány évvel ezelőtt megjelentek több közép- és kelet-európai országban, de ez a kísérlet sem vált be. A példákat még hosszasan lehetne sorolni, de úgy tűnik a lassan tíz éve várt áttörés egyelőre nem következik be. Számos okot lehet felsorolni: bár a kínai hatóságok szerették volna az autóipart konszolidálni, de ez a folyamat a vártnál jóval lassabban halad. Így nincs meg a szükséges gyártási kapacitás ahhoz, hogy megfelelő exportmennyiséget lehessen elérni. Ráadásul annak ellenére, hogy az utóbbi években a kínai autógyárak számos európai mérnök-fejlesztőirodát és design-stúdiót alkalmaztak, még mindig nem sikerült ráérzni az európai piac elvárásaira. Másként fogalmazva: az az út amin a Hyundai-Kia csoport évek szorgos munkájával, alázattal és odafigyeléssel végigment azt egyelőre egyetlen kínai rivális sem vállalja be. 
 
Ha kínai autók nem is jönnek Európába, de a kínai vállalatok pénze jól jön a súlyos gondokkal küszködő európai vállalatoknak. A brit MG-Rover és a svéd Volvo már kínai kézbe kerültek, s a kínai befolyás más területen is egyre jobban erősödik: az autóipari beszállítók közül egyre többen Ázsia felől várják a megmentőket. Így az indiai vállalatok után, a kínaiak is be tudnak vásárolni. Következzék néhány ezzel kapcsolatos példa:
- iDrive. A BMW iDrive rendszerét mindenki ismeri. A kezelőszerveket a német Preh szállítja, amelynek tulajdonjogát 2011-ben vásárolta meg a kínai Joyson vállalat.
- napfénytető. A világ egyik legnagyobb napfénytető-gyártója a hollan Inalfa Roof Systems. Szintén 2011-ben a Beijing Automotive Group alkatrészekre szakosodott leányvállalat, a Beijing Hainachuan Automotive Parts Co nyújtott számukra mentőövet.
- gumitömítés. A német SaarGummi csoportot a 2008-as gazdasági válság padlóra küldte, s onnan a Chongqing Light Industry & Textile Holding (Group) Co. segítségével tudtak felállni.
- öntvények. A magántulajdonú kínai Bohong csoport 2012-ben 245 millió dollárért bekebelezte a kanadai Wescast vállalatot. Dong Ping, a Bohong elnöke el is mondta akkor, hogy így akartak szert tenni kiváló mesterségbeli tudásra.  A Wescast magyarországi gyárüzeme Oroszlányon található.
- zárak. Szintén 2012-ben a német Kiekert új tulajdonosa a kínai Hebei Lingyun Industrial lett.
- komplett belsőtér. 2014. tavaszán a Johnson Controls leválasztotta az autók belsőterével foglalkozó üzletágát és átadta azt a kínai Yanfeng Automotive Trim Systems Co., Ltd vállalatnak, amely az egyik legnagyobb kínai állami autóipari vállalkozás, a SAIC Motor egyik leányvállalata. A Yanfeng 70, a Johnson Controls 30 százalékot birtokol a Yanfeng Automotive Interiors nevű vállalatban, amely 2015. júliusában kezdte meg működését. Ide tartozik a Johnson Controls pápai üzeme is. 
 
Amennyiben érdeklik a közép-európai és orosz autópiaccal kapcsolatos legfrissebb hírek, interjúk, akkor figyelmébe ajánljuk a minden szerdán angol nyelven megjelenő ceauto hírlevelet. A próbaszámot INNEN töltheti le. A hírlevél évente 50 alkalommal jelenik meg, előfizetési ára bruttó 56,700 forint. Bővebb részletek: http://ceauto.co.hu/newsletter 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....
2024.05.11
Idén egy szavazás keretei között a lakosság arról dönthet, melyik városban alakítsanak „okossá”....
2024.05.11
A közlekedési kultúra napján a 75 éves kelenföldi autóbuszgarázs nyitja meg kapuit a látogatók....
2024.05.11
Kínában 1,55 millió új személyautót értékesítettek áprilisban, 9,6 százalékkal kevesebbet az előző....
2024.05.11
Zolder, Mugello, Assen, Spa, Oschersleben, Portimao, Hungaroring és Silverstone.  ..
2024.05.11
Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb....
2024.05.11
Május 11. a biztonságtudatosan, környezettudatosan, udvariasan közlekedő emberek ünnepnapja. ..
2024.05.11
Összehangolt közlekedésrendészeti akciót tart a rendőrség, amely elsősorban a tehergépjárművek és....
2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....