kínai elektromos autók
A kínai gyártók gombamód fejlődnek, egyre gyorsabban és jobb modellekkel törnek be az európai és amerikai piacokra is, egyre nagyobb konkurenciát jelentve a prémium német és amerikai márkáknak. Ilyen a Nio is, amely december 23-án mutatta be új modelljét, az ET9 EV-t, amely az eddigi legnagyobb autója. A cég azt is elmondta, hogy a hatalmas elektromos autóval a Mercedes-Benz EQS SUV és a BMW i7 riválisaként szeretne versenybe szállni a luxus SUV-k piacán. De mi a helyzet az olcsó, pénztárcabarát járművekkel?
A BYD és az MG a legmegfizethetőbb a kínai brandek közül és már itthon is egyre többet látni a Build Your Dreams és a brit kézből a kínai SAIC Motorhoz került gyártó modelljeiből egyaránt. Most azonban újabb márka készül betörni az európai piacra, ez pedig a Nio egyik almárkája, a Firefly. A brand a B-szegmenst célozza új elektromos modelljével, azaz az olyan városi kisautóknak lesz a vetélytársa, mint az új Renault 5, a szintén most debütáló Hyundai Inster, a Citroën e-C3 és a BYD Dolphin. A Nio elmondta, hogy az európai piacra szánja az autót, azonban Nagy-Britanniába egyelőre nem tervezi importálni a modellt, pedig a szigetországban népszerűek a szűk vidéki utakon és a belvárosi labirintusokban a B-szegmens modelljei.
A Firefly első modelljének nincs külön neve, egyszerűen csak a márkanévvel hivatkozik rá a gyártó. A modellt a Nio müncheni tervezőirodájában alkották meg. Kínában már november 21-én, a Nio Day 2024 nevű céges eseményen be is mutatták és már kapható is, 148 800 kínai jen (valamivel több, mint 8 millió forint) a kezdőára.
A kompakt kisautó első ránézésre a rövid életű és elég rossz fogadtatásű Honda e kinézetét idézi, de elöl nem egy, hanem három kisebb, kör alakú fényszóró különbözteti meg leginkább a japán modelltől. Az ötajtós Firefly ívelt, vonalas és mégis kocakszerű, igazi távol-keleti hatású, aranyos. A csomagtartó frunk, azaz front trunk, vagyis az autó elejében kapott helyett, a motor pedig hátulra került.
A Firefly név természetesen a szentjánosbogár angol nevéből ered. A Nio így jellemezte a modellt:
Kicsi, gyors, és tele van energiával, a szabad mozgás és a másmilyenség megtestesítője. A márka logója egy repülésben közben lévő, ragyogó szentjánosbogarat szimbolizál, ami a márka lényege: a szabad ragyogás. A brand DNS-e a bogár, ami pozití érzéseket és sokáig tartó benyomásokat kelt, tele van gondolattal és céllal, valamint megbízható és eltökélt.
A Firefly technikai részleteiről azonban nem beszélt ennyire részletesen a gyártó, csupán annyit árultak el, hogy az ötcsillagos Euro NCAP-teszteknek megfelelően tervezték. Annyit lehet még emellett sejteni, hogy nem azt az akkumulátor technológiát fogja alkalmazni, mint a Nio vagy Onvo-modellek, mivel a gyors akksicserére alapuló megoldás igen sokba kerül, ami nem fér bele a "büdzséautó" leírásába.
Az, hogy pontosan mikor érkezik Európába a modell, még nem sokat tudni és a vételárat is csak a kínai cédula alapján lehet megsaccolni. Mindenesetre érdekes lesz látni, hogy milyen sikere lesz a kínai EV-nek, főleg, ami a kinézetet és a hatótávot illeti.
Képek forrása: Nio