kínai autó
A kínaiak 2021-hez képest, vagyis alig két év leforgása alatt, ötszörösére növelték a négykerekű modelljeik kínálatát az orosz piacon, és most még csak az idei év derekánál tartunk. Májusban a kínai járművek részesedése az orosz autópiacon 46 százalékos volt, míg egy évvel korábban nem haladta meg a 17 százalékot. Becslések szerint az arányuk az év végére akár hatvan százalékra is felkúszhat. Az év eleje óta a kínai vállalatok mintegy négymilliárd rubel (16 milliárd forint) értékben importáltak autókat orosz piacra, már 14 kínai márka van jelen az orosz piacon.
A számok imponálóak: a kínai autógyártók a vártnál is gyorsabban veszik át nagyrészt a nyugati szankciók miatt távozott nyugati, japán és dél-koreai autóipari vállalatok helyét. Sejthető volt ez a tendencia, de arra kevesen számítottak, hogy a váltás ilyen gyors lesz, és hogy az orosz autópiac feltámasztott „legendái” is, például a Moszkvicsok, egyes Lada modellek és valószínűleg hamarosan a Volgák is orosz bőrbe bújt kínai modellek lesznek.
A Kínából származó autók ugyanakkor még sok fejtörést okozhatnak leendő tulajdonosaiknak. Először is – világított rá az Avtozgljad orosz szakportál -, az új kínai márkák nem biztosítanak sem pótalkatrészeket, és nem gondoskodnak az eladott járműveik későbbi karbantartásáról sem. „Másodszor pedig - és ez a legszomorúbb - nem is gondolnak erre. Harmadszor pedig nem biztos, hogy valaha is gondolni fognak rá” – állapítja meg az autós portál.
Még az olyan régi motorosok is, mint a Chery és a Geely, amelyek „európai módon”, komolyan veszik a járműveik értékesítés utáni szervizelését, rendszeresen szembesülnek nehézségekkel az alkatrészellátásban, ami részben azzal magyarázható, hogy a megnövekedett kétoldalú forgalom miatt túlterheltek a két ország között vasútvonalak.
Ezek az aggályok azonban szemlátomást nem akadályoznak meg sok oroszt abban, hogy átüljön akár ismert, akár ismeretlen kínai márkákba, a kínai autógyárak pedig szinte havi rendszerességgel rendeznek autóbemutató premiereket az országban.
A számokból ítélve azonban a használt kínai autók iránti bizalom nem olyan felhőtlen. Az Avtosztat ügynökség felmérése szerint míg a nullkilómeres kínai autók értékesítése tavaly nagyon erős növekedést mutatott, addig a másodlagos piacon fellendülést nem volt. Az idei év elején sem változott a helyzet, májusig 42,5 ezer kínai használt autót adtak el, ami a másodlagos piac teljes volumenének alig két százaléka. Leginkább a Chery és a Geely használt autóit vásárolták, a teljes kínai másodlagos piac felét ők adták. A harmadik volt a Lifan, majd őt követte a Great Wall márka és a Haval. Az eladott kínai modellek fele tízévesnél idősebb volt.
Az év első öt hónapjában a használt autók közül a japán járművek iránt volt a legnagyobb kereslet (30 százalék), utánuk a dél-koreaiak következtek 22, illetve a németek 23 százalékkal. A márkák közül a Kia, a Toyota és a Hyundai voltak a legkeresettebbek.
Szergej Udalov, az Avtosztat vezető elemzője azonban érzékel bizonyos sztereotípiaváltást az orosz autópiacon. Miközben egészen a közelmúltig a legtöbb autós "egyszer használatosnak" nevezte a kínai járműveket, 2023-ban a véleményük kezdett megváltozni. A gépkocsitulajdonosok egy kínai márkát használtan ma már lényegesen magasabb áron tudják eladni, mint néhány évvel ezelőtt.
Sokat elárul azonban a valós helyzetről az Avtokod autótörténet- és információ-lekérdező szolgálat internetes felmérése, amely szerint az orosz autósok valamivel több mint kétharmada – 67 százaléka – inkább használt európai autót vásárol, mint ugyanannyi pénzért a vele azonos szegmensből való vadonatúj kínait.
Az új kínai modellek mellett inkább a 18 és 30 év közötti korosztály teszi le a voksát, az idősebbek azonban még félnek a kockázatvállalástól, és nem akarnak venni sem orosz, sem kínai három-hat éves autót, amelynek már volt egy-két tulajdonosa, és balesetmentesen futott legalább százezer kilométert.
Az Avtokod szakértője, Igor Sagapov szerint még mindig kevesen vannak, akik mindig új autót vesznek. Azok az autósok, akik korábban japán és európai autókkal közlekedtek, továbbra is az onnan származó autókat választják, használtan, de jó műszaki állapotban. Sapagov szerint körülbelül egy évtized kell ahhoz, hogy az orosz autósok elfogadják a kínai autókat, és ne féljenek tőlük. Hasonló folyamat játszódott le korábban a dél-koreai márkákkal – hívta fel a figyelmet Sapagov, aki szerint jelenleg az a helyzet, hogy amennyiben az autósoknak választaniuk kell egy új kínai crossover, egy Moszkvics crossover – amely gyakorlatilag ugyancsak kínai - vagy egy hároméves európai márka között, akkor inkább az utóbbit választják.